Categories: BlogHR

Hoe constructieve feedback te geven aan een collega? – 6 stappen

Hoe geef je constructieve feedback aan een collega? Heb je ooit iets echt onaangenaams met je collega moeten bespreken? Heb je geprobeerd je teamgenoot te prijzen en werkte dat niet zo goed? Er zijn methoden en strategieën voor een betere feedbacklevering die je kunt proberen. Lees het artikel om meer te ontdekken.

Constructieve feedback – inhoudsopgave:

  1. Hoe constructieve feedback te geven – 6 stappen
  2. Hoe constructieve feedback te geven – wanneer en waarom
  3. Samenvatting

Hoe constructieve feedback te geven – 6 stappen

Managers en HR-specialisten onderscheiden minstens drie soorten feedback en dat zijn: waardering, coaching en evaluatie. Deze selectie is niet volledig van toepassing op peer-to-peer feedback omdat evaluatie meestal door supervisors en hogere leidinggevenden wordt gedaan. Toch gelden er enkele regels voor de feedback die aan collega’s wordt gegeven. Als je wilt dat je feedback effectief is, probeer dan de onderstaande regels in gedachten te houden.

  • Focus op werk
  • Praat niet over persoonlijke zaken. Blijf bij feiten die met werk te maken hebben. Persoonlijkheid, karakter en andere eigenschappen kunnen geen onderdeel van je gesprek zijn.

  • Wees specifiek
  • Praat over specifieke dagen, specifieke taken of specifieke situaties. In een professionele setting is er geen tijd voor gissingen. Kom ter zake en zorg ervoor dat ze niet in de war raken. Goede feedback is altijd precies en accuraat.

  • Weet wanneer je privé moet praten
  • Kritiseer nooit in het openbaar. Het is gepast om in het openbaar te prijzen, maar kritische opmerkingen moeten voor andere, meer privé gelegenheden worden bewaard. Het is niet moeilijk om iemands gevoelens te kwetsen of grote verlegenheid te veroorzaken. Houd het als regel: kritiseer niet in het openbaar.

  • Vraag om feedback in ruil
  • Wanneer je jezelf het recht geeft om over iemand te praten, geef hen dan het recht om over jou te praten. Vraag om hun feedback en moedig hen aan om hun mening te geven. Uiteindelijk zou je feedback een kans voor groei voor jullie allemaal moeten zijn. Je collega’s kunnen ook waardevolle inzichten hebben, dus laat hen je hun perspectief en standpunt tonen.

  • Doe het regelmatig
  • Zolang je geen manager bent, hoef je je niet aan een schema voor je feedback te houden. Je hoeft niet te wachten tot het einde van de maand of week om je waardering te uiten. Handel respectvol en overweeg je bewoording. Uiteindelijk is het gewoon een eenvoudig gesprek.

  • Vergeet de “sandwich”-methode
  • Het doel van feedback is om te helpen bij de ontwikkeling. Je collega moet verbeteren en je opmerkingen moeten het proces vergemakkelijken. Vergeet de “sandwich”-methode, aangezien deze verwarrend, ongezellig en niet echt tactvol is. Volwassenen hebben eerlijkheid nodig en kunnen een bepaalde hoeveelheid kritiek verdragen. Je hoeft de klap niet te verzachten, wees gewoon nauwkeurig, transparant en beknopt. Zeg tactvol wat er gezegd moet worden en draai er niet omheen.

Hoe constructieve feedback te geven – wanneer en waarom

Er zijn veel situaties waarin positieve feedback overwogen moet worden. Probeer je teamgenoten te prijzen wanneer iemand:

  • een klant, een klant of een ander teamlid helpt
  • een moeilijk of lang project op tijd afrondt
  • probeert een nieuwe vaardigheid te leren
  • grote vaardigheden, talent of bekwaamheid toont
  • een nieuwe rol op zich neemt en meer verantwoordelijkheid krijgt
  • ondersteuning nodig heeft om zelfverzekerder te worden
  • initiatief neemt en met geweldige ideeën komt

In de meeste bedrijven worden feedbackgesprekken gevoerd door managers, HR-leiders en supervisors, maar er is geen regel die peer-to-peer feedback verbiedt, vooral niet als deze oprecht, productief en met de groei van de persoon in gedachten is.

Constructieve feedback – samenvatting

Er zijn veel manieren om constructieve feedback aan je collega’s te geven. De meeste mensen verwachten en waarderen constructieve en eerlijke kritiek. Meer feedback, vooral als deze op een tactvolle manier wordt gegeven, betekent betere begrip, prestaties en snellere persoonlijke groei. Weten hoe je constructieve feedback aan een collega kunt communiceren is een goed punt om de naald te verplaatsen en te beginnen met oefenen.

Een paar strategieën gemengd met zorgvuldige observaties vormen een goede start voor het feedbackproces. Onthoud dat feedback kan worden gezien als een kans om je echte meningen te delen en de band tussen jou en je collega’s te versterken. Het hoeft niet persoonlijk, beledigend of hard te zijn om effectief en verfrissend te zijn.

Weet je wat 360 graden feedback is? Bekijk ons artikel om erachter te komen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago