De term remote recruitment verwijst naar een interview met een kandidaat via telefoon of video-oproep in plaats van een persoonlijke ontmoeting. Remote recruitment is niet nieuw; veel bedrijven maken er al lange tijd gebruik van. Het kan een voorlopige verificatie zijn – de eerste fase van de wervingsprocedure, om te bepalen of een bepaalde kandidaat het waard is om uitgenodigd te worden voor een echt wervingsgesprek bij het bedrijf. Echter, in tijden van pandemie wordt het hele wervingsproces steeds vaker op afstand uitgevoerd. In de meeste bedrijven is dit al een standaard, aangezien het maximale veiligheid garandeert voor de recruiter en de kandidaat.
De recruiter kan het uitdagend vinden om een persoon te leren kennen tijdens zo’n remote interview – de bijbehorende stress en afstand kunnen het gedrag van een kandidaat op verschillende manieren beïnvloeden. Daarom kan de eerste indruk, die een grote rol speelt in de beslissing om aan te nemen, verkeerd blijken te zijn. Er is ook de technische kant van deze vorm van werving, die meer voorbereiding vereist dan een fysiek interview: de juiste apparatuur, een efficiënte internetverbinding en tools om het hele proces te ondersteunen.
De eerste fase van werving is de voorbereiding van een geschikte aankondiging en de publicatie ervan. Het moet zichtbare informatie bevatten over de remote modus van werving – voor het gemak van de kandidaten. Voor veel mensen is remote recruitment nog steeds iets nieuws en onbekends, daarom moet je de kandidaat er zelfs voor zijn aanvraag over informeren.
Pre-selectie wordt door recruiters beschouwd als de moeilijkste en meest complexe fase van het wervingsproces. Zorg voor software om de voortgang van de werving en kandidaten te monitoren. CV-selectietools kunnen ook nuttig zijn. IT-recruiters kunnen GlossaryTech of Mr. Toomuch nuttig vinden, die tijdens de verificatie van de kandidaat kan helpen om de technische terminologie te ontcijferen die voor iemand buiten de sector onbegrijpelijk is. Ook is het vermeldenswaard dat er een gratis plug-in is, OctoHR, die efficiënt en snel de beste kandidaten filtert en de belangrijkste informatie over hen samenvat. Andere waardevolle tools die het proces van het vinden van kandidaten stroomlijnen zijn Slack, CV Timeline, Hiretual en Workable.
Tijdens deze eerste fase, naast het organiseren van je werk, vergeet niet de kandidaten die zich aanmelden op de hoogte te houden van de status van de aanvraag. Naast tools voor directe communicatie met kandidaten, overweeg chatbots die snelle antwoorden geven op vragen en zorgen van kandidaten. Het belangrijkste voordeel voor de recruiter hier is tijdsbesparing.
Na de eerste selectie van kandidaten is het tijd voor het eerste telefonische contact, waarbij de recruiter aanvullende informatie over de kandidaat verkrijgt en met wederzijdse bereidheid een geschikt tijdstip voor een telefoon- of video-interview vaststelt. In het geval van een online interview moet de kandidaat van tevoren een uitnodiging met een link naar de vergadering ontvangen – na het klikken daarop, voegt hij/zij zich op de afgesproken datum bij de vergadering.
De meest populaire instant messaging-apps die tijdens wervings interviews worden gebruikt, zijn Microsoft Teams, Zoom en Google Hangouts – ze zijn gratis in de basisversie en werken zowel op desktop- als mobiele apparaten. Tijdens het interview moet de recruiter informatie verzamelen over de vorige carrière, de taalvaardigheden verifiëren en de betrokkenheid van de werknemer inschatten. Aan het einde van het interview is het een goed idee om informatie te geven over de deadline voor de definitieve beslissing.
De recruiter moet zich goed voorbereiden op een interview. Naast een nette, representatieve uitstraling, moeten ze ook zorgen voor een uniforme achtergrond zonder afleidingen, orde, goede verlichting en rust gedurende het interview. Het is ook een goed idee om de kwaliteit van de internetverbinding te controleren voordat het interview begint.
Na het beoordelen van de competenties en kenmerken die voor een bepaalde functie vereist zijn, wordt er een beslissing genomen om aan te nemen en krijgen kandidaten feedback. Na het afronden van de formaliteiten die nodig zijn voor de indiensttreding, omvatten de verantwoordelijkheden van de recruiter ook online onboarding, dat wil zeggen de remote inzet van de werknemer: hem/haar vertrouwd maken met de missie, visie, strategie en doelstellingen van het bedrijf, het vaststellen van de datum voor de training op het gebied van arbeidsveiligheid en de introductietraining.
De sleutel tot efficiënte online werving is de selectie van geschikte software (die ook beschikbaar zal zijn voor de kandidaat), het gebruik van technologische tools, goede organisatie en voorbereiding voor het hele proces.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan bij ons aan op Facebook of Twitter!
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…