Dit type intelligentie verwijst naar het vermogen van een persoon om gevoeld mentale toestanden te begrijpen – zowel die van henzelf als van anderen. Het omvat vele gebieden die verband houden met gevoelens, te beginnen met het herkennen ervan, het reguleren ervan en het beheersen ervan. Deze eigenschap is essentieel voor het opbouwen van goede relaties met anderen, wat zelfbewustzijn vereist op het gebied van eigen gevoelens en het vermogen om empathie te tonen (zich in de schoenen van anderen plaatsen en een houding van begrip tonen). In de huidige zakenwereld, waar er steeds meer nadruk ligt op communicatie en interpersoonlijke relaties, is een hoge bewustheid op het gebied van eigen en andermans gevoelens een steeds wenselijkere eigenschap – vooral bij teammanagers.
Mensen met een hoge emotionele intelligentie zijn doorgaans effectiever in het omgaan met problemen en conflicten, communiceren goed met anderen en tonen meer motivatie om doelen te bereiken. Om deze reden kunnen zij betere leiders voor hun teams zijn en leiden tot bevredigende resultaten voor zowel individuen als de groep. Dit komt omdat het bekleden van deze positie groot mensenmanagement vereist, wat onder andere de volgende gebieden omvat:
Een leider die gekenmerkt wordt door hoge emotionele intelligentie weet dus precies hoe hij een ander kan motiveren om te werken, conflicten in een team op te lossen of om te gaan met het moeilijke gedrag van een medewerker. Zo’n individu toont ook hoogontwikkelde communicatieve vaardigheden – kan effectief meningen presenteren zonder misverstanden of negatieve gevoelens bij anderen te veroorzaken. Emotioneel intelligente leiders begrijpen ook de behoeften van hun medewerkers en stemmen hun aanpak daarop af. Dit wordt vooral belangrijk in het tijdperk van culturele en sociale diversiteit op de werkplek, wat ervoor zorgt dat elke medewerker verschillende behoeften en verwachtingen van de supervisor heeft.
Hoewel het misschien lijkt dat emotionele intelligentie een aangeboren vermogen is dat slechts een bepaald percentage van de bevolking bezit, kan gelukkig iedereen het ontwikkelen en versterken. Natuurlijk is de beste manier om te leren door praktijkervaring – door als leider op te treden en specifieke situaties in je werk tegen te komen. Echter, verschillende soorten trainingen of cursussen over bijvoorbeeld interpersoonlijke vaardigheden, conflictoplossing, het opbouwen van betrokkenheid of goede communicatie (het uiten van je gedachten) zullen ook goed werken. Coaching sessies om je te concentreren op het versterken van vaardigheden waarin je denkt dat je tekortkomingen hebt, kunnen ook bijzonder nuttig zijn. De juiste coach zal richtlijnen, tools of actie strategieën bieden om het zelfbewustzijn van hoe jij en anderen zich voelen te verbeteren.
Niemand zou moeten twijfelen dat een goede leider emotionele intelligentie op een hoog niveau moet demonstreren – vooral tegenwoordig wanneer een medewerker wordt beschouwd als de meest cruciale hulpbron van een bedrijf. Alleen op deze manier zal een leider in staat zijn om de leden van zijn team goed te managen, dat wil zeggen, hun behoeften te ontdekken, hen te ondersteunen in hun uitdagingen, mogelijke conflicten op te lossen, hen te motiveren om door te gaan, en tegelijkertijd (dankzij zelfbewustzijn en zelfbeheersing) zijn emotionele toestanden niet op anderen te laten weerspiegelen. Daarom is het de moeite waard om te investeren in de ontwikkeling van deze vaardigheid onder leiders en managers. Zo zullen er positieve veranderingen plaatsvinden in de organisatiecultuur, wat zeker invloed zal hebben op het bereiken van de gestelde zakelijke doelen.
Lees ook: Omgaan met passieve agressie op de werkplek.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…