Een goed ontworpen bedrijfsmanagementplan moet de concurrentiekracht van een bedrijf in zijn sector bepalen en op basis daarvan zijn strategische positie. Dit is essentieel om te overleven in een uitdagende zakelijke omgeving en om het bedrijf verder te ontwikkelen. Een andere methode die helpt bij besluitvormingsprocessen en het zoeken naar kansen is de SPACE-analyse. Hoe werkt het? Laten we het ontdekken!
SPACE is een acroniem dat staat voor Strategische Positie en Actie Evaluatie. Externe factoren (milieu stabiliteit en aantrekkelijkheid van de sector) en interne factoren (concurrentievoordeel en financiële kracht) zijn verantwoordelijk voor de specifieke positie van het bedrijf.
De bovenstaande techniek wordt het vaakst gebruikt om strategische plannen en processen te evalueren, en kan ook een SWOT-analyse of BCG-matrix aanvullen.
De SPACE strategische analyse gebruikt een matrix die de gebieden toont die invloed hebben op het bedrijf. Er zijn er vier, waaraan je voorbeeldindicatoren kunt toekennen:
Een bepaald aantal punten wordt toegekend aan elk van de genoemde gebieden – milieu stabiliteit en concurrentievoordeel kunnen een score tussen -6 en 0 krijgen, waarbij een lagere score de positie van het bedrijf verzwakt. Wat betreft de aantrekkelijkheid van de sector en financiële kracht – ze ontvangen een score tussen 0 en 6, waarbij een hogere score een sterkere positie betekent. Vervolgens wordt een gemiddelde score voor IS, ES, CA, en FS berekend. De individuele kwadranten geven een type strategie aan dat het bedrijf zou moeten gebruiken om zijn marktpositie te verbeteren. Ze worden ook wel posities genoemd.
Na het verplaatsen van de ontvangen gegevens naar de matrix, kunnen we een type strategie kiezen die op dit moment de meeste voordelen voor het bedrijf zal opleveren en welke acties we moeten ondernemen.
Typisch wordt zo’n positie aangenomen door financieel stabiele bedrijven die opereren in duurzame markten. Het is de moeite waard om je te concentreren op voordelen binnen de organisatie, terwijl je overmatige confrontatie met concurrenten vermijdt, om de positie van het bedrijf niet in gevaar te brengen. Om het marktaandeel te vergroten, is het raadzaam om:
Dit geldt voor bedrijven in een stabiele sector die ervoor kiezen om te concurreren met andere spelers. Het is een voordelige positie die hen in staat stelt hun sterke punten en kansen te benutten om bij te dragen aan de groei van het bedrijf. Hun strategie moet omvatten:
Vertegenwoordigers van deze tactiek hebben minder invloed in een fel concurrerende omgeving. Ze moeten passende stappen ondernemen om zichzelf te beschermen tegen verslechtering van hun positie en een val. Voorbeeldoplossingen kunnen zijn:
Een strategie die kan worden gebruikt door ondernemers die actief zijn in een aantrekkelijke sector, echter, zonder financiële kracht. Om deze reden is het noodzakelijk om:
De SPACE-analyse is een nuttig hulpmiddel voor ondernemers en leidinggevenden om beslissingen te nemen. Dankzij een holistische benadering, waarbij zowel externe als interne factoren in overweging worden genomen, is het mogelijk om de juiste richting voor toekomstige acties te bepalen.
Lees ook: Wat is een strategische analyse?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…