LinkedIn is een sociaal netwerk dat wordt gebruikt voor zakelijke netwerken. Een steeds populairdere methode voor werving is om specifiek naar kandidaten op LinkedIn te zoeken. In dit artikel presenteren we 10 tips over hoe je LinkedIn kunt gebruiken voor werving, samen met enkele handige tips voor recruiters over het creëren van een aantrekkelijk profiel op LinkedIn dat kandidaten zal aanmoedigen om te reageren.
LinkedIn voor werving – inhoudsopgave:
- 10 tips over hoe LinkedIn te gebruiken voor werving
- Wat kun je nog meer doen als recruiter
- Bekijk onze video over het maken van een perfect recruiterprofiel op LinkedIn
10 tips over hoe LinkedIn te gebruiken voor werving
- Word lid van branchespecifieke groepen op LinkedIn zoals Marketing, PR en Sales Innovators, Sales Best Practices, Active Training en Team Building, om er maar een paar te noemen. Bouw je netwerk van vrienden uit om direct contact te hebben met mensen die actief op zoek zijn naar banen in de sector waarin je werft en blijf op de hoogte van branchekwesties, nieuwe technologieën en georganiseerde evenementen.
- Overweeg meer dan alleen actieve werkzoekenden – misschien zal je aanbod iemand interesseren die op dat moment niet van plan was om van baan te veranderen en kun je echt talent naar je organisatie aantrekken. Zoek naar potentiële kandidaten en wees niet bang om ze te benaderen.
- Bekijk de activiteiten van je concurrenten op LinkedIn en laat je inspireren door best practices.
- Zorg ervoor dat je een bedrijfsprofiel op LinkedIn hebt om je werkgeversmerk te versterken. Het profiel moet beknopte informatie bevatten over de geschiedenis en activiteiten van het merk, en je kunt ook foto’s van je kantoor of blije medewerkers toevoegen.
- Gebruik je werknemersnetwerk om je merk als aantrekkelijke werkgever te promoten. Vraag hen om je berichten te delen, wat hun bereik zal vergroten en je in staat stelt om potentiële kandidaten te bereiken.
- Controleer altijd de ervaring en referenties van een kandidaat op hun profiel. Of ze nu actief op zoek zijn naar een baan en een compleet en bijgewerkt profiel hebben. Dat helpt je om belangrijke informatie te verzamelen voordat je het eerste contact legt.
- Geef kandidaten de kans om te solliciteren op een vacature via LinkedIn. Dit versnelt en vereenvoudigt het sollicitatieproces, wat een positieve impact heeft op de ervaring van de kandidaat.
- Gebruik ATS-systemen om alle aanvragen op één plek te beheren. Hun belangrijkste functie is om het wervingsproces sneller en efficiënter te beheren.
- Vacatures plaatsen op LinkedIn werkt als een pay-per-click model (er wordt een vergoeding in rekening gebracht wanneer een kandidaat een vacature bekijkt). Je kunt instellen dat het aanbod wordt beëindigd zodra het een bepaald budget bereikt of het handmatig op elk moment pauzeren.
- Een andere – gratis – optie is om een bericht te publiceren met een link naar je carrière-tabblad met vacatures op het LinkedIn-profiel van je bedrijf. Zo bereik je mensen die het merk al kennen en er op de een of andere manier in geïnteresseerd zijn. Wanneer het bedrijfsprofiel actief is en een grote groep volgers heeft, is het gemakkelijk om het bereik van zo’n aanbod uit te breiden. Bovendien kun je wat budget besparen en kiezen voor gesponsorde berichten om de zichtbaarheid van je aanbod te vergroten.
Wat kun je nog meer doen als recruiter
- Zorg voor je profiel – upload een professionele, recente foto, vul de kop in, waarin je je functie en de sector waarin je werft beschrijft. Schrijf ook een samenvatting waarin je je ervaring kunt opnemen of je interesses kunt beschrijven. Voeg eerdere functies toe en publiceer certificaten die voltooide cursussen of trainingen bevestigen. Stel jezelf voor aan kandidaten vanuit het meest professionele perspectief.
- Maak je gepersonaliseerde URL aan. Je kunt deze eenvoudig wijzigen in je instellingen door de genummerde URL te vervangen door een gebruiksvriendelijke versie zoals je voor- en achternaam.
- Houd SEO in gedachten – zorg ervoor dat je zoekwoorden opneemt in je kop en samenvatting waar kandidaten naar kunnen zoeken.
- Pas privacy-instellingen aan – je kunt bepaalde informatie, contacten of gegevens verbergen. Zorg voor de veiligheid en privacy van zowel jezelf als je kandidaten.
- Vergeet niet om goede manieren te hanteren. Op het web zijn persoonlijke manieren ook belangrijk. Zorg ervoor dat je berichten beleefd zijn, je taal correct is en dat je geen massaberichten verstuurt die eruitzien als spam.
- Wees actief – LinkedIn is een zakelijke sociale media. Neem deel aan groepsdiscussies, publiceer waardevolle inhoud en artikelen, reageer op en deel intrigerende berichten van je contacten. Dit zal je zichtbaarheid en het bereik van je profiel vergroten.
- Controleer regelmatig je LinkedIn-statistieken om te zien wat goed werkt op je profiel en wat verbetering behoeft.
Je vindt het misschien ook leuk: 8 tips om wervingskosten te verlagen
Bekijk onze video over het maken van een perfect recruiterprofiel op LinkedIn:
Als je in contact wilt blijven met onze inhoud, sluit je dan aan bij de drukke bijengemeenschap!
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
View all posts →