Categories: AndersBlogHR

De kosten van onbeschoftheid op de werkvloer. 23 sterke voorbeelden van onbeschoftheid

Wat is de werkelijke kost van onbeschoftheid op de werkvloer? Wat is onbeschoftheid en wat zijn de meest voorkomende voorbeelden van onbeschoftheid? Zijn er methoden om een giftige werkomgeving te veranderen? Lees het artikel om te ontdekken hoe je onbeschoftheid op de werkvloer efficiënt kunt aanpakken.

Onbeschoftheid op de werkvloer – inhoudsopgave:

  1. Wat is onbeschoftheid op de werkvloer?
  2. De meest voorkomende voorbeelden van onbeschoftheid op de werkvloer
  3. De werkelijke kost van onbeschoftheid
  4. Waarom is het zo schadelijk voor het bedrijf?
  5. Wat moet er gedaan worden om onbeschoftheid te verminderen?
  6. Samenvatting

Wat is onbeschoftheid op de werkvloer?

Onbeschoftheid komt veel vaker voor dan zou moeten en lijkt in opkomst te zijn. Steeds meer werknemers melden dat ze slecht behandeld worden of regelmatig onbeschoftheid ervaren. Het gedrag dat als onbeschoftheid wordt beschouwd (onbeschoftheid, oneerlijkheid) is niet illegaal, het is vaak moeilijk te bewijzen en moeilijk te detecteren door HR-managers. Omdat het onopvallend is, is onbeschoftheid zeer gevaarlijk en destructief – het helpt om de verloopcijfers te verhogen, verlaagt de moraal en veroorzaakt stress voor de werknemers.

Gevallen van onbeschoftheid hebben de neiging om uit te groeien tot veel grotere conflicten. Dergelijke conflicten zijn, wanneer ze de HR-afdelingen bereiken, niet gemakkelijk te onderzoeken.

De meest voorkomende voorbeelden van onbeschoftheid op de werkvloer

De lijst van dergelijke voorbeelden is nooit volledig, maar sommige gedragingen moeten duidelijk aan deze lijst worden toegevoegd. Laten we eens kijken hoe werknemers elkaar op andere manieren goede manieren kunnen tonen. Sommige gedragingen zijn subtieler en moeilijker te herkennen, maar ze hebben nog steeds een effect en kunnen hier niet worden weggelaten.

Onbeschoftheid evidente, duidelijke voorbeelden:

  • geven van stiltebehandeling
  • achter iemands rug om over iemand praten
  • verzenden van nare, kleinering notities
  • maken van vernederende opmerkingen
  • tonen van gebrek aan respect door: opmerkingen of gebaren
  • beschuldigingen maken met betrekking tot professionele competentie
  • openlijk berispen
  • slechte humeur tonen
  • emotionele tirades maken
  • gebruik van raciale beledigingen
  • directe seksuele avances maken
  • pesten

Onbeschoftheid inconspicuously, delicate voorbeelden:

  • geven van vuile blik
  • niet luisteren
  • negeren van iemands aanwezigheid
  • anderen onderbreken
  • iemand’s krediet in samenwerkingswerk negeren
  • om instructies vragen en deze vervolgens negeren
  • spreken met arrogante toon
  • neerbuigend zijn naar iemand
  • grappen vertellen die gebaseerd zijn op stereotypen
  • ruimte van de collega binnendringen
  • maken van verstoring geluiden

Sommige van de onbeschaafde gedragingen zijn mogelijk door de ontwikkeling van nieuwe technologieën: sms’en tijdens een presentatie, het schrijven van beledigende opmerkingen op sociale media, het maken van spottende films – dit alles was enkele decennia geleden nog niet mogelijk. Gedeeld kantoormateriaal kan ook een wapen worden – vastgelopen printers, uitgeschakelde kopieerapparaten, inactieve applicaties. Werknemers hebben steeds meer manieren om hun vijandigheid te uiten.

De werkelijke kost van onbeschoftheid

De prijs van onbeschoftheid is extreem hoog. De exacte cijfers kunnen alleen worden geschat. Bedrijven die pesten, oneerlijkheid en onbeschoftheid tolereren, moeten bereid zijn om hoge verloopcijfers, verminderde productiviteit, verlies van talenten en een stijging van ziekteverzuim te accepteren en te betalen. De totale kost voor een Fortune 500 bedrijf kan bijna 16 miljoen Amerikaanse dollars per jaar bedragen.

Waarom is het zo schadelijk voor het bedrijf?

Onbeschoftheid is schadelijk, niet alleen voor de werknemers, maar ook voor het bedrijf. Werknemers die zich ongelukkig voelen op hun werk tonen een hoger niveau van stress en als gevolg daarvan krijgen ze minder werk gedaan. Zelfs zonder gedetailleerde enquêtes is het duidelijk dat werknemers die zich zorgen maken over pesten of andere onbeschaafde daden, eerder geneigd zijn om: hun productiviteit te verlagen, de kwaliteit van hun werk te verlagen, te stoppen met samenwerken en hulp aanbieden, en te stoppen met het delen van hun ideeën en oplossingen.

Over het algemeen weten de meeste werknemers welk type gedrag illegaal is, daarom kiezen ze de activiteiten waarmee ze weg kunnen komen, maar subtiele vormen van onbeschoftheid zijn even schadelijk. De gespannen sfeer op de werkvloer is niet beter dan open conflict, omdat slachtoffers steeds minder tijd op het werk doorbrengen en proberen hun daders te vermijden – onzichtbare barrières tussen mensen creëren inefficiënties in werkprocessen. De algehele impact van dergelijke barrières is moeilijk te beoordelen.

Wat moet er gedaan worden om onbeschoftheid te verminderen?

Goede managers hebben de neiging om hun werknemers te observeren en proberen degenen te verwijderen die symptomen van afstandelijkheid van werk of hun teamgenoten vertonen. De allereerste stap vereist een één-op-één gesprek met de werknemer. Het geval van onbeschoftheid moet eerst worden opgemerkt.

Maar er zijn strategieën die moeten worden toegepast voordat er tekenen van problemen zichtbaar zijn. Om het bedrijf beschaafd te houden, moet het probleem van de bedrijfscultuur eerst worden aangepakt.

Er zijn verschillende specifieke strategieën om onbeschoftheid op de werkvloer aan te pakken. Efficiënte managers moeten overwegen:

  • individuen te werven die goede manieren vertonen
  • frequente evaluatie van de prestaties van het personeel
  • beschaafdheidssessies aan te bieden
  • om feedback te vragen, feedback te geven over prestaties
  • respect voor al je werknemers
  • duidelijk acceptabel gedrag te definiëren: richtlijnen te bieden, handboeken met gedragsregels te creëren
  • ervoor te zorgen dat alle werknemers zich gewaardeerd, veilig en gehoord voelen

Samenvatting

Onbeschoftheid is geen zeldzaam probleem en komt voor in veel bedrijven. Het is niet beperkt tot alleen bazen en supervisors: collega-werknemers gedragen zich even vaak onbeschoft. Onbeschoft gedrag kan in elke sector of op elke plaats worden aangetroffen waar mensen samenwerken en zaken doen, daarom moet beschaafdheid een onderdeel van de bedrijfscultuur worden.

Het is niet raadzaam om onbeschoftheid op de werkvloer te negeren, aangezien het gemakkelijk kan veranderen in agressie, open conflict of geweld na verloop van tijd. Bedrijven moeten een gedragscode hebben en de juiste beleidsmaatregelen opstellen. Respect is een van de belangrijkste waarden die door mensen in alle situaties, zowel privé als zakelijk, moet worden nageleefd, daarom moet het zonder uitzonderingen worden aangemoedigd. Onbeschoftheid is de grootste uitdaging in het huidige economische tijdperk, maar het kan worden aangepakt en voorkomen.

Lees ook: Een link tussen diversiteitsmanagement en gelijke werkgelegenheid in de werkplek

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago