De klantenservice na de verkoop is even belangrijk als die voor de verkoop. Als het slim is gepland, kan het loyale klanten opleveren die graag terugkomen. Waaruit bestaat het? Welke acties kun je in je winkel implementeren om klanten tevreden te stellen, niet alleen met de aankoop, maar ook met de bijbehorende service?
Klantenservice na de verkoop – inhoudsopgave:
- Klantenservice na de verkoop – definitie
- Loont klantenservice na de verkoop?
- Klantenservice na de verkoop – voordelen
- Klantenservice na de verkoop – voorbeelden
- Hoe kun je nog meer voor je klant zorgen?
- De implementatie van klantenservice na de verkoop genereert winst voor beide partijen?
- Bekijk onze projectmanagementsoftware voor verkoopbeheer
Het toenemende aantal online winkels zorgt ervoor dat online ondernemers zich inspannen om hun platforms te laten opvallen. Een van die manieren is klantenservice na de verkoop. Dit is een van de elementen die helpen bij het opbouwen van consumentenloyaliteit en het versterken van positieve relaties met hen.
Klantenservice na de verkoop – definitie
Klantenservice na de verkoop komt tot uiting in de ontwikkeling van acties die waarde toevoegen voor de klant na de transactie. Vaak zorgt de jacht op een hoog aantal conversies ervoor dat men vergeet de meest positieve ervaring te creëren voor die consumenten die de aankoop hebben voltooid.
Het is de klantenservice na de verkoop die, op een bepaalde manier, de beste indicator is die de zorg voor mensen die gebruik hebben gemaakt van het aanbod van de winkel weerspiegelt. Het komt tot uiting in processen die zullen leiden tot een toename van de tevredenheid, niet alleen over het feit dat men bepaalde goederen heeft gekocht, maar ook over de gehele omgeving die de klant onmiddellijk na de aankoop en terwijl hij op de bestelling wacht, vergezelt.
Loont klantenservice na de verkoop?
Dit is een vraag die veel ondernemers en specialisten die voor een online winkel zorgen, zich regelmatig stellen. Hun klassieke bezwaren voordat ze met deze activiteit beginnen, zijn gebaseerd op de stelling dat het niet de moeite waard is om aandacht te besteden aan die mensen die al geconverteerd zijn, of om het figuurlijk te zeggen – iets in hun winkel hebben gekocht. In werkelijkheid is dit echter een valse aanname. De groeiende concurrentie dwingt tot het gebruik van nieuwe tactieken, die het mogelijk maken om de klant langer vast te houden.
Klantenservice na de verkoop – voordelen
De strijd om de aandacht van consumenten vindt recht voor onze ogen plaats – we zijn zowel getuigen als scheppers ervan, zolang we met marketing of e-commerce bezig zijn. Houd echter in gedachten dat conversies niet de enige maatstaf voor ons succes zijn. Even belangrijk is het winnen van klantvertrouwen en loyaliteit.
Betrouwbare service, een aangename sfeer in contact met de verkoper, efficiënte verzending – dit zijn geen onderscheidende kenmerken meer, maar een absolute must-have die moderne klanten eisen. Als je wilt dat ze terugkomen naar je e-shop, moet je iets meer bieden dat deze normen overstijgt. Klantenservice na de verkoop is een van de repertoires van beschikbare maatregelen.
Klantenservice na de verkoop – voorbeelden
We hebben al het belang van deze praktijk uitgelegd, nu is het tijd om concrete acties voor te stellen.
Een manifestatie van klantenservice na de verkoop is de automatisering van e-mailmeldingen.
Zorg voor een efficiënte verzending van orderbevestigingen en bedankjes voor de aankoop. E-mails moeten leesbaar zijn, niet alleen in desktop browsers, maar ook in mobiele versies. Klanten waarderen ook informatie over de voltooiing van de bestelling en de verzending van het pakket. De mogelijkheid om de verzending te volgen is ook een toegevoegde waarde.
Hoe kun je nog meer voor je klant zorgen?
Regelmatig terugkerende klanten zijn een van de pijlers die je in staat stellen om je online bedrijf te laten groeien. Die gebruikers die al een aankoop hebben gedaan in je e-store zijn het beste materiaal om loyaliteit te ontwikkelen.
Je kunt dit bereiken door bijvoorbeeld speciale kortingscodes aan te bieden in ruil voor het aanmelden voor je nieuwsbrief of het achterlaten van positieve feedback. Het is een win-win situatie. Jouw taak is alleen om de mogelijkheid te creëren om je aan te melden – jouw ontvangers zullen over de rest beslissen.
Je kunt deze database gebruiken om te informeren over nieuwe producten of verkopen. Contacten met mensen met wie je eerder een zakelijke relatie hebt opgebouwd, zijn waardevol – goed gemotiveerd zullen ze je helpen de verkoop te verhogen.
De implementatie van klantenservice na de verkoop genereert winst voor beide partijen
Terwijl het streven naar het maximaliseren van positieve indrukken na het voltooien van een transactie voordelen biedt voor de klant, eindigen de voordelen daar niet. Een tevreden consument is eerder geneigd om daar opnieuw te winkelen, evenals om zijn mening te uiten op een Google-bedrijfspagina of sociale media.
De kracht van aanbevelingen heeft een enorme invloed op het aankoopproces, daarom is investeren in de klantenservice na de verkoop een uiting van een vooruitziende actie die ook kan worden beschouwd als een van de potentiële promotionele elementen van het bedrijf.
Lees ook ons recente artikel over E-commerce, marketplace en welke optie je aan het begin zou moeten kiezen.
Bekijk onze projectmanagementsoftware voor verkoopbeheer:
Word lid van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.