Robert Cialdini, een gerenommeerde psycholoog en auteur van Influence: Science and Practice, heeft aangetoond dat mensen die onzekere keuzes maken veel eerder beïnvloed worden door de ervaringen en meningen van anderen. Hoe gebruik je sociale bewijskracht in marketing? Leer meer over dit fenomeen en zie hoe je je verkoop kunt verhogen met dit.
Volgens de definitie is sociale invloed de invloed van de omgeving, waardoor een persoon zijn of haar houding in de cognitieve, emotionele of gedragsmatige sfeer verandert.
Een van de psychologische principes van sociale invloed is het principe van sociale bewijskracht. We gebruiken het allemaal, vaak onbewust, bijvoorbeeld bij het maken van keuzes in de sfeer van het kopen van bepaalde goederen, het kiezen van het beste hotel of het profiteren van de diensten van een bepaald restaurant.
Dit fenomeen is ook de basis van de zogenaamde sociale bewijskracht in marketing.
Op useproof.com vind je hoogwaardige bewijzen waarom sociale bewijskracht in marketing zo belangrijk is, vooral nu. Het is ook vermeldenswaard dat dit hulpmiddel zelf een geweldige manier is om elementen van sociale bewijskracht in je website op te nemen.
bron: https://blog.useproof.com/social-proof-marketing-strategy?gspk=RGFuaWtGZWRpcmtv&gsxid=ly88h43ZYcxV&utm_campaign=DanikFedirko&utm_source=growsumo
Sociale bewijskracht in marketing is niets anders dan het beslissen over een bepaalde keuze van dienst/product op basis van de meningen van mensen die enige ervaring in de zaak hebben.
Dit betekent dat we veel eerder een bepaalde keuze maken als deze goedgekeurd is door de meerderheid (als iedereen het doet, waarom kan ik dat dan niet?).
Het tweede aspect van sociale bewijskracht in marketing betreft de mening van autoriteit. Vaak zijn bekende, populaire mensen betrokken bij advertenties, waarin ze de positieve kenmerken van een product of dienst presenteren. Het gebruik van het beeld van een beroemd persoon versterkt de overtuiging dat het geadverteerde product geloofwaardig, winstgevend en de moeite waard is om te kopen (immers, de autoriteit kan zich niet vergissen).
Het derde punt is het feedbackaspect: zelfs als een product door slechts een handvol mensen wordt aanbevolen, zullen we het eerder kiezen dan een product zonder feedback (iemand heeft het geprobeerd, dus ik kan hen vertrouwen).
De mechanismen van sociale bewijskracht kennen kan een effectieve manier zijn om de verkoop in je eigen online winkel te verhogen.
Cialdini stelt het duidelijk: wanneer veel mensen iets doen, is het de juiste keuze om het ook te doen.
Hoe meer mogelijkheden er zijn om gepersonaliseerde meningen te creëren, hoe meer mensen kunnen worden overtuigd om het assortiment op onze website te gebruiken. Laten we onze consumenten de vrijheid geven om hun mening over aangekochte producten of diensten te uiten. Hiervoor zijn er niet alleen panelen die het mogelijk maken om op verschillende schalen te beoordelen, maar ook tekstvakken die internetgebruikers aanmoedigen om hun eigen feedback toe te voegen.
In de meeste gevallen zullen we geen directe invloed hebben op de inhoud van de opmerkingen (het verwijderen van ongunstige opmerkingen zal als oneerlijk worden beschouwd).
We kunnen echter klanten efficiënt aanmoedigen om positieve of neutrale meningen te plaatsen:
Vind je onze inhoud leuk? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…