Dropshipping is een logistiek model waarbij een magazijn dat tot de nok gevuld is met producten niet nodig is voor online verkoop. Alles wat je hoeft te doen is een vruchtbare samenwerking op te zetten met een distributeur en gebruik te maken van hun voorraad.

Dropshipping – inhoudsopgave:

  1. Hoe te beginnen met dropshipping?
  2. Bepaal je assortiment
  3. Onderzoek de concurrentie
  4. Vind een leverancier om mee samen te werken
  5. Maak een online winkel en voeg producten toe
  6. Promoot je winkel

Hoe te beginnen met dropshipping?

Dropshipping werkt vooral goed voor nieuwe ondernemers. Je hoeft niet vooraf voor goederen te betalen, wat ook goed werkt voor degenen met een beperkt budget. Het verlaagt de operationele kosten en bespaart tijd, zodat je je meer kunt concentreren op het verwerven van nieuwe klanten.

Wat heb je nodig om te beginnen met verkopen volgens het dropshipping-model? Wil je een bedrijf starten om te concurreren met de grote detailhandelsreuzen? Zorg ervoor dat je de onderstaande stappen volgt.

Bepaal je assortiment

Allereerst moet je het type producten kiezen dat je in je online winkel wilt verkopen. Bij voorkeur kies je een niche waar je je comfortabel bij voelt en bepaal je wat je de meeste inkomsten kan opleveren. Het is echter van cruciaal belang dat je het specifieke gebied interessant vindt, aangezien het opschalen van een dropshippingbedrijf veel inspanning vereist, en je snel ontmoedigd kunt raken. Als expert in een bepaalde sector, zul je ook geloofwaardig worden als verkoper.

Je moet beginnen met een smal assortiment goederen. Pas later moet je nieuwe artikelen toevoegen of uitbreiden. Een te breed assortiment is moeilijk te verkopen als je geen marktplaats bent. Vraag je af welke niche-aanbiedingen er zijn? Bijvoorbeeld, een winkel met kleding voor kleine honden, fitnessapparatuur voor Crossfit-trainers, of producten voor mensen die glutenintolerant zijn. Als je twijfelt of je dropshipping-idee een goed idee is, kun je openbare tools zoals Google Trends of Keywords Everywhere gebruiken om het vooraf te verifiëren.

Onderzoek de concurrentie

Als je weet wat je van plan bent te verkopen in je online winkel, moet je naar je concurrenten kijken. Begrijpen hoe zij opereren, zal je helpen een sterk marketingplan voor je bedrijf op te stellen.

Begin met zoekmachines. Door belangrijke zoektermen in Google in te voeren, maak je een lijst van je vijf sterkste concurrenten. Je zult dan zien hoe zij hun producten promoten. Een sociale media-audit van je concurrenten is ook een waardevolle inspanning. Zoek op Facebook of Instagram naar advertenties die verband houden met jouw niche. Je zult zien hoe andere bedrijven communiceren met hun klanten, hoe ze hun sociale kanalen ontwerpen en met welk soort betrokkenheid ze onder gebruikers bereiken. Een slimme zet is om je in te schrijven voor de nieuwsbrieven van je concurrenten. Je krijgt dan informatie uit eerste hand over hun huidige promotionele inspanningen.

Vind een leverancier om mee samen te werken

Dit is een van de belangrijkste stappen in dropshipping. Je moet op zoek gaan naar een groothandelaar die producten in jouw sector distribueert en die opereert volgens een dropshipping-model. Sommige e-commerceplatforms bieden contacten met betrouwbare leveranciers. Met een plug-and-play-optie kun je zelfs tegelijkertijd met verschillende groothandelaren verbinding maken. Je kunt ook altijd zelf naar een distributeur zoeken.

Vergeet niet dat de groothandelaar de verantwoordelijkheid op zich neemt om de bestelde goederen naar klanten te verzenden. Als ze echter iets vergeten, is het jouw merk dat daaronder lijdt. Daarom is het zo essentieel om een relatie op te bouwen met een vertrouwde distributeur die alle verplichtingen zonder voorbehoud nakomt.

Maak een online winkel en voeg producten toe

Hoe bouw je een online winkel? De gemakkelijkste manier is om te kiezen voor kant-en-klare e-commerceplatforms in het SaaS-model. Dergelijke systemen zijn uitgerust met een groot aantal verschillende e-commerce-tools (toepassingen of modules) om je te helpen snel en effectief online te verkopen. Belangrijk is dat ze ook een gemakkelijke integratie met dropshipping-groothandelsystemen mogelijk maken.

Hoe te beginnen met een dropshippingbedrijf?

In zo’n winkel moet het assortiment op de meest aantrekkelijke manier worden gepresenteerd. In deze situatie is het de moeite waard om zorg te dragen voor passende productbeschrijvingen en afbeeldingen. Wanneer je e-commerceverkoopomzet begint te stijgen, kun je besluiten om handmatig werk te elimineren en volledige verkoopautomatisering te implementeren. Dit is een grote tijdsbesparing die je bedrijf sneller zal laten groeien.

Promoot je winkel

Zelfs het beste product en de meest verfijnde online winkel betekenen niets als je geen klanten hebt. Om hen aan te trekken, organiseer en voer je marketingactiviteiten uit. Een daarvan zijn betaalde Facebook Ads en Google Ads. Ze zijn schaalbaar en de producten daarin kunnen goed converteren.

Je moet ook op de lange termijn denken, zorg ervoor dat je site goed scoort in zoekmachines. Een goed geplande en consistent uitgevoerde SEO-strategie zal zeker je organische verkeer verhogen. Contentmarketing is niet minder belangrijk. Zet een blog op naast je online winkel en creëer teksten verrijkt met de juiste graphics die zowel informatief als vermakelijk zijn. Verzamel e-mailadressen van je klanten – op deze manier vorm je een groep waaraan je af en toe berichten met kortingen en speciale aanbiedingen kunt sturen. Het is een gemakkelijke manier om inkomsten te genereren zonder extra kosten.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →