Hoe werknemers te disciplineren? Wat zijn de meest effectieve tactieken om de prestaties van werknemers te corrigeren? Weet je hoe je je eigen werknemershandboek schrijft? Lees het onderstaande artikel om het antwoord op deze vragen te weten.
De discipline begint met duidelijke en beknopte communicatie. Elke werknemer moet weten wat er van hen wordt verwacht. Werkgevers moeten hun eigen gedragsregels invoeren om orde op de werkplek te handhaven, omdat de wettelijke voorschriften niet alle aspecten van het onderwerp regelen. Over het algemeen richt de wet zich op illegale vormen van ontslag, zoals: discriminatie of onterecht ontslag, maar gedetailleerde vormen van schending van de bedrijfsregels zijn te specifiek om door de algemene wet te worden besproken. De meeste regels voor disciplinering moeten zorgvuldig door de werkgever worden opgesomd, anders weten werknemers ze misschien niet.
De allereerste stap in disciplinering begint met het vaststellen van duidelijke regels. Niemand kan worden bestraft voor gedrag waarvan ze niet wisten dat het onaanvaardbaar was. Gewoonlijk bieden de meeste bedrijven gerelateerde training aan, maar sommige besluiten om werknemershandboeken op te stellen, waarin alle belangrijke kwesties met betrekking tot gedrag op het werk in detail worden behandeld.
Tijdens de training of in het speciale handboek moet de werkgever dergelijke problemen behandelen als:
Het bedrijf heeft het recht om elke werknemer die de wet overtreedt te ontslaan, maar dergelijke informatie moet nog steeds in je handboek worden opgenomen. Het is goed om de werknemer te herinneren aan alle gevallen van illegaal gedrag die op het werk kunnen plaatsvinden. Laat je werknemers weten dat: diefstal, illegaal drugsgebruik, alcoholintoxicatie, geweld, agressiviteit, intimidatie of seksuele geweld niet worden geaccepteerd in jouw bedrijf. Het moet duidelijk zijn dat elke illegale actie kan leiden tot een snel, onomkeerbaar ontslag.
Sommige bedrijven hebben strikte beleidsregels met betrekking tot de kledingvoorschriften op de werkplek, andere besluiten hun werknemers meer vrijheid te geven in de keuze van kleding. Zolang de baan geen beschermende kleding vereist, lijkt het uiterlijk niet echt zo belangrijk. De werkgever moet duidelijk zijn over aanvaardbare vormen van uiterlijk. De kledingvoorschriften moeten voldoen aan alle bestaande regelgeving.
Het leven moet de veranderende wereld volgen. Mobiele technologie is wijdverspreid en individuen hebben de neiging om hun mobiele telefoons de hele tijd te gebruiken. Het moet openlijk worden vermeld, hoeveel van de tijd van de werknemer met hun telefoon in de hand mag worden doorgebracht. Neem niet aan dat iemand je gedachten en bedoelingen kan lezen.
Het bespreken van dergelijke zaken kan voor velen als voor de hand liggend lijken, maar toch moeten doelen worden gesteld en verwachtingen duidelijk worden geformuleerd. Laat je werknemers weten hoeveel inspanning genoeg is en hoeveel van hun tijd voor het scherm moet worden doorgebracht. Zoals gebruikelijk, zet al je ideeën op papier.
Managers moeten weten hoe ze werknemers moeten disciplineren voordat de noodzaak zich voordoet. De procedure voor disciplinering moet in het hele bedrijf uniform zijn om juridische acties voor ongelijke behandeling te vermijden. Probeer regelmatig vergaderingen te houden met al het managementpersoneel en houd alle managers op de hoogte van bedrijfsbeleid en regelgeving. In geval van ernstige wangedragingen moet je niet aarzelen om in te grijpen – zorg ervoor dat alle werknemers dezelfde ervaring krijgen, dat ze op dezelfde manier worden behandeld.
Beleidsregels en voorschriften gaan gepaard met feedbackformulieren, klachtenformulieren en andere documenten die processen met betrekking tot disciplinering vergemakkelijken. Zorg ervoor dat iedereen toegang heeft tot die documenten. Laat je managers dergelijke documenten gebruiken om hun personeel te evalueren en alle zichtbare wangedragingen te registreren.
Voer regelmatig enquêtes uit onder je werknemers op zoek naar tekenen van ongelijke behandeling. Als er signalen zijn (mondeling of schriftelijk), negeer ze dan niet – onderzoek onmiddellijk en zorg ervoor dat iedereen zich aan de beleidsregels houdt.
Discipline kan vele vormen aannemen. Het kan mild en delicaat van aard zijn of direct en serieus. Het is aan jou welke methoden van disciplinering je zult gebruiken. Je kunt beginnen met bestraffende acties van verschillende ernstniveaus of besluiten een prestatieplan op te stellen, training te bieden en je werknemer te coachen totdat het probleem is opgelost. In geval van ernstige wangedragingen kun je ervoor kiezen om je werknemer te schorsen of over te plaatsen naar een andere functie.
Al deze disciplinerende acties kunnen worden opgesomd in de vorm van stappen die elkaar kunnen opvolgen. Ongeacht welke benadering je het meest aanspreekt, moet je altijd beginnen met het waarschuwen van je werknemer.
De stappen van disciplinering zijn als volgt:
Elke succesvolle manager moet leren hoe hij de werknemers kan disciplineren en hun volharding kan corrigeren. Disciplinering gaat niet om macht en hiërarchie, maar om het creëren van een positieve werkplek voor alle werknemers. Bedrijfsregels en -beleid moeten duidelijk aan de werknemer worden uitgelegd aan het begin van de tewerkstelling, terwijl alle belangrijke voorschriften schriftelijk moeten worden vastgelegd in de vorm van een bedrijfs handboek. Effectieve disciplinering verhoogt de productiviteit, effectiviteit en tevredenheid van de werknemers.
Bekijk wat de EEOC is en wat zijn rol is.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…