Categories: BlogUX-onderzoek

Hoe gebruikerstests uit te voeren? | UX-onderzoek #24

Hoe voer je gebruikerstests uit? Voordat we het antwoord op deze vraag geven, leggen we uit wat gebruikerstests in het algemeen zijn, wanneer je ze moet toepassen en wat het verschil is tussen kwantitatieve en kwalitatieve tests. We zullen ook een hint geven over hoe je je kunt voorbereiden op dergelijke tests.

Hoe gebruikerstests uit te voeren? – inhoudsopgave:

  1. Wat zijn gebruikerstests?
  2. Wanneer gebruikerstests toepassen?
  3. Kwantitatieve vs. kwalitatieve gebruikerstests
  4. Voorbereiden op gebruikerstests
  5. Modereren van gebruikerstests
  6. Samenvatting

Wat zijn gebruikerstests?

Gebruikerstests zijn diep geworteld in het UX-onderzoeksproces. In de testfase onderzoekt het team in hoeverre het ontwikkelde product toepasbaar is. Dankzij dit leert de onderzoeker bijvoorbeeld of het voor gebruikers die de site bezoeken gemakkelijk is om een knop of een bepaald stuk informatie te vinden. De bruikbaarheid kan variëren in complexiteit, afhankelijk van de ontworpen oplossing. Desondanks komt het onderzoek altijd neer op één ding – onderzoeken hoe goed (of niet) de doelgebruikers de taken kunnen uitvoeren die door de onderzoekers zijn aangegeven, evenals hoe bereid ze zijn om dit te doen.

Hoe zien gebruikerstests er in de praktijk uit? In een notendop vragen onderzoekers deelnemers om een reeks toegewezen taken te voltooien, vervolgens observeren ze hun werk en beoordelen ze hoe goed en efficiënt ze deze taken voltooien. Hun vermogen om te presteren en hun voltooiingspercentage informeert de onderzoeker over de volgende stappen die ze in het project moeten nemen – of het project verdere aanpassing nodig heeft, en zo ja, welke wijzigingen moeten worden aangebracht.

Een belangrijk aspect van deze tests betreft hun voorwaarden. Ze vereisen geen speciaal laboratorium of andere faciliteit, maar ze kunnen daar plaatsvinden mits het mogelijk is en de vooruitzichten voor het waardevolle resultaat er veelbelovend uitzien. Toch besluit het team doorgaans om vergaderruimtes te gebruiken om de tests uit te voeren of het hele proces online te laten plaatsvinden.

Als regel voert een facilitator met een kant-en-lijst van vooraf bepaalde taken die de onderzoeksdeelnemers moeten uitvoeren de gebruikerstests uit om een bepaald product of prototype te onderzoeken. Als de gebruiker iets niet kan uitvoeren of er een probleem mee heeft, is dit voor de onderzoeker een teken dat het product extra werk nodig heeft, zoals het verdiepen van het onderzoek, het bedenken van nieuwe oplossingen of het aanbrengen van wijzigingen aan de bestaande.

Gebruikerstests maken het mogelijk om elk aspect van de functionaliteit van een product te onderzoeken, maar dit betekent niet dat je alles in één keer moet testen. Voor de duidelijkheid van de resultaten en een betere organisatie van ideeën, moet elke test zich richten op specifieke taken/vragen. Dit maakt zowel de test als de resultaten gemakkelijker te verzamelen en te analyseren, wat een passende beslissing over de volgende stappen in het project aangeeft.

Wanneer gebruikerstests toepassen?

Gebruikerstests moeten alleen plaatsvinden nadat specifieke kwesties/vragen zijn voorbereid. Bijvoorbeeld, ze kunnen als volgt klinken:

  • Moeten gebruikers een bepaald stuk informatie via verschillende paden (wegen) vinden, bijvoorbeeld via de zoekmachine, het hoofdmenu, de footer, enz.? Werkt elk pad even effectief?
  • Is het de bedoeling dat gebruikers in minder dan 4 stappen (klikken) van productselectie naar betaling kopen?
  • Aangezien het indienen van documenten de belangrijkste actie op de site is, moet de “indienen” knop het meest voor de hand liggende element op de site zijn.

Voordat je begint met gebruikerstests, moet je een functionele versie van het product of ten minste een prototype hebben. Om deze reden zal deze test niet goed werken in de ontdekkingsfase. Het zal echter zijn toepassing vinden in alle latere fasen. Vaak worden gebruikerstests zelfs in alle fasen die verband houden met productontwerp uitgevoerd, telkens wanneer er een kans is om met het product te interageren. Dit helpt om het ontwerp voortdurend te verbeteren en te optimaliseren en om inventieve fouten te voorkomen.

Kwantitatieve vs. kwalitatieve gebruikerstests

Het verschil tussen kwantitatieve en kwalitatieve tests ligt in de vragen waarop de onderzoeker antwoorden zoekt. Kwantitatieve gebruikerstests zijn natuurlijk verbonden met numerieke gegevens, en hun analyse is voornamelijk statistisch en kan volledig objectief zijn. De deelnemers fungeren als een representatieve steekproef, zodat de resultaten van toepassing zijn op de gehele populatie. Kwantitatieve gebruikerstests maken het mogelijk om te concluderen dat bijvoorbeeld 45% van de gebruikers een probleem heeft met een bepaalde functie.

Kwalitatieve gegevens zijn niet numeriek, maar komen in een narratieve of beschrijvende vorm. Deze analyse houdt in dat waardevolle informatie uit de gegevens wordt gehaald op een manier die vooringenomenheid zoveel mogelijk minimaliseert. Dergelijke gegevens kunnen bijvoorbeeld narratieve beschrijvingen zijn van een tester die probeert een reeks taken uit te voeren – in dit geval zouden de geanalyseerde resultaten bestaan uit een rapport en de informatie die is verzameld over welke taken problematisch waren om uit te voeren. De kwalitatieve analyse levert resultaten op die de gehele populatie niet kunnen vertegenwoordigen, maar biedt inzichten die helpen om kwantitatieve resultaten te verdiepen en aan te vullen, naast andere informatie. Kwalitatieve gegevens kunnen bijvoorbeeld aangeven waarom gebruikers mogelijk een bepaalde moeilijkheid ondervinden.

Voorbereiden op gebruikerstests

Een goede voorbereiding en planning, evenals een schriftelijk plan, zullen niet alleen helpen om de test efficiënt uit te voeren, maar ook om het doel van de test begrijpelijk aan het team uit te leggen. Het plan moet verschillende elementen bevatten, zoals de reikwijdte van de tests, het aantal testers en het doel van de test – inclusief de verwachtingen en de onderzochte functies.

Bereid voor de enquête de benodigde apparatuur voor en plan de locatie. Dit kan het kantoor van de onderzoeker zijn, de natuurlijke omgeving van de deelnemer of een virtuele link die je in staat stelt om de test online uit te voeren, zoals Zoom, MS Teams of Google Meet. Remote testing is een goede oplossing als het bedrijf zich richt op het besparen van tijd of geld en wanneer het product gericht is op een nichepubliek van over de hele wereld.

Sommige tests vinden plaats in laboratoriuminstellingen waar waarnemers de acties van de moderator en deelnemer volgen via een Venetiaanse spiegel. De testpersonen weten meestal dat ze worden geobserveerd, maar ze kunnen niet horen wat de teamleden zeggen.

Naast de deelnemers heb je apparatuur nodig om de test uit te voeren, die meestal beperkt is tot een apparaat met toegang tot het product (prototype) en een paar vellen papier, notitieblokken en pennen zodat waarnemers aantekeningen kunnen maken. Optioneel kan de studie ook worden voorzien van een opnameapparaat of software voor schermopname. Dit is vooral praktisch wanneer de studie geen waarnemers omvat die in real-time aantekeningen kunnen maken.

De volgende stap is om vergaderingen met de testers te regelen en in te plannen. Het is noodzakelijk om te bepalen hoe lang elke test zal duren, hoeveel van dergelijke tests per dag moeten worden uitgevoerd en wat de verwachte tijdsreserve is tussen de testpersonen.

Deelnemers aan de studie kunnen bijvoorbeeld komen van mensen die uit de klantenbasis zijn verkregen. Voor kwalitatieve gebruikerstests moet de studiegroep bestaan uit tussen de 5 en 10 deelnemers. We hebben al meer geschreven over het werven van deelnemers voor de studie in het artikel UX-studiedeelnemer werving.

Modereren van gebruikerstests

De moderator is verantwoordelijk voor het gehele verloop van de test, van het stellen van de toon van de test tot het stellen van vragen, tot het voorzien van de aanwezigen van alle informatie die nodig is om de taken te voltooien. Een goede moderator moedigt de deelnemer aan om zijn of haar gedachten in real-time te delen – met andere woorden, om hardop na te denken.

Bij het geven van een taak, geef het doel van de taak aan zonder in te gaan op de instructies voor uitvoering. Observeer vervolgens of de gebruiker erin slaagt om het doel te bereiken door de taak op te lossen. Het is belangrijk om aan de taal te denken – deze moet duidelijk, eenvoudig en niet-technisch zijn, zodat alles begrijpelijk is vanuit het perspectief van de deelnemer, geen extra vertaling vereist en geen verwarring veroorzaakt. Een vooraf voorbereid en getest scenario (bijvoorbeeld via pilot tests) zal nuttig zijn.

In een situatie waarin de proefpersonen een taak verkeerd uitvoeren, moet de facilitator niet corrigeren of aanwijzingen geven om het op te lossen. De facilitator moet hem of haar zelfstandig laten werken, zodat de uitkomst van de test niet wordt beïnvloed. Hoewel het moeilijk kan zijn om een tester te observeren die worstelt met de taak, is het belangrijk om hem of haar zelfstandig te laten werken om de best mogelijke gegevens en richtlijnen te verkrijgen over wat te verbeteren in het project.

De testmoderator kan niet tegelijkertijd modereren en aantekeningen maken over de test. Een goede praktijk is om iemand uit te nodigen voor de test als waarnemer (of meerdere waarnemers) om aantekeningen te maken tijdens de procedure. Als dit niet mogelijk is, kun je de sessie opnemen en aantekeningen maken na de test. Voor remote testing bieden veel tools, zoals Zoom of MS Teams, de mogelijkheid om de vergadering op te nemen. Sommige hebben zelfs een functie om een automatische transcriptie te genereren.

Samenvatting

Gebruikerstests zijn een cruciaal element van het UX-proces. Het is de eerste ontmoeting tussen het product en de gebruiker om vroegtijdig fouten of tekortkomingen in het ontwerp te ontdekken en aanpassingen te maken voordat het eindproduct wordt ontwikkeld. Het is de moeite waard om zorgvuldig voor te bereiden op gebruikerstests en de loop van de studie te plannen om de meest waardevolle resultaten en ontwerprichtlijnen op basis daarvan te trekken.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago