Categories: BlogStart je startup

Implementatieplan. Wat is het en hoe maak je het?

Zelfs het beste businessplan is weinig waard als het niet goed wordt uitgevoerd. Daarom is het belangrijk om een implementatieplan op te nemen. Het doel van het ontwikkelen van een implementatieschema is om de lezer de nodige informatie te geven over de vereiste stappen voor de uitvoering van een strategie of verandering binnen een organisatie. Lees verder om meer te ontdekken.

Implementatieplan. Wat is het en hoe maak je het? – inhoudsopgave:

  1. Wat is een implementatieplan?
  2. Wat moet er in een implementatieplan worden opgenomen?
  3. Hoe maak je een implementatieplan?
  4. Voordelen van een implementatieplan

Wat is een implementatieplan?

Wat is een implementatieplan? Het is eigenlijk een schema dat helpt bij het beheren van een project of zakelijke onderneming. Het wordt ook vaak een strategisch plan genoemd. Zo’n schema schetst de noodzakelijke stappen die moeten worden genomen om een product, dienst en het bedrijf als geheel te ontwikkelen. Het toont aan hoe en wanneer de verschillende strategieën die in het businessplan zijn opgenomen, zullen worden uitgevoerd.

Met een implementatieschema kun je het hele proces opdelen in kleinere stappen en alle middelen definiëren die op elke fase nodig zijn. Dit zal de koers van de actie bepalen, de tijd van uitvoering vaststellen en zorgen voor een goede toewijzing van de middelen van de startup. Het implementatieplan illustreert alle fasen van de bedrijfsontwikkeling en maakt het gemakkelijker voor de oprichter van de startup om te handelen.

Wat moet er in een implementatieplan worden opgenomen?

In feite kan het implementatieschema veel formaten hebben. Het hangt allemaal af van de specificaties van het betreffende bedrijf en de onderneming die wordt uitgevoerd. Meestal omvat het implementatieplan de volgende aspecten:

  • Zakelijke doelen – oprichters van startups stellen verschillende doelen voor hun bedrijven, en ze definiëren deze meestal elders in hun businessplannen. Hier worden ze kort beschreven.
  • Succescriteria – het is noodzakelijk om te beslissen welke criteria je zult gebruiken om het succes van je onderneming te bepalen. Dit moet worden besproken met de belanghebbenden.
  • Activiteitsomvang – dit is de beschrijving van het werk dat moet worden uitgevoerd.
  • Middelenplan – hier moet je de menselijke en technische middelen definiëren die nodig zijn om de onderneming uit te voeren.
  • Risicoanalyse – je kunt de belangrijkste bevindingen uit de SWOT-analyse die elders in het businessplan zijn opgenomen, herroepen.
  • Schema – een implementatieschema heeft een duidelijk implementatieschema nodig. Pas dan zal het goed worden uitgevoerd. Hier moet je de einddeadline voor het project, deadlines voor de voltooiing van individuele taken, andere belangrijke data met betrekking tot de startup en het aangeboden product of de dienst definiëren.
  • Mijlpalen – je moet de belangrijkste mijlpalen van de onderneming identificeren. Dit stelt je in staat om de voortgang gemakkelijk te volgen en eventuele aanpassingen te maken.
  • Verantwoordelijkheden van teamleden – vergeet niet om specifieke verantwoordelijkheden toe te wijzen aan de werknemers van het bedrijf.
  • Indicatoren – je moet indicatoren identificeren om de voortgang van het implementatieplan te volgen, zoals KPI’s, OKR’s en anderen.

Hoe maak je een implementatieplan?

Het schrijven van een implementatieplan moet in verschillende fasen worden verdeeld. Het is een goed idee om te beginnen met het definiëren van wat je nodig hebt om het hele schema uit te voeren. Het is noodzakelijk om te bepalen welke teams betrokken zullen zijn bij de uitvoering van de onderneming, hoeveel tijd het zal kosten om strategische doelen te bereiken, en welk budget en welke middelen moeten worden toegewezen. Het is het beste om belanghebbenden en belangrijke partners al in deze fase te interviewen, zodat je prioriteiten kunt stellen.

In het volgende deel van het implementatieplan is het de moeite waard om je te concentreren op het identificeren van risico’s die zich tijdens de uitvoering kunnen voordoen. Hier moet je alles definiëren dat de uitvoering van individuele taken kan beïnvloeden (bijv. budgetbeperkingen, marktonzekerheid). De volgende stap is om individuele taken aan de juiste teams te delegeren en de benodigde tools te kiezen om ze uit te voeren.

De laatste stap is om alle activiteiten te identificeren die moeten worden uitgevoerd in verband met het implementatieplan en mijlpalen vast te stellen. Tot slot is het een goed idee om een kort overzicht van het implementatieschema voor te bereiden, waar de belangrijkste informatie nogmaals zal verschijnen.

Voordelen van een implementatieplan

De belangrijkste voordelen van het creëren van een implementatieplan zijn:

  • een zakelijke routekaart hebben – het illustreren van individuele stappen vanaf het begin van de onderneming tot het bereiken van een specifiek zakelijk doel,
  • het vergemakkelijken van interne en externe communicatie – zowel met teamleden als met belanghebbenden, waardoor hun vertrouwen in de startup wordt opgebouwd,
  • het identificeren en organiseren van de nodige middelen,
  • het definiëren van acties die het bereiken van korte- en langetermijndoelen vergemakkelijken.

Lees ook: 7 belangrijke startuprollen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago