6 effectieve tips om PR aan te pakken in een klein tot middelgroot bedrijf

Als je denkt dat PR alleen een domein is van grote bedrijven, betekent dit dat je nog niet hebt gerealiseerd wat kleine en middelgrote ondernemingen kunnen winnen door consequent op maat gemaakte oplossingen op dit gebied te implementeren. Lees hoe je PR kunt benaderen in een klein tot middelgroot bedrijf.

Hoe PR benaderen in een klein tot middelgroot bedrijf? Inhoudsopgave:

  1. Wat is PR?
  2. Waarom heb je PR nodig in een klein tot middelgroot bedrijf?
  3. Hoe PR benaderen om de best mogelijke resultaten te behalen?

Wat is PR?

Maar laten we teruggaan naar wat public relations is. PR gaat over het opbouwen van het beoogde imago van de organisatie in de omgeving – zowel extern als intern.

Dankzij een goed geïmplementeerde strategie kunnen we de manier waarop anderen ons merk, onze producten of onszelf waarnemen beïnvloeden. Om dit doel te bereiken, kunnen veel oplossingen worden gebruikt – meer of minder technologisch en modern. Jouw taak is om te overwegen welke methoden het beste de doelen van het bedrijf zullen bereiken.

Waarom heb je PR nodig in een klein tot middelgroot bedrijf?

Één ding is zeker – de manier waarop ze jou waarnemen, is steeds waardevoller en helpt je nieuwe klanten en hun vertrouwen te winnen.

De analyse van de Small Business Association toont aan dat 95% van de kleine bedrijven binnen de eerste vijf jaar van hun aanwezigheid op de markt faalt. Zeker één van de redenen hiervoor is dat de kleinste bedrijven vaak niet om hun imago geven, niet communiceren met hun omgeving en public relations beschouwen als een luxe of een whim, gereserveerd voor de rijkste ondernemingen.

Ondertussen, als je weet hoe je PR moet benaderen, kan het jouw grootste kracht zijn!

Hoe PR benaderen om de best mogelijke resultaten te behalen?

1. Vind een interessant onderwerp

Denk na over welke gebeurtenissen in het leven van jouw bedrijf het publiek dat je belangrijk vindt, zullen aantrekken. Elk bedrijf heeft iets dat journalisten of potentiële klanten kan interesseren, en het is de taak van de PR-persoon van het kleine bedrijf om zo’n onderwerp te vinden.

Upgrades, nieuwe producten, diensten of evenementen zijn allemaal pakkende onderwerpen. Als je geen baanbrekende evenementen hebt, probeer dan je publiek tips, advies of informatie te bieden die waarde toevoegt en ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf positief onthouden.

2. Schrijf met verbeeldingskracht

Als je wilt ontdekken hoe je PR moet benaderen, moet je weten dat niet alleen de boodschap belangrijk is. Het is hoe je het formuleert dat telt. Overweeg welke vorm het beste zal zijn – een artikel, een persbericht, een blogpost of een e-mail, of zelfs een podcast?

Je vindt veel bronnen op het web over hoe je ze kunt maken, en in onze blogpost leer je ook over de beste contentstrategieën voor 2021.

Als je wilt leren hoe je creatief kunt schrijven, raden we aan te beginnen met: Copywriting: Successful Writing for Design, Advertising and Marketing door Mark Shaw.

3. Kies de perfecte plek voor jou

De vorm en het onderwerp die je kiest, bepalen vaak het medium, dus neem een uitgebreide benadering. Overweeg waar de mensen die je met je boodschap wilt bereiken zijn en wat ze lezen. Zijn jouw klanten actief op LinkedIn? Of misschien werkt de vorm van jouw how-to teksten goed op een blog die je ondersteunt via Facebook-activiteiten?

Als je op de lokale markt opereert, probeer dan je tekst naar de lokale pers te sturen.

4. Wees niet bang voor de pers en journalisten

Heb je een innovatief product of dienst uitgevonden of wil je praten over jouw knowhow? Benader de nationale en internationale pers. Alles wat je hoeft te doen, is nadenken over welke titels interessant zullen zijn en de contacten met redacteuren en journalisten vinden.

Als het onderwerp interessant genoeg is, kun je rekenen op gratis publicaties. Vergeet niet, wees niet bang voor journalisten. Soms werkt één telefoontje naar een journalistennummer dat je op Google hebt gevonden beter dan 100 e-mails. In sommige gevallen kan de journalist je zelfs uitnodigen voor een kort interview!

5. Versterk je boodschap en kies de beste tools

Hoe PR benaderen? Als je actief bent op sociale media en het je kunt veroorloven, investeer dan in advertentie-inspanningen. Zonder dit zullen je berichten niet veel mensen bereiken. Als je een interessante post hebt geschreven of een nieuw product hebt geïntroduceerd – investeer geld in de promotie ervan.

6. Het belangrijkste: wees consistent!

Alleen weloverwogen, geplande en continue acties zullen waarschijnlijk de verwachte resultaten opleveren, dat wil zeggen dat mensen over jouw bedrijf horen, het onthouden en de producten en diensten ervan gebruiken.

Als je geniet van de inhoud die we publiceren, deel dan een reactie hieronder en sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap. Laten we in contact blijven!

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago