De conversieratio van een website en het websiteverkeer zijn de meest populaire indicatoren die worden gebruikt in digitale marketing. Momenteel is conversieratio-optimalisatie een centraal element van webanalyse en een must voor de e-commerce-industrie. Beide indicatoren hebben invloed op de verkoop en de omzet van online winkels, daarom moeten individuen die via het internet verkopen weten hoe ze de conversieratio moeten berekenen en het websiteverkeer moeten meten. Lees het artikel en ontdek meer over deze belangrijke parameters.
Websiteverkeer verwijst naar het aantal unieke internetgebruikers dat de website op een bepaald moment heeft bezocht. Analyse van deze indicator stelt de eigenaar van de online winkel in staat om de effectiviteit van de ondernomen promotionele acties te meten en conclusies te trekken met betrekking tot deze acties en daardoor te werken aan betere promotiestrategieën.
De meest populaire tool om websiteverkeer te meten is Google Analytics. De eigenaar van de website kan het aantal momenteel actieve websitegebruikers controleren door naar het Rapporten tabblad te gaan, waar hij Realtime moet kiezen, vervolgens Overzicht om de informatie weer te geven.
Wanneer de eigenaar van de website het totaal aantal paginaweergaven binnen een bepaalde tijdsperiode wil controleren, moet hij het Gedrag tabblad kiezen, vervolgens Site-inhoud, en daarna Alle pagina’s om deze gegevens weer te geven.
Tijdens de analyse van het websiteverkeer kan men de bron van het verkeer achterhalen en controleren van welke pagina’s de bezoekers naar onze website komen. Deze functionaliteit is beschikbaar in het Acquisitie tabblad, waar we Al het verkeer klikken en vervolgens de optie Kanalen kiezen.
De belangrijkste bronnen van het verkeer op de website kunnen in verschillende categorieën worden verdeeld, zoals:
De analyse van het websiteverkeer maakt het mogelijk om informatie te herzien over alle technische feiten met betrekking tot de bezoeken op de website – we kunnen gegevens vinden zoals: wie de website bezoekt, welk type apparaten onze bezoekers gebruiken, hoeveel bezoekers besluiten een aankoop te doen na een bezoek aan onze pagina. Dergelijke statistieken stellen de eigenaar van de website in staat om het profiel van zijn bezoekers te begrijpen en daardoor de conversie te optimaliseren volgens de behoeften van zijn doelgroep.
Bekijk: hoe je je websiteverkeer kunt analyseren met Google Analytics.
Een conversie verwijst naar echte acties van internetgebruikers, vooral die acties die zijn voorontworpen, voorspeld en gewenst door de website-eigenaren.
De hele business van contentdeling is ontworpen om de aandacht van de gebruikers te trekken en hen te veranderen in actieve deelnemers aan het proces. Afhankelijk van de aard van de website kunnen de doelen van de conversie variëren. Onder de meest populaire doelen van de conversie zijn:
Een specifieke en duidelijke illustratie van het conversiedoel is noodzakelijk voor verdere meting en monitoring van deze indicator. Dergelijke analyses maken het mogelijk om de effectiviteit van de uitgevoerde taken te onderzoeken.
De conversieratio is een parameter die de effectiviteit van je marketingactiviteiten meet. Deze indicator bepaalt precies het aantal conversies op de website in vergelijking met het aantal bezoeken aan de betreffende website. Een lage conversieratio kan suggereren dat het aanbod niet interessant genoeg is voor de internetgebruikers of dat de website niet is ontworpen volgens de richtlijnen van UX. Dit kan betekenen dat er enkele fouten op de website zijn – bijvoorbeeld dat er geen sectie is waar de gebruiker zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief.
Voor de berekening van de conversieratio wordt de volgende formule gebruikt:
De conversieratio’s die door de websites worden behaald, zijn onderhevig aan veel factoren. Veel hangt af van de sector waarin het bedrijf actief is, de lokalisatie van de markt en de bron van de aankooporders.
De meest effectieve advertentie is die welke op de partnerwebsites, thematische blogs en discussies wordt geplaatst: deze activiteiten genereren een conversieratio tot 5,5%. Informatiebronnen die producten aanbevelen en technische en inhoudelijke content bieden, worden goed ontvangen door de klanten.
Onder de meest effectieve manieren om klanten te bereiken, zijn de nieuwsbrieven en de databases met de details van de huidige zakenpartners. De conversieratio’s die worden behaald met behulp van e-mailmarketing zijn iets lager – hier geeft het onderzoek een conversieratio aan van tussen 5% en 5,5%.
Organisch verkeer, dat de meest standaard manier is om klanten aan te trekken, is niet de meest efficiënte manier om hoge conversieratio’s te behalen. De loutere aanwezigheid in de onbetaalde zoekresultaten die in de browser verschijnen, is niet genoeg om de aandacht op je product te vestigen. Studies onthullen dat in dit geval de conversieratio fluctueert in de buurt van 2% en dit is geen bijzonder indrukwekkend cijfer. De eigenaar van de website moet lang wachten op de resultaten, terwijl de concurrentie voortdurend toeneemt.
De laagste conversieratio’s zijn gerelateerd aan het verkeer dat wordt gegenereerd door de sociale media en fluctueren in de buurt van een bereik tussen 0,7% en 1,7%. Ongetwijfeld behoren de beste cijfers in deze categorie tot Facebook, dat het grootste en duurste sociale medium is om te gebruiken.
Conversieratio-optimalisatie (CRO) is een activiteit die wordt uitgevoerd om de conversieratio’s te verbeteren. Typische optimalisatie moet rekening houden met de eerder vastgestelde doelstellingen en de inhoud aanpassen aan de behoeften van de klant. De CRO-strategie moet gericht zijn op het verbeteren van die elementen van de website die een reële impact hebben op de conversieratio’s.
Het verbinden van de CRO met SEO-optimalisatie is een goede praktijk die helpt om meer bezoekers naar de website te trekken. Bovendien is het, bij het omgaan met de conversie, de moeite waard om meer activiteiten met betrekking tot internetanalyse en UX-ontwerp in te voeren.
Google Analytics is een van de tools die kan worden gebruikt om de conversie te meten. Met deze tool kan de website-eigenaar volledige informatie krijgen over de effectiviteit van zijn optimalisatieactiviteiten. De tool toont: hoeveel gebruikers de website hebben bezocht, hoe lang hun sessie duurde en welke acties ze op de website hebben uitgevoerd. De analyse van de conversie toont mogelijke problemen die gebruikers ervaren tijdens het bezoeken van de website en laat daardoor zien wat er nog meer op de website kan worden verbeterd.
De hierboven beschreven operaties zijn bedoeld om de website-eigenaar te helpen de conversieratio van de website en het websiteverkeer op zijn pagina te verhogen. Deze twee indicatoren moeten zorgvuldig worden geobserveerd omdat ze helpen om de bezoekers van de website te leren kennen en een volledige beoordeling van de pagina in termen van klantverwachtingen mogelijk maken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…