Categories: BeheerBlogHR

Hoe om te gaan met burn-out bij werknemers?

Wat is professioneel werknemersverbranding en hoe manifesteert het zich? Lees het artikel en ontdek hoe je de eerste tekenen van professionele verbranding bij je ondergeschikten kunt herkennen en hoe je het kunt behandelen om waardevolle werknemers niet te verliezen.

Werknemersverbranding – inhoudsopgave:

  1. Oorzaken van professionele verbranding
  2. Symptomen van professionele verbranding
  3. Hoe kan een werkgever jobverbranding bij werknemers voorkomen?
  4. Hoe kan een teamleider verbranding bij werknemers voorkomen?

Oorzaken van professionele werknemersverbranding

Professionele werknemersverbranding is de reactie van het lichaam op langdurige stress die zich manifesteert als fysieke, mentale en emotionele uitputting. De oorzaken van professionele werknemersverbranding omvatten de stressvolle aard van het werk, een overmatige werklast, opgelegde snelheid van taakafhandeling of het uitvoeren van vergelijkbare repetitieve taken. Andere oorzaken zijn inadequate compensatie voor inspanning, gebrek aan controle, onduidelijke doelen, conflicten en gebrek aan steun van collega’s of supervisors.

Een andere reden kan de overmatige ambitie van de werknemer zijn: het stellen van onrealistische doelen, te hoge verwachtingen van zichzelf, overmatige perfectionisme bij het uitvoeren van taken, het beschouwen van werk als een “missie”, te grote emotionele betrokkenheid bij het uitgevoerde werk en zichzelf straffen voor fouten en mislukkingen.

Symptomen van professionele werknemersverbranding

Symptomen van jobverbranding kunnen in vier categorieën worden verdeeld:

  • fysiek,
  • emotioneel,
  • sociaal,
  • professioneel.

Fysieke symptomen omvatten voornamelijk gevoelens van vermoeidheid, slapeloosheid, gebrek aan eetlust, lichamelijke pijn, verhoogde bloeddruk, zwakte, depressie, verminderde immuniteit of zelfs middelenmisbruik.

Emotionele symptomen omvatten depressie, vermoeidheid, stemmingswisselingen, negatieve gedachten, hulpeloosheid, gevoelens van eenzaamheid, leegte of gebrek aan doel. Ze omvatten ook angst, agressie, impulsiviteit. Als ze chronisch worden, kan dit neuroses of zelfs depressie veroorzaken.

Sociale symptomen manifesteren zich door een behoefte om weg te blijven van mensen. Of het nu gaat om familie of collega’s, mensen die jobverbranding ervaren, voelen geen behoefte aan gezelschap.

Last but not least, professionele symptomen. Deze omvatten gebrek aan betrokkenheid, onwil om naar het werk te gaan en gevoelens van ontevredenheid of onproductiviteit.

Hoe kan een werkgever jobverbranding bij werknemers voorkomen?

Door jobverbranding vroegtijdig te diagnosticeren, kun je de situatie beheren en jezelf beschermen tegen het verlies van een waardevolle werknemer. Er zijn verschillende maatregelen die werkgevers in hun organisaties kunnen nemen om verbranding te voorkomen en erop te reageren.

Allereerst moeten werkgevers werknemers voorlichten over verbranding, hen bewust maken van wat de eerste symptomen kunnen zijn, en hen geruststellen dat ze op de werkgever kunnen rekenen voor ondersteuning wanneer deze zich voordoen. De beste hulp kan komen in de vorm van psychologische ondersteuning om te helpen bij de diagnose en mogelijke behandeling.

Andere voordelen die een werknemer kunnen beschermen tegen verbranding zijn die gerelateerd aan ontwikkeling, mogelijkheden om cursussen te volgen, trainingen, het subsidiëren van taallessen of toegang tot educatieve materialen van het bedrijf. Als een werknemer voortdurend zorg draagt voor zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling, is de kans op professionele verbranding kleiner, wat vaak wordt veroorzaakt door monotonie en een gevoel van stagnatie.

Een steeds populairder voordeel (vooral in de IT-sector) is Onbeperkt Betaald Verlof. Het is een onbeperkte betaalde verlof dat meer dan twintig dagen per jaar kan bedragen en de werknemer in staat stelt om te rusten wanneer hij zich overbelast voelt met werk en dringend regeneratie nodig heeft. Het is ook de moeite waard om welzijnstrainingen en workshops te organiseren die onderwerpen behandelen die verband houden met de werkplek.

Het kantoor moet ook een plek hebben waar de werknemer kan regenereren en tot rust komen tussen de taken door. De werkgever moet een positieve, vriendelijke en veilige sfeer op de werkplek creëren en goede relaties tussen werknemers faciliteren.

Eerlijke beloning speelt ook een belangrijke rol, maar bovenal mogen werkgevers de symptomen van verbranding bij hun werknemers niet onderschatten. Ze moeten zich gesteund voelen door de werkgever, niet bang zijn om hun problemen te delen. Hoe eerder professionele verbranding wordt gediagnosticeerd, hoe beter de kans om het te overwinnen.

Hoe kan een teamleider verbranding bij werknemers voorkomen?

Teamleiders of managers moeten taken delegeren op basis van de competenties, vaardigheden en capaciteiten van ondergeschikten, objectief het werk van het team evalueren en feedback op een vriendelijke manier geven. Het is ook essentieel om de betrokkenheid van werknemers op te bouwen, hen te motiveren en gedeeltelijke, realistische doelen te stellen. Managers moeten ook zorgen voor de relaties binnen hun team door integratiebijeenkomsten te organiseren en actuele geschillen en problemen face-to-face op te lossen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago