Categories: Blog

4 eenvoudige tips voor het organiseren van je werkleven

Heb je ooit het gevoel gehad overweldigd te zijn door het aantal verantwoordelijkheden op het werk? Heb je ooit ‘s nachts wakker gelegen door een strakke maag en angst voor de taken van morgen? Heb je ooit nerveus af en toe op je horloge gekeken op het werk, smekend dat de tijd niet zo snel voorbij zou gaan? Als dat zo is, moet je op zoek gaan naar een oplossing om ervoor te zorgen dat dergelijke negatieve situaties zich niet opnieuw voordoen. Bekijk onze 4 eenvoudige tips voor het organiseren van je werkleven. Lees verder.

Tips voor het organiseren van je werkleven – inhoudsopgave:

  1. Begin met plannen
  2. Prioriteren
  3. Tijd inschatten
  4. Volg je voortgang
  5. Samenvatting

Begin met plannen

To-do lijsten en een schema (wekelijks, per uur – afhankelijk van je behoeften) zijn ongetwijfeld een fundament van organisatie waar je simpelweg niet zonder kunt. Als je productief en efficiënt wilt blijven op het werk, moet je je dag plannen. Op deze manier ga je soepel van de ene taak naar de andere zonder tijd te verspillen.

Je kunt je werk plannen en je dagelijkse schema maken in een planner, kalender of speciale tijdmanagementsoftware, de keuze is aan jou! Vergeet niet de 60:40 regel toe te passen – je zou slechts 60% van je werkdag moeten toewijzen aan activiteiten met hoge waarde, zodat de resterende 40% kan worden toegewezen voor noodgevallen, pauzes of last-minute taken.

Als een werknemer alle taken als belangrijk en urgent beschouwt, zal hij onder constante stress leven en niet in staat zijn om de meeste van zijn taken uit te voeren. Om deze reden is het cruciaal om prioriteiten goed te stellen en taken uit te voeren op basis van hun belangrijkheid en urgentie.

Prioriteren

Echter, het instellen van taken die gedaan moeten worden is niet genoeg omdat het het basisprobleem niet oplost: waar je moet beginnen. Om deze reden zullen we als tweede stap naar een betere organisatie prioritering noemen, dat wil zeggen, bepalen welke taken belangrijker zijn en eerst moeten worden gedaan, en welke kunnen wachten.

De Eisenhower-matrix zal je zeker helpen bij het prioriteren. Volgens Eisenhower kunnen taken in vier groepen worden verdeeld:

  • belangrijk en urgent – taken die zo snel mogelijk moeten worden voltooid (bijv. een noodsituatie, een deadline voor het inleveren van een extern project),
  • belangrijk, maar niet urgent – taken die strategisch belangrijk zijn, maar op een later tijdstip kunnen worden uitgevoerd (deze taken worden graag uitgevoerd door de meeste werknemers),
  • urgent, maar niet belangrijk – verwijzen meestal naar het bieden van hulp aan anderen bij het uitvoeren van hun taken (wat niet onze verantwoordelijkheid is) en ongeplande taken,
  • niet belangrijk en niet urgent – dit zijn activiteiten die tijdrovend zijn en uitstelgedrag bevorderen.

Een andere zaak die je zal helpen de organisatie van je werkleven te verbeteren, is inschatten hoe lang het zal duren om een bepaalde taak te voltooien. Hoe zal dat werken? Allereerst zal het je motiveren – je zult de eerste taken in de toegewezen tijd (of zelfs sneller) willen voltooien om je hele plan voor de dag te realiseren. Ten tweede zal het je in staat stellen realistisch in te schatten hoeveel taken je op een bepaalde dag kunt voltooien. Het kan blijken dat de belangrijkste taak je hele dag in beslag neemt en er geen ruimte is om andere taken te voltooien.

De Pomodoro-techniek, een tijdmanagementmethode ontwikkeld door Francesco Cirillo in de late jaren 1980, kan nuttig zijn bij het inschatten van tijd en het vasthouden aan een plan. Het houdt in dat je werkt in een 25:5-model – 25 minuten voor taken, 5 minuten voor rust (herhaald in opeenvolgende cycli) – en stelt je in staat om de controle te behouden, te onthouden om pauzes te nemen en gefocust te blijven op de taak die voorhanden is.

Volg je voortgang

De vierde stap naar een betere organisatie van je werkleven is het controleren van het tempo van het vervullen van taken en het afvinken van items op je to-do lijst. Dit is essentieel om, ten eerste, de volgende dag te plannen, en ten tweede, te controleren hoeveel tijd er aan een bepaalde taak is besteed en in de toekomst aanpassingen te maken. (bijv. onderzoeken waarom we zoveel tijd aan iets hebben besteed dat we dachten dat het gemakkelijk was). Dit zal je in staat stellen afleidingen te minimaliseren en de tijden te bepalen waarop je het beste werkt.

Samenvatting

De Pareto-principe zegt dat 20% van je inspanningen 80% van je resultaten oplevert. Dit heeft perfect betrekking op de werkplek, maar alleen als je ervoor zorgt dat je dag goed georganiseerd is. Als je je productiviteit wilt verhogen, stressfactoren wilt minimaliseren en je beter wilt voelen over de taken die voor je liggen, negeer dan niet het belang van de technieken die we hebben genoemd. Plannen, prioriteren, inschatten en volgen – deze activiteiten zijn niet moeilijk uit te voeren en kunnen je een aantal positieve resultaten opleveren op het gebied van het organiseren van je werkleven.

Lees ook: Het Pareto-principe – 1 geweldige regel voor productiviteit en effectiviteit.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago