Categories: BlogHRThuiswerken

Hoe voer je virtuele onboarding uit?

Onboarding is belangrijk, maar hoe voer je het uit wanneer je op afstand werkt? Het antwoord is virtuele onboarding. In de afgelopen jaren hebben online platforms die zijn ontworpen voor aanpassing en leren aan populariteit gewonnen, waardoor werknemers ook buiten het bedrijf kunnen worden geïntroduceerd in hun nieuwe verantwoordelijkheden, via telewerken.

Hoe voer je virtuele onboarding uit? – inhoudsopgave:

  1. De rol van onboarding
  2. Doelstellingen en fasen van onboarding
  3. Virtuele onboarding
  4. Samenvatting

De rol van onboarding

De meest waardevolle hulpbron van elke organisatie zijn mensen, hun vaardigheden en competenties. Daarom wordt een goed wervingsproces essentieel in het personeelsbeheer dat gericht is op het aantrekken van de meest waardevolle werknemers. Er is ook een fase na het ondertekenen van het arbeidscontract die de introductie en training van de nieuwe werknemer omvat. Helaas negeren managers dit vaak en vergeten ze dat alleen een goed uitgevoerde aanpassing van een nieuw aangenomen persoon hun latere organisatorisch gedrag, houding en werkkwaliteit bepaalt.

Onboarding bestaat uit een reeks activiteiten die een nieuwe werknemer aanpast en is een van de meest effectieve retentietools. De rol van onboarding is om de nieuw aangenomen persoon kennis te laten maken met de belangrijkste kwesties die verband houden met de werking van de organisatie, om vertrouwd te raken met de organisatiecultuur, waarden, normen en regels van samenleven. Tegelijkertijd mogen we niet vergeten om de kennis en vaardigheden over te dragen die nodig zijn voor de juiste uitvoering van zakelijke taken.

De aanpassing van een werknemer in de werkomgeving functioneert op verschillende niveaus: structureel, organisatorisch, procedureel en sociaal. Je moet het plannen en ook gedurende een langere periode blijven implementeren. Het kan enkele maanden duren voordat een werknemer zich aan een bedrijf begint te hechten. Een werknemer die slecht is voorbereid om nieuwe verantwoordelijkheden op zich te nemen, identificeert zich niet met het bedrijf, wat leidt tot een lage productiviteit en een afname van de werk efficiëntie.

Het aanpassingsproces moet de werknemer in staat stellen om te leren: de strategie van de organisatie, haar missie en visie, de belangrijkste doelen, de organisatiestructuur en cultuur, formele procedures met betrekking tot interne communicatie en workflow, verantwoordelijkheden en rechten, loopbaanpad, salaris- en bonusregels, werking van kantoorapparatuur en andere machines en apparatuur die worden gebruikt om taken uit te voeren.

Doelstellingen en fasen van onboarding

Inductie in een organisatie is een proces dat vier hoofddoelen heeft. Het eerste is om de eerste fasen van het werk te vergemakkelijken, “wennen aan” de nieuwe plek, mensen en taken. Het tweede is om correcte houdingen ten opzichte van het bedrijf te ontwikkelen, waardoor identificatie ermee mogelijk wordt. Een ander doel is om in de kortst mogelijke tijd hoge efficiëntie en kwaliteit van het werk te behalen. En het laatste doel is om de mogelijkheid te verminderen dat een werknemer zijn baan verlaat, om hem in de organisatie te houden.

Een goed gepland aanpassingsproces (onboarding) moet worden uitgevoerd met de volgende fasen in gedachten:

  • Naleving – vertrouwd raken met procedures en documentatiestromen,
  • Verduidelijking – het stellen van doelen en doelstellingen voor de werknemer,
  • Cultuur – vertrouwd raken met de organisatiecultuur: formeel en informeel,
  • Verbondenheid – integratie van de werknemer met de rest van de organisatie.

Virtuele onboarding

Je kunt onboarding op verschillende manieren uitvoeren met verschillende tools. Meestal houdt het in dat de nieuwe werknemer vertrouwd raakt met procedures en regels, en dat er werk instructies worden gegeven. Als gevolg van de Covid-19-pandemie zijn veel organisaties gedwongen om op afstand te werken. Daarom is het uitvoeren van onboarding op afstand met behulp van een speciaal online platform een gangbare praktijk. De belangrijkste functionaliteiten van een dergelijke oplossing zijn onder andere:

  • Online opdrachten, checklists en kennisbasis beschikbaar op één plek,
  • Mogelijkheid om pdf-bestanden, video’s, presentaties, e-learning trainingen, tests te delen,
  • Virtuele rondleiding door het kantoor,
  • Mogelijkheid om speciale tracks voor verschillende functies te plaatsen,
  • Beschikbaarheid van het systeem op elk mobiel en desktopapparaat,
  • Voortdurende monitoring van de voortgang, generatie van rapporten,
  • Enquête om de werknemerstevredenheid na onboarding te bepalen.

Vanaf het begin van het onboardingproces moeten we rekening houden met interpersoonlijke relaties. Nieuwe werknemers op afstand zijn geneigd tot gevoelens van isolatie en eenzaamheid. Om dit te voorkomen, stel de nieuwe persoon voor aan andere collega’s door een bericht op het interne intranet te schrijven en elkaar te leren kennen tijdens een video conferentie.

Virtuele onboarding vormt een uitdaging voor zowel de werkgever als de werknemers, maar we kunnen enkele van de elementen met succes en winstgevend gebruiken in de aanpassing van werknemers op locatie.

Samenvatting

De dynamische veranderingen op de arbeidsmarkt dwingen werkgevers om intensieve maatregelen te nemen om werknemers in de organisatie te behouden. Goed geïmplementeerde onboarding is net zo’n belangrijke factor voor werknemers als salaris of een gepland ontwikkelingspad. Als we deze eerste fase van onboarding missen, worden de negatieve effecten onomkeerbaar. Het is in de eerste maand dat nieuwe werknemers hun houdingen en hun niveau van betrokkenheid bij het werk vormen. Daarom worden een goede introductie tot de organisatie en het waarborgen van transparante samenwerkingsvoorwaarden sleutel factoren. Effectieve onboarding zal niet alleen helpen om overmatige verloop te verminderen, maar zal ook het imago van het bedrijf aanzienlijk verbeteren.

Elke onboarding, zelfs virtuele onboarding, heeft een strategie nodig. Bekijk de meest effectieve.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago