Categories: BlogE-commerce

Hoe te verkopen op Facebook?

Online verkoop groeit voortdurend. Een van de voortdurende e-commerce trends is omnichannel, of multi-channel verkoop. Een manier om je bedrijf te laten groeien is door te verkopen op Facebook. Het portaal maakt dit op verschillende manieren mogelijk, en in dit artikel willen we ons richten op het gedetailleerd bespreken ervan.

Verkopen op Facebook – inhoudsopgave:

  1. Waarom verkopen op Facebook?
  2. Eigen winkel op Facebook
  3. Facebook Marketplace
  4. Facebook groepen
  5. Live uitzendingen
  6. Wat is niet toegestaan om te verkopen op Facebook?

Waarom verkopen op Facebook?

Volgens gegevens heeft Facebook 2,18 miljard gebruikers. Merken die hebben besloten om hun profiel aan te maken, kunnen gemakkelijker potentiële klanten bereiken. Aanwezigheid op dit sociale kanaal vergemakkelijkt ook de communicatie tussen de verkoper en de koper en bevordert de betrokkenheid van het publiek. Activiteiten op Facebook hoeven niet te leiden tot een snelle transactie – ze kunnen ook handig zijn om het vertrouwen van de klant in het merk te vergroten en bijdragen aan klantloyaliteit op de lange termijn.

Eigen winkel op Facebook

Een bedrijf dat een Facebook-profiel heeft, kan een gratis winkel opzetten die klanten kunnen gebruiken op Facebook en Instagram. Verkopers kunnen de uitstraling van de winkel aanpassen en beslissen welke producten in de catalogus worden weergegeven. Een bonus is de mogelijkheid om klantvragen via Messenger, WhatsApp en Instagram direct te beantwoorden. Facebook staat ook samenwerking met e-commerce platforms toe, waaronder Shopify, WooCommerce en BigCommerce.

Nieuwe verkopers kunnen hun winkel aanmaken met de Maak je winkel aan functie. Degenen met een Facebook bedrijfsaccount kunnen een winkel openen via het tabblad “Verkoop je producten“.

In beide gevallen is het noodzakelijk om het volgende vast te stellen:

  • Kies een betaalmethode – de verkoper kan beslissen of klanten worden doorgestuurd naar een andere website om een aankoop te doen of dat de betalingsverwerking zal plaatsvinden via Messenger, Instagram Direct of WhatsApp,
  • Geef je bedrijfsgegevens op – je moet de naam van je bedrijf en het e-mailadres invullen,
  • Voeg je voorraad toe – de eerste stap is om een catalogus te maken die het assortiment van de winkel bevat.

Facebook stelt je in staat om producten van je pagina te taggen. Dit betekent dat de producten die aan de winkel op de Facebook-pagina zijn toegevoegd of in de catalogus staan, kunnen worden getagd op foto’s en video’s. Op deze manier kan de kijker op de tag klikken en meteen beginnen met winkelen. Om een product te taggen bij het maken van een post, moet je:

  1. Druk op “Maak post” op de bedrijfspagina
  2. Upload een post met een foto/video
  3. Klik op het winkelwagentje-icoon dat zich naast “Voeg toe aan je post” bevindt
  4. Klik op “Upload foto’s of video
  5. Selecteer het product dat je wilt taggen en vul de naam in
  6. Klik op “Klaar met taggen en opslaan

Facebook Marketplace

Facebook Marketplace wordt vaak afgeschreven als een online vlooienmarkt. Je kunt het gebruiken om iets te kopen of te verkopen. Het idee van Facebook Marketplace is om advertenties van verkoopgroepen en de Marketplace te combineren. Het belangrijkste voordeel is dat het gratis is. Facebook brengt geen kosten of commissies in rekening voor verkopen. Kopers kunnen aankopen zonder een aparte app te installeren – het geheel draait binnen Facebook en Messenger.

Bovendien kunnen kopers de geloofwaardigheid van een verkoper controleren door hun profiel te bezoeken of een vijf-sterren beoordelingssysteem voor te stellen. Voor verkopers is dit een goede oplossing om zichtbaar te zijn in een bepaald geografisch gebied.

Hoe maak ik een aanbieding op de Marketplace?

  1. Op de startpagina, selecteer “Marketplace” aan de linkerkant,
  2. De volgende stap is om op “Maak nieuwe aanbieding” te drukken en vervolgens te kiezen tussen: “Te koop item“, “Te koop voertuig“, “Te koop of te huur woning“,
  3. De volgende stap is om een foto en informatie over het item toe te voegen (titel, prijs, categorie, staat, beschrijving), en druk dan op “Volgende“,
  4. De laatste stap is om de advertentie te publiceren met de “Publiceren” knop.

Facebook groepen

Een andere oplossing voor verkopen op Facebook is om het te vermelden in Koop en Verkoop groepen. Ze verschillen van normale groepen omdat ze de koop-en-verkoop functie hebben ingeschakeld, die alleen door de beheerder van de groep kan worden geactiveerd. Om een aanbieding te plaatsen, moet je:

  1. Ga naar het tabblad “Groepen” op de startpagina, selecteer vervolgens de groep waar de koop-en-verkoop functie is ingeschakeld
  2. Klik dan op de “Verkoop iets” knop
  3. In deze fase moet je de productdetails invullen en op de “Volgende” knop klikken, de volgende stap is om het publiek te kiezen – je kunt de aanbieding ook op andere groepen publiceren of
  4. Maak een advertentie in de Marketplace
  5. Klik tenslotte op de “Publiceren” knop

Live uitzendingen

Facebook Live biedt live uitzendingen, zowel op de pagina als in groepen of evenementen op Facebook. Uitzenden op de pagina stelt je in staat om meer tools te gebruiken dan in groepen of evenementen. Verkopen via uitzendingen stelt je in staat om direct te communiceren met kijkers en potentiële klanten in real-time te bereiken.

Facebook heeft instructies voorbereid voor het starten van een live uitzending met een computer en mobiel apparaat. Deze zijn beschikbaar via deze link.

Wat is niet toegestaan om te verkopen op Facebook?

Alle artikelen die te koop worden aangeboden op Facebook moeten voldoen aan de commerce beleidsregels en Facebook Gemeenschapsnormen. Voorbeelden van verboden materialen zijn onder andere:

  • volwassen producten,
  • alcohol,
  • menselijke lichaamsdelen en lichaamsvloeistoffen,
  • digitale inhoud,
  • advertenties mogen niemand onterecht discrimineren,
  • documenten, valuta, virtuele valuta, financiële instrumenten,
  • online gokdiensten (spellen, weddenschappen, bingo, poker, loterijen, casino, enz.),
  • gevaarlijke materialen en stoffen,
  • mensensmokkel, seksuele diensten, escortdiensten,
  • voedingssupplementen,
  • dierhandel en producten.

De verkoop en aankoop van tickets, vouchers en cadeaubonnen is ook beperkt.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago