Categories: BlogHR

De relatie tussen professionele ontwikkeling en beroepsstress

Het snelle tempo van verandering in de huidige economische markten bepaalt een verandering in de benadering van de organisatie ten opzichte van werknemers. Het behandelen van human resources als een waardevol onderdeel van immateriële middelen is een belangrijke troef voor het bedrijf om een concurrentievoordeel te behouden. Dit impliceert op zijn beurt direct de reden achter het investeren in de ontwikkeling van werknemers en het behandelen van werknemers als een vitaal onderdeel van de organisatie. Het pad van professionele ontwikkeling vanuit het perspectief van de werkgever is niet altijd hetzelfde als de verwachtingen van werknemers. Het heeft betrekking op veel aspecten, afhankelijk van de manier waarop we professionele ontwikkeling definiëren, individuele predisposities of opleidingsaanbiedingen.

Professionele ontwikkeling en beroepsstress – inhoudsopgave:

  1. Professionele ontwikkeling als een langetermijninvestering
  2. Stress gerelateerd aan loopbaanontwikkeling
  3. Samenvatting

Professionele ontwikkeling als een langetermijninvestering

Professionele ontwikkeling bestaat uit een doordachte configuratie van ondernemingen en activiteiten van een organisatie om kennis te verrijken, vaardigheden en competenties te ontwikkelen, evenals de juiste houdingen van personeel te vormen. Voor werknemers is het een kans om hun professionele vaardigheden te verbeteren, terwijl het bedrijf concurrentievermogen en arbeids efficiëntie verwerft.

Professionele ontwikkeling of, met andere woorden, loopbaanontwikkeling bestaat op verschillende niveaus: de gehele organisatie, werknemersteams of individuele werknemers. Door human capital te erkennen als een strategische factor in de ontwikkeling van een organisatie, kunnen we drie hoofdgroepen van loopbaanvormende instrumenten definiëren, namelijk opleiding, werknemer relocatie, en functie structurering.

Opleiding is het meest voorkomende instrument van een organisatie om de vaardigheden van zijn werknemers te verbeteren. Ze bestaan uit het verdiepen en uitbreiden van bestaande kennis en vaardigheden om nieuwe taken uit te voeren, verantwoordelijkheden te vergroten of een nieuwe functie (promotie) in te nemen. In de context van dit artikel is het primaire doel van opleiding om werknemers te helpen zich binnen het bedrijf te ontwikkelen om te voldoen aan de huidige en toekomstige personeelsbehoeften.

Een adequate en “op maat gemaakte” professionele ontwikkeling van een werknemer is alleen mogelijk als er een samenhangende strategie wordt ontwikkeld met betrekking tot de volgende managementprocessen:

  • Professioneel ontwikkelingsprogramma en loopbaanpad,
  • Opleidings-, coaching- of mentoringssysteem,
  • Talentmanagement,
  • Interne werving,
  • Beloningssysteem,
  • Functieomschrijving en positionering in de organisatiestructuur,
  • Periodiek evaluatiesysteem.

Stress gerelateerd aan loopbaanontwikkeling

Stress is een syndroom van de moderne wereld. Mensen vergeten in hun zoektocht naar geld vaak dat “leven op hoge snelheid” meer of minder een tol eist van hun mentale gezondheid. In de afgelopen jaren, met de economische crisis, de Covid-19 epidemie, samen met de oorlog van Rusland in Oekraïne, is stress een onmisbaar onderdeel van ieders leven geworden. Groeiende sociale onrust heeft niet zonder invloed op de arbeidsmarktsituatie, wat de beroepsstress verder verergert.

Stress is een individuele en niet kwantificeerbare eigenschap van negatieve of positieve aard. Of stress een constructieve of pejoratieve invloed heeft op werknemers hangt af van de eisen die aan hen worden gesteld, hun fysieke, intellectuele en emotionele capaciteiten, evenals de geboden ondersteuning. Positieve stress heeft een motiverend effect op het uitgevoerde werk en de behaalde resultaten. Werknemers doen nieuwe ervaringen, kennis en vaardigheden op, en de mogelijkheid om in de toekomst met stress om te gaan. Positief gemotiveerd, onder invloed van milde stress (adrenaline), kunnen ze betere resultaten behalen bij het verwerven van kennis en zullen ze de concurrentie verslaan op weg naar promotie.

De negatieve effecten van stress, aan de andere kant, demotiveren beter werk, verminderen de productiviteit en efficiëntie van activiteiten, en hebben een significante impact op de mentale en fysieke gezondheid van werknemers (depressie, angst).

De belangrijkste oorzaak van stress in de werkomgeving is slechte management en in het geval van verwijzing naar professionele ontwikkeling: te hoge eisen stellen, ongelijke behandeling, gebrek aan een transparant loopbaanpad evenals tijdsdruk. In een botsing met individuele predisposities zal de werknemer zich ofwel verdedigen en succes behalen of mentaal niet met het probleem kunnen omgaan. Een negatieve manifestatie van stress is ook professionele burn-out, d.w.z. ontevredenheid met werk, een gevoel van gebrek aan betekenis in de uitgevoerde taken samen met professionele mislukkingen. In zo’n geval wordt de loopbaanontwikkeling gestopt, en terug “op het goede pad” komen is alleen mogelijk met de implementatie van een passend herstelprogramma en de hulp van een psycholoog.

Samenvatting

Stress is een integraal onderdeel van werk en professionele ontwikkeling. Meestal hebben we het over de negatieve effecten ervan. Het is echter belangrijk om te onthouden dat een bepaalde mate van stress onmisbaar is om het niveau van werk efficiëntie te verhogen en hoge resultaten te behalen. Het stimuleert en houdt je klaar voor actie, waardoor een toename van het potentieel voor professionele ontwikkeling en succes wordt bepaald. Om een passende balans van stressfactoren te behouden, zodat ze alleen constructief invloed hebben op het uitgevoerde werk, moet er speciale nadruk worden gelegd op de implementatie van een passende managementstrategie, adequaat aan de verwachtingen en capaciteiten van het personeel.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago