Categories: BlogZakelijk

Wat is de SPACE-analyse?

Een goed ontworpen bedrijfsmanagementplan moet de concurrentiekracht van een bedrijf in zijn sector bepalen en op basis daarvan zijn strategische positie. Dit is essentieel om te overleven in een uitdagende zakelijke omgeving en om het bedrijf verder te ontwikkelen. Een andere methode die helpt bij besluitvormingsprocessen en het zoeken naar kansen is de SPACE-analyse. Hoe werkt het? Laten we het ontdekken!

Wat is de SPACE-analyse? – inhoudsopgave:

  1. De SPACE-analyse in een notendop
  2. 4 elementen van de SPACE-analyse
  3. Scoren van de SPACE-analysematrix
  4. 4 posities van de SPACE-analyse
  5. Samenvatting

De SPACE-analyse in een notendop

SPACE is een acroniem dat staat voor Strategische Positie en Actie Evaluatie. Externe factoren (milieu stabiliteit en aantrekkelijkheid van de sector) en interne factoren (concurrentievoordeel en financiële kracht) zijn verantwoordelijk voor de specifieke positie van het bedrijf.

De bovenstaande techniek wordt het vaakst gebruikt om strategische plannen en processen te evalueren, en kan ook een SWOT-analyse of BCG-matrix aanvullen.

4 elementen van de SPACE-analyse

De SPACE strategische analyse gebruikt een matrix die de gebieden toont die invloed hebben op het bedrijf. Er zijn er vier, waaraan je voorbeeldindicatoren kunt toekennen:

  • Milieu stabiliteit (ES) – inflatiepercentage, technologische verandering, druk van vervangingen, prijsklasse van concurrerende producten, prijsgevoeligheid van de vraag, en vraagvolatiliteit. Het bevindt zich in het onderste deel van de Y-as op de matrix.
  • Aantrekkelijkheid van de sector (IA) – groeipotentieel, winstpotentieel, benutting van middelen, complexiteit van toetreding tot de sector, arbeidsproductiviteit, capaciteitsbenutting, onderhandelingskracht van fabrikanten, en financiële stabiliteit. Het bevindt zich aan de rechterkant van de X-as op de matrix.
  • Concurrentievoordeel (CA) – marktaandeel, productkwaliteit, productlevenscyclus, innovatiefase, klantloyaliteit, en verticale integratie. Het bevindt zich aan de linkerkant van de X-as op de matrix.
  • Financiële kracht (FS) – omloopsnelheid van voorraden, cashflow, schuldratio, beschikbaar vs. vereist kapitaal, rendement op investering, en liquiditeit. Het bevindt zich aan de bovenkant van de Y-as op de matrix.

Scoren van de SPACE-analysematrix

Een bepaald aantal punten wordt toegekend aan elk van de genoemde gebieden – milieu stabiliteit en concurrentievoordeel kunnen een score tussen -6 en 0 krijgen, waarbij een lagere score de positie van het bedrijf verzwakt. Wat betreft de aantrekkelijkheid van de sector en financiële kracht – ze ontvangen een score tussen 0 en 6, waarbij een hogere score een sterkere positie betekent. Vervolgens wordt een gemiddelde score voor IS, ES, CA, en FS berekend. De individuele kwadranten geven een type strategie aan dat het bedrijf zou moeten gebruiken om zijn marktpositie te verbeteren. Ze worden ook wel posities genoemd.

4 posities van de SPACE-analyse

Na het verplaatsen van de ontvangen gegevens naar de matrix, kunnen we een type strategie kiezen die op dit moment de meeste voordelen voor het bedrijf zal opleveren en welke acties we moeten ondernemen.

Conservatief

Typisch wordt zo’n positie aangenomen door financieel stabiele bedrijven die opereren in duurzame markten. Het is de moeite waard om je te concentreren op voordelen binnen de organisatie, terwijl je overmatige confrontatie met concurrenten vermijdt, om de positie van het bedrijf niet in gevaar te brengen. Om het marktaandeel te vergroten, is het raadzaam om:

  • Bestaande producten te verbeteren en nieuwe te ontwikkelen,
  • Uit te breiden naar andere bedrijfsgebieden.

Agressief

Dit geldt voor bedrijven in een stabiele sector die ervoor kiezen om te concurreren met andere spelers. Het is een voordelige positie die hen in staat stelt hun sterke punten en kansen te benutten om bij te dragen aan de groei van het bedrijf. Hun strategie moet omvatten:

  • De kwaliteit van het bestaande aanbod te verbeteren en te diversifiëren,
  • Marketinginspanningen te intensiveren om een groter marktaandeel te verwerven,
  • Fuseren met een ander bestaand bedrijf of een bedrijf overnemen,
  • Prijzen te verlagen,
  • Investeren in ontwikkeling (bijv. software),
  • Hun sterke punten te omarmen en naar kansen te zoeken.

Defensief

Vertegenwoordigers van deze tactiek hebben minder invloed in een fel concurrerende omgeving. Ze moeten passende stappen ondernemen om zichzelf te beschermen tegen verslechtering van hun positie en een val. Voorbeeldoplossingen kunnen zijn:

  • Investeringen te verminderen,
  • Productiekosten te verlagen,
  • Te focussen op het belangrijkste bedrijfsgebied,
  • Te fuseren met een ander bedrijf,
  • Als andere oplossingen niet werken – het bedrijf te sluiten.

Concurrentieel

Een strategie die kan worden gebruikt door ondernemers die actief zijn in een aantrekkelijke sector, echter, zonder financiële kracht. Om deze reden is het noodzakelijk om:

  • Financieel kapitaal van investeerders te verkrijgen, in de vorm van een lening, enz.,
  • Een coöptitie op te zetten met een van de marktconcurrenten of fusies,
  • De proces efficiëntie te verhogen,
  • De markt te penetreren of te diversifiëren,
  • De impact van zwaktes op de bedrijfsvoering te minimaliseren.

Samenvatting

De SPACE-analyse is een nuttig hulpmiddel voor ondernemers en leidinggevenden om beslissingen te nemen. Dankzij een holistische benadering, waarbij zowel externe als interne factoren in overweging worden genomen, is het mogelijk om de juiste richting voor toekomstige acties te bepalen.

Lees ook: Wat is een strategische analyse?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago