Het valideren van een startup-idee kan worden verdeeld in voorlopige en diepgaande tests. De tweede optie is zeker een serieuzere onderneming om te bevestigen dat er daadwerkelijk een markt voor het product bestaat. Hoe test je een startup-idee echt? Lees ons artikel om erachter te komen.
Om te beginnen is het noodzakelijk uit te leggen waarom het testen van je zakelijke idee zo belangrijk is. Het antwoord ligt eigenlijk in de statistieken. Het blijkt dat 42% van de startups een product of dienst creëert waar de markt geen behoefte aan heeft. De oprichters van dergelijke bedrijven verspillen tijd en geld, wat altijd eindigt op dezelfde manier: de mislukking van het hele avontuur. Wat te doen als je een nieuw zakelijk idee hebt bedacht?
Het voorgestelde product moet voldoen aan een behoefte in de markt en goed worden gepromoot. Het is daarom noodzakelijk om van tevoren te zorgen dat het concept daadwerkelijk haalbaar is. Dit vereist verdere tests. Hoe doe je dit op een geavanceerde manier, zodra je weet dat er mogelijk interesse is in je product? Het hele validatieproces moet worden verdeeld in verschillende fasen.
Hoe test je je zakelijke idee echt? Zakelijke ideeën beginnen op een stuk papier, maar ze kunnen daar niet eindigen. Het is noodzakelijk om die concepten eruit te filteren die niet levensvatbaar zijn. Zodra de markt voorlopig interesse bevestigt in het voorgestelde product of idee, moet de volgende stap worden gezet. Dit keer is het noodzakelijk om de validatie met meer energie aan te pakken. In het geval van diepgaande testing van een idee, moet er een prototypeproduct of testdienst worden voorbereid. Dit alles zodat je het kunt presenteren en gedetailleerde feedback van testers kunt krijgen.
Het lean startup-model wordt steeds populairder (een iteratieve benadering van projectmanagement). Dit is eigenlijk een omkering van de traditionele manier van denken en het minimaliseren van risico’s. Je verfijnt een product niet en brengt het dan naar buiten voor evaluatie door potentiële klanten, maar richt je in plaats daarvan op een MVP. Een MVP is de eenvoudigste vorm van je product die je in staat stelt om het potentieel van het hele avontuur beter en grondiger te testen zonder veel geld te investeren. Het is daarom de moeite waard om een MVP te gebruiken om een startup-idee te valideren.
In de volgende stap, wanneer je prototype of testdienst klaar is, moet je deze presenteren aan je potentiële doelklanten. Je kunt op dit punt een enquête gebruiken om feedback te krijgen. Er moeten op deze manier enkele tientallen mensen worden ondervraagd. Hoe meer, hoe beter. Het is noodzakelijk om te achterhalen of je potentiële klanten zich echt identificeren met het probleem op de manier waarop jij dat doet. Dan ontdek je of het probleem echt serieus is voor de doelmarkt en of het idee enige potentie heeft.
Een prototype kan veel belangrijke gegevens en feedback opleveren, maar je kunt niet vergeten je product aan te passen aan de testmarkt. Het product moet gerelateerd zijn aan de testmarkt zodat je betrouwbare feedback kunt krijgen. Anders zal er alleen frustratie en woede zijn onder de testers. Dit zal op zijn beurt resulteren in veel kritiek, die niet gerelateerd zal zijn aan de essentie van het product, maar eerder aan het gebrek aan geschiktheid voor de specifieke testfase.
In het validatieproces mag je zulke nuttige tools als sociale media en een website niet vergeten. Een eenvoudige landingspagina die aan het gegeven product is gewijd, moet uitgebreide informatie erover bieden en mensen aanmoedigen om hun mening te delen. Evenzo kunnen sociale netwerksites worden gebruikt. Ze stellen je ook in staat om meer gegevens te verzamelen.
Bij het toetsen van je zakelijke concept is het de moeite waard om een eerder voorbereid marketingplan te testen. Dit zal je informatie geven over welke marketingoplossingen hebben gewerkt, welke tools effectief waren en welke tools nutteloos bleken. Het opstellen van een marketingplan in een vroeg stadium moet beginnen met een reflectie over hoe je een product kunt vermarkten. Een voorlopige enquête van de doelgroep moet al enige informatie opleveren. In een later stadium zal het mogelijk zijn om de geplande marketingoplossingen in de praktijk te testen.
Tot slot, een kwestie die vrij belangrijk is in het hele validatieproces. Het is essentieel om een experimentele benadering van de uitgevoerde activiteiten aan te nemen. Anders handel je te voorzichtig, uit angst voor falen. In een experimentele benadering moet je bereid zijn om te falen, of op zijn minst om fouten te maken. Dit zal het gemakkelijker maken om een idee en de verschillende versies ervan te testen. Zo’n experimentele mindset moet hand in hand gaan met design thinking – openstaan voor creatieve oplossingen, een probleem definiëren en nieuwe, creatieve processen ontwikkelen.
Diepgaand marktonderzoek met behulp van een prototypeproduct of testdienst moet een definitief antwoord geven op de vraag of de markt klaar is voor je zakelijke idee en of het daar überhaupt behoefte aan heeft. Dergelijke kennis zal de weg vooruit bepalen, wat cruciaal is.
Je hebt zojuist geleerd hoe je je zakelijke idee echt test. Bekijk ook onze andere artikelen: Startup-ontwikkeling.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…