Net als in de natuurwetenschappen is er een levenscyclusfenomeen in het management. In dit geval verwijst het naar de bedrijfsvoering van het bedrijf en is het een handig hulpmiddel om besluitvormingsprocessen te ondersteunen. Als je wilt weten wanneer je veranderingen in je organisatie moet aanbrengen, lees dan het onderstaande artikel!

De levenscyclus van een organisatie – inhoudsopgave:

  1. Wat is de levenscyclus van een organisatie?
  2. Fasen van de levenscyclus van de organisatie
  3. Concept en markttoetreding
  4. Groei
  5. Volwassenheid
  6. Afnames
  7. Waar hangt de levenscyclus van een organisatie van af?
  8. Wanneer veranderingen in de organisatie aanbrengen?
  9. Een voorbeeld van de levenscyclus van een organisatie – Kodak

Wat is de levenscyclus van een organisatie?

In de loop van hun werking doorlopen bedrijven verschillende fasen, die kunnen worden aangeduid als de levenscyclus van een organisatie. Afhankelijk van interne en externe omstandigheden vinden er veel veranderingen plaats, die kunnen leiden tot succes en overleving te midden van felle concurrentie, maar ook tot afname. Het concept is gerelateerd aan de productlevenscyclus, waarvan kennis een bedrijf ook in staat stelt zijn potentieel te realiseren en de winst te maximaliseren.

Fasen van de levenscyclus van de organisatie

De 4 fasen die hieronder zijn uiteengezet, kunnen verschillende tijdsindelingen hebben. Elke fase vereist een aparte manier van beheren en toewijzen van financieel kapitaal.

Concept en markttoetreding

Het begin van elke onderneming is het bedrijfsidee en de opbouw van het organisatiemodel, dat nodig is om de gestelde doelen te bereiken. Dit is de fase van het verkennen van mogelijkheden, het voldoen aan formele voorwaarden, het verkrijgen van financieringsbronnen (bijv. leningen, eigen middelen) of investeerders. Het omvat ook het identificeren van wervingsbehoeften. In deze fase is het risico op falen het grootst, aangezien het bedrijf te maken heeft met lage winsten, moeilijkheden om de doelgroepen te bereiken en felle concurrentie.

Groei

Het overwinnen van initiële obstakels manifesteert zich in een toegenomen consumenteninteresse en stijgende verkopen. De cashflow neemt toe en de winstgevendheid stijgt. Tegelijkertijd wordt de concurrentie feller, dus let op het verhogen van de klantenservice-standaarden en het verbeteren van de proces efficiëntie. Beheer je budget zorgvuldig – initiële successen vullen je altijd met enthousiasme en de wens om in verdere ondernemingen te investeren, maar soms heb je misschien een vertekend beeld van de situatie. Verhoog je uitgaven niet scherp, want die worden je schuld als de markt verslechtert.

Om jezelf voor de toekomst te beschermen, denk na over het creëren van een stabiel product dat je een constante inkomstenstroom zou opleveren. Je zult een alternatieve bron van winst hebben in geval van een onvoorziene situatie die je bedrijfs efficiëntie zou kunnen aantasten. Analyseer je concurrenten (vooral entiteiten in een vergelijkbare fase van de cyclus als de jouwe) met wie je zou kunnen co-petitioneren. Het uitwisselen van ervaringen en kennis en het combineren van je diensten kan helpen om nieuwe waarde op de markt te creëren die beide partijen ten goede komt.

Volwassenheid

Deze periode wordt gekenmerkt door het bereiken van financiële stabiliteit en evenwicht. Het bedrijf is erin geslaagd om consumentenvertrouwen te winnen en een positief imago te creëren. Een overdreven gevoel van veiligheid kan je echter misleiden. Naarmate de markt steeds verzadigder raakt, wordt het moeilijk om winsten te behalen die vergelijkbaar zijn met de intensieve groeifase. Het onderschatten van dit moment kan leiden tot overnames door rivalen en prijsdruk. Het is de moeite waard om naar manieren te zoeken om te diversifiëren, je aanbod uit te breiden, nieuwe markten te betreden en te investeren in innovatie.

Afnames

In de laatste fase ervaart de onderneming stagnatie en begint het verlies te lijden. De eerste symptomen van onregelmatigheden in het managementsysteem kunnen zich manifesteren, bijvoorbeeld in de slechte organisatie van het werk en ontevredenheid van werknemers, maar deze worden vaak over het hoofd gezien of opzettelijk genegeerd. Pas wanneer er een negatief financieel resultaat is, een toename van verplichtingen en schulden, wordt het probleem duidelijk en kan het bedrijf proberen deze te voorkomen, maar het kan te laat zijn. Een dergelijke situatie mag niet optreden, want het bedreigt een crisis of zelfs de ondergang van het bedrijf.

Om een vermindering van de omzetniveaus te voorkomen, moet je regelmatig alle gebieden van je bedrijf monitoren en waar nodig veranderingen aanbrengen. Het bedrijf moet investeren in het verbeteren van zijn technologische faciliteiten en processen, op zoek gaan naar een extra klantenkring en verbeteringen aan bestaande aanbiedingen voorstellen of een geheel nieuwe creëren.

levenscyclus

Waar hangt de levenscyclus van een organisatie van af?

De verblijftijd in een bepaalde levenscyclus is het resultaat van verschillende factoren uit de externe omgeving, evenals het gedrag van besluitvormers binnen de organisatorische structuren. De belangrijkste zijn onder andere:

  • Grootte en middelen (menselijk, financieel, technologisch, enz.) van het bedrijf;
  • De specificiteit van de sector waarin het bedrijf opereert;
  • Wetten die van toepassing zijn op het betreffende bedrijf;
  • De managementstijl van het management.

Wanneer veranderingen in de organisatie aanbrengen?

Het negeren van bepaalde aspecten van het bedrijf in de fase van strategieontwikkeling kan onaangename gevolgen met zich meebrengen. Het is uiterst moeilijk en risicovol om abrupte veranderingen door te voeren wanneer de problemen zich beginnen op te stapelen. Daarom is het de moeite waard om over deze kwestie na te denken bij het definiëren van de doelen en de missie van het bedrijf. Een eerder voorbereid actieplan zal fungeren als een “reddingsboei” wanneer de noodzaak zich voordoet.

Het meest voorkomende scenario houdt in dat de implementatie van wijzigingen wordt afgedwongen door het opmerken van toenemende verliezen – lagere winsten, verlies van klanten aan concurrenten, enz. Proberen de oorzaken van een dergelijke situatie te identificeren gebeurt dan in een haast om snel te reageren en de neerwaartse trend te stoppen. Hierdoor krijg je een onvolledige beoordeling en zullen de geselecteerde acties niet adequaat zijn voor het probleem. In plaats daarvan zou reorganisatie moeten plaatsvinden wanneer je de eerste symptomen van een defect systeem opmerkt, gevolgd door acties die zijn afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen en gericht zijn op het aangaan van de uitdagingen op de markt.

Elke levenscyclus van een organisatie vereist een goede controle en toezicht, waarbij gebruik wordt gemaakt van kansen voor snelle groei en uitbreiding, evenals monitoring tegen overmatige stagnatie, die regressie en faillissement kan aankondigen.

Een voorbeeld van de levenscyclus van een organisatie – Kodak

Markttoetreding

Het bedrijf kwam in 1888 met een nieuwe technologie voor het maken van foto’s, die het patenteerde. De Kodak-camera, die in die tijd werd gemaakt, revolutioneerde de wereld van de fotografie en wees de weg voor andere bedrijven.

Groei

Kodak investeerde zwaar in innovatie, met verschillende nieuwe uitvindingen en oplossingen. Deze omvatten 35 mm rolfilm, de creatie van de eerste amateur Kodachrome-film. Latere successen leidden tot de oprichting van een netwerk van laboratoria die verantwoordelijk waren voor onderzoek en ontwikkeling voor het bedrijf. In 1900 leidde de popularisering van de Brownie-camera, die voor een zo lage prijs werd verkocht dat bijna iedereen het zich kon veroorloven, tot een grote verspreiding van de fotografie onder het publiek.

Volwassenheid

Tijdens de Eerste Wereldoorlog creëerde het bedrijf een apparaat dat in de militaire luchtvaart werd gebruikt om beelden samen met geluid op film vast te leggen. In het begin van de 20e eeuw. Kodak’s concurrentievoordeel maakte het een pionier in de industrie. In 1962 waren er meer dan 75.000 mensen in dienst, en de verkopen in de Verenigde Staten bedroegen $1 miljard. Echter, in de jaren ’90 maakten andere marktspelers steeds meer hun opwachting.

Afnames

Slechts 10 jaar later was Kodak in gevaar om de potentie van digitale fotografie te negeren. Het bedrijf bleef zich concentreren op de meeste van zijn activiteiten en middelen op traditionele oplossingen, wat een grote kans bood voor concurrenten zoals Nikon, Samsung en Canon. De patentoorlogen die Kodak voerde met Apple, Sony en LG, onder anderen, waren ook een afleiding. Paradoxaal genoeg was de initiator van belangrijke veranderingen in de geschiedenis van de technologie de schuldige, die de kans verloor om van de traditionele industrie over te stappen naar de digitale fotografie-industrie. De leidinggevenden bleken te gehecht aan de oude technologie en waren niet bereid de moeite te nemen om veranderingen door te voeren terwijl concurrenten nieuwe producten en aanbiedingen ontwikkelden.

Als je van onze inhoud houdt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →