Sociale bewijskracht in marketing – beste praktijken en voorbeelden

Robert Cialdini, een gerenommeerde psycholoog en auteur van Influence: Science and Practice, heeft aangetoond dat mensen die onzekere keuzes maken veel eerder beïnvloed worden door de ervaringen en meningen van anderen. Hoe gebruik je sociale bewijskracht in marketing? Leer meer over dit fenomeen en zie hoe je je verkoop kunt verhogen met dit.

De kracht van sociale invloed

Volgens de definitie is sociale invloed de invloed van de omgeving, waardoor een persoon zijn of haar houding in de cognitieve, emotionele of gedragsmatige sfeer verandert.

Een van de psychologische principes van sociale invloed is het principe van sociale bewijskracht. We gebruiken het allemaal, vaak onbewust, bijvoorbeeld bij het maken van keuzes in de sfeer van het kopen van bepaalde goederen, het kiezen van het beste hotel of het profiteren van de diensten van een bepaald restaurant.

Dit fenomeen is ook de basis van de zogenaamde sociale bewijskracht in marketing.

Waarom is sociale bewijskracht in marketing zo belangrijk?

Op useproof.com vind je hoogwaardige bewijzen waarom sociale bewijskracht in marketing zo belangrijk is, vooral nu. Het is ook vermeldenswaard dat dit hulpmiddel zelf een geweldige manier is om elementen van sociale bewijskracht in je website op te nemen.

bron: https://blog.useproof.com/social-proof-marketing-strategy?gspk=RGFuaWtGZWRpcmtv&gsxid=ly88h43ZYcxV&utm_campaign=DanikFedirko&utm_source=growsumo

Sociale bewijskracht: drie psychologische aspecten

Sociale bewijskracht in marketing is niets anders dan het beslissen over een bepaalde keuze van dienst/product op basis van de meningen van mensen die enige ervaring in de zaak hebben.

Dit betekent dat we veel eerder een bepaalde keuze maken als deze goedgekeurd is door de meerderheid (als iedereen het doet, waarom kan ik dat dan niet?).

Het tweede aspect van sociale bewijskracht in marketing betreft de mening van autoriteit. Vaak zijn bekende, populaire mensen betrokken bij advertenties, waarin ze de positieve kenmerken van een product of dienst presenteren. Het gebruik van het beeld van een beroemd persoon versterkt de overtuiging dat het geadverteerde product geloofwaardig, winstgevend en de moeite waard is om te kopen (immers, de autoriteit kan zich niet vergissen).

Het derde punt is het feedbackaspect: zelfs als een product door slechts een handvol mensen wordt aanbevolen, zullen we het eerder kiezen dan een product zonder feedback (iemand heeft het geprobeerd, dus ik kan hen vertrouwen).

Experiment 1: Keuze van mineraalwater

Hoe kan sociale bewijskracht in de praktijk worden gebracht? Stel je het meest gewone gebottelde mineraalwater voor. Op de winkelplank staat een reeks bijna identieke producten, die alleen in hun etiketten verschillen. We geven niet om de specifieke kwaliteiten van het product: ons doel is simpelweg onze dorst te lessen. De prijs van de producten is vergelijkbaar met elkaar, en in veel gevallen – hetzelfde. Bij het maken van een keuze zullen we ons laten leiden door onze ervaringen en de populariteit van een bepaald merk. De beslissing zal afhangen van de advertenties die we hebben gezien, meningen die we op het internet hebben gelezen, evenals aankoopbeslissingen van andere mensen die in de winkel aanwezig zijn (we zijn eerder geneigd om water te pakken dat iemand anders al in de mand heeft gelegd). Op deze manier verwerpen we andere concurrerende producten, ook al zijn ze misschien niet slechter.

Experiment 2: Een smartphone online kopen

Een nog duidelijker voorbeeld van de impact van sociale bewijskracht in marketing is online winkelen. Dit komt omdat de consument niet te maken heeft met afleidende prikkels die zijn keuze kunnen beïnvloeden (in een winkel kan hij of zij een product pakken dat dichter bij de plank staat of een esthetisch aantrekkelijkere verpakking heeft). Online kopen heeft voornamelijk te maken met financiële kwesties en aanbevelingen. Het zijn de meningen van eerdere klanten die ons zullen overtuigen om een smartphone bij een bepaalde elektronicawinkel te kopen. Als twee identieke smartphones voor dezelfde prijs worden verkocht, zijn we veel eerder geneigd om het product te kiezen dat beoordelingen en waarderingen heeft gekregen van internetgebruikers.

Hoe sociale bewijskracht toepassen in e-commerce?

De mechanismen van sociale bewijskracht kennen kan een effectieve manier zijn om de verkoop in je eigen online winkel te verhogen.

Cialdini stelt het duidelijk: wanneer veel mensen iets doen, is het de juiste keuze om het ook te doen.

Hoe meer mogelijkheden er zijn om gepersonaliseerde meningen te creëren, hoe meer mensen kunnen worden overtuigd om het assortiment op onze website te gebruiken. Laten we onze consumenten de vrijheid geven om hun mening over aangekochte producten of diensten te uiten. Hiervoor zijn er niet alleen panelen die het mogelijk maken om op verschillende schalen te beoordelen, maar ook tekstvakken die internetgebruikers aanmoedigen om hun eigen feedback toe te voegen.

In de meeste gevallen zullen we geen directe invloed hebben op de inhoud van de opmerkingen (het verwijderen van ongunstige opmerkingen zal als oneerlijk worden beschouwd).

We kunnen echter klanten efficiënt aanmoedigen om positieve of neutrale meningen te plaatsen:

  • Vraag naar neutrale zaken (Was de maat goed? Was de verpakking onbeschadigd?)
  • Houd de vraagstijl informeel (Hey! Deel je mening!).
  • Vermijd vragen over zaken die buiten je controle liggen (Hoe zou je de koerier beoordelen?)
  • Geef de mogelijkheid om negatieve zaken te uiten (Wat kunnen we verbeteren? Wat zijn de nadelen van het product?)
  • Moedig feedback aan door echte voordelen te tonen (Laat een beoordeling achter om een korting te krijgen!)

Vind je onze inhoud leuk? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago