Als supervisor maak je je ongetwijfeld zorgen dat de prestaties van een werknemer die thuis (of op een andere willekeurige locatie, in plaats van op kantoor) werkt, de efficiëntie van de persoon niet negatief zal beïnvloeden – dat wil zeggen, de eerdere prestaties bij het voltooien van taken of aangetoonde productiviteit. De meeste tegenstanders van thuiswerken zijn bang dat de werknemer tijdens het werk bezig zal zijn met andere taken (bijv. het huis schoonmaken, de kinderen van school ophalen, de was ophangen, enz.) waardoor ze niet alle taken zullen uitvoeren.
Om deze reden is het bij het onderhandelen over thuiswerken zo belangrijk om je verwachtingen voor de nieuwe werkwijze duidelijk en eerlijk te communiceren. Wanneer de werknemer precies weet wat de vereisten van het bedrijf zijn op het gebied van werktijden, beschikbaarheid, deadlines, doelen, resultaten, enz., is het gemakkelijker voor hen om zich aan te passen.
Zonder twijfel is goede communicatie bij het onderhandelen over thuiswerken cruciaal. Maar wat moet er verder gedaan worden om ervoor te zorgen dat beide partijen tevreden zijn? Hieronder geven we enkele tips die het gemakkelijker kunnen maken om met een werknemer te praten over de mogelijkheid om over te stappen naar thuiswerken.
Bij het werken op afstand is het cruciaal dat jullie het eens worden over hoe de taken in een thuissituatie uitgevoerd worden. Als supervisor (als het bedrijf geen regels en voorschriften voor thuiswerken voor alle werknemers heeft geïmplementeerd en vrijheid van regeling binnen individuele teams biedt) moet je vooraf bepaalde verwachtingen hebben die je aan je werknemer presenteert (terwijl je open blijft voor mogelijke onderhandelingen). In dit verband moet je dergelijke vragen beantwoorden:
Bovendien kun je ook besluiten om de werknemer een soort “proefperiode” aan te bieden, waarin je gedurende een bepaalde tijd (bijv. een maand) de mogelijkheid biedt om taken vanuit huis uit te voeren.
Na deze periode maak je een evaluatie (door de resultaten te bekijken en deze te vergelijken met de resultaten die tijdens het werken op kantoor zijn behaald), waarbij je bepaalt of zo’n samenwerkingsmodel adequate resultaten oplevert, of misschien niet. Als je merkt dat de efficiëntie op hetzelfde niveau is gebleven, kun je de werknemer zonder angst thuiswerken toestaan. Als daarentegen de productiviteit is gedaald, heb je een sterk argument om de werknemer op kantoor te houden.
Als laatste redmiddel, als je volledig overtuigd bent dat je een werknemer niet fulltime vanuit huis kunt laten werken, kun je ook voorstellen om over te stappen naar een hybride model – bijvoorbeeld 3 dagen op kantoor en 2 dagen thuis. Je kunt zo’n situatie ook beschouwen als een soort proefperiode, waarin je de efficiëntie van de persoon onderzoekt. Het kan om verschillende redenen blijken (bijv. het onderhouden van direct contact met teamgenoten) dat het hybride model voldoende zal zijn voor de persoon, en voor jou is zo’n situatie – acceptabel.
Bij het onderhandelen over een thuiswerkplek, blijf open voor de behoeften die door de werknemer worden geuit en wees flexibel in het stellen van de voorwaarden voor het uitvoeren van de taken. Houd ook rekening met het feit dat elk gesprek moet verschillen, afhankelijk van met wie je het hebt en de mogelijkheden, de aard van het werk of de verantwoordelijkheden van de persoon.
Alleen door op deze manier te werk te gaan, kun je een model ontwikkelen dat de tevredenheid van beide partijen waarborgt en tegelijkertijd een positief imago van jou als supervisor of het bedrijf als werkgever creëert. Wees ook voorbereid op het feit dat je steeds vaker over thuiswerken zult onderhandelen – werknemers zijn dol geworden op het thuiswerken en zullen ongetwijfeld zo’n mogelijkheid verwachten om hun professionele taken vanuit hun werkplek uit te voeren.
Lees ook: Hoe voer je een remote ontslag effectief uit? 4 basis- en eenvoudige stappen
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…