Waarom zijn agenda-apps nodig? Om je werk effectief te doen, moet je de juiste voorwaarden hebben. Deze omvatten factoren zoals gemoedsrust, planning en kennis van de deadlines en hun voortdurend fluctuërende updates. Het is vooral belangrijk voor de enorme en gestaag groeiende hoeveelheid professionals die moeten omgaan met multitasking. Weten welke vervolgstappen moeten worden genomen, samen met wanneer en wie erbij betrokken moet zijn, vereist veel organisatievaardigheden. Om nog maar te zwijgen van de talrijke andere details waar moderne werknemers op moeten letten.
Al met al is er veel te beheren, en hoe hoger je op de bedrijfsladder staat, hoe meer je te managen krijgt. Het is met dergelijke behoeften in gedachten dat talrijke agenda-applicaties op de markt zijn verschenen, die de rol van een persoonlijke manager van het dagelijks leven op zich nemen – ongeacht of het nu professioneel of persoonlijk is. Wat zijn agenda-applicaties? Hoe verbeteren ze de uitvoering van taken? En welke applicaties moet je kiezen? Als je er geen gebruikt of niet tevreden bent met wat je hebt, kijk dan naar onze top 5 agenda-apps lijst om te vergelijken en te beslissen wat je wilt kiezen.
Agenda-apps – inhoudsopgave:
- Agenda-apps, wat zijn ze precies?
- Online agenda’s in bedrijven en projecten
- Top 8 agenda-apps
- Samenvatting
Agenda-apps, wat zijn ze precies?
Agenda-apps, zoals de naam al aangeeft, bieden hun gebruikers een ingebouwde agenda-functie die binnen handbereik beschikbaar is. In deze apps kun je informatie opnemen over aankomende evenementen, plannen om uit te voeren, projecten en taken die wachten op hun realisatie. Er is ook de mogelijkheid om te integreren met meldingen, zodat niets belangrijks over het hoofd wordt gezien.
Online agenda’s in bedrijven en projecten
Het beheren van een project brengt veel uitdagingen met zich mee, zoals het moeten beheren van meerdere taken. Het bekijken van alle relevante kwesties in één enkele tool (samen met taakdoelen, prioriteiten, eigenaren of vervaldata) stelt je in staat om de voortgang van elk proces te controleren. Bovendien heeft elke persoon toegang tot alle informatie die hen aangaat. Dit leidt tot een efficiëntere en effectievere taakuitvoering.
Om de bruikbaarheid van de agenda-applicatie in het bedrijf te maximaliseren, is het de moeite waard om aandacht te besteden aan de beschikbare functies:
- evenementen, vergaderingen en taken toevoegen met hun beschrijvingen, per dag en tijd,
- opgeslagen informatie weergeven in dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse weergaven,
- de herhaalbaarheid van individuele taken instellen,
- de agenda delen met derden,
- verschillende agenda’s creëren (bijv. voor elk project).

Top 8 agenda-apps
- Firmbee
- kiezen uit drie opties (evenement, vergadering en taak) die enkele uren, een hele dag of zelfs enkele dagen kunnen duren,
- een probleem aan een specifiek project toevoegen om taken beter te verdelen,
- een onderwerp, beschrijving, toegewezen gebruikers of opmerkingen aan elk probleem toevoegen,
- de status instellen (bijv. nieuw, in uitvoering, gedaan) en prioriteit (laag, normaal, hoog),
- de herhaalbaarheid van het geselecteerde probleem instellen (bijv. elke donderdag verschijnen),
- de tijd inschatten die nodig is om een taak te voltooien,
- een takenlijst maken, waardoor het gemakkelijker wordt om de volgende stappen binnen elke taak uit te voeren.
- Any.do
- Todoist
- Google Calendar
- ZenDay
- TinyCalendar
- Jorte
- aCalendar
Hoewel Firmbee veel meer is dan een digitale planner, kan het goed functioneren als zodanig. Deze oplossing kan gratis worden gebruikt door freelancers en teams (tot 5 personen), evenals door non-profitorganisaties die hun wens om dit te doen per e-mail kenbaar maken. De agenda van Firmbee stelt je in staat om je tijd en verantwoordelijkheden zowel op korte termijn (uurlijk, dagelijks en twee-dagen weergave) als op lange termijn (wekelijks, tweewekelijks, maandelijkse weergave) te beheren. In Firmbee kun je:
Met Any.do kunnen gebruikers hun dagelijkse en professionele verantwoordelijkheden organiseren en bijhouden met speciale takenlijsten. De app stelt je in staat om taken te creëren, afspraken en herinneringen in te stellen, en notities toe te voegen binnen een digitale planner (dagelijks, wekelijks of maandelijks). Belangrijk is dat Any.do eenvoudig kan worden geïntegreerd met andere apps (zoals Google Calendar, Slack of Gmail) en gesynchroniseerd kan worden met verschillende apparaten. Bovendien heeft de tool ook betaalde opties – Premium en Teams – die extra voordelen bieden, waaronder de mogelijkheid om samen te werken met andere gebruikers, terugkerende taken of toegang tot extra sjablonen, met gratis proefperiodes om nieuwe functies te benutten.
Todoist is een managementtool die je in staat stelt om effectief je projecten en de taken die binnen elk project moeten worden voltooid bij te houden. Het stelt je in staat om nieuwe taken toe te voegen (binnen Kanban-borden), takenlijsten te maken, deadlines en herinneringen in te stellen, taken met anderen te delen of prioriteiten in te stellen. Een unieke functie van de tool is dat het punten toekent voor het voltooien van taken, wat endorfines opwekt (vanwege de beloning) en de voltooiing van verdere taken aanmoedigt, d.w.z. het heeft een motiverend effect. Bovendien is deze digitale planner zeer eenvoudig in te stellen en te gebruiken, waardoor het ideaal is voor beginners, vooral voor degenen die moeite hebben met het onthouden van takenlijsten.

De agenda-app van Google biedt veel handige functies zoals je agenda delen met anderen of de mogelijkheid om je plannen aan een specifieke locatie te koppelen, wat dankzij de integratie met Google Maps het voor de gebruiker veel gemakkelijker maakt om te vinden en ernaartoe te gaan. Met volledige integratie met Google Mail stelt de app je in staat om terugkerende doelen in te stellen en je voortgang te volgen, takenlijsten te maken. Er is ook een optie om je agenda als PDF te exporteren en evenementgerelateerde boekingen rechtstreeks vanuit je agenda te maken. De app is beschikbaar voor zowel desktopapparaten als een mobiele versie voor Android.
Een van de onderscheidende kenmerken van deze applicatie is de 3D-tijdlijnoptie, waarmee je je middelen nog beter kunt beheren, ook door naar de prestaties uit het verleden te kijken. Het is geïntegreerd met Google Calendar zodat alle relevante informatie op één plek kan worden gevonden. Het programma is gemaakt voor Android.
In de gratis versie stelt de agenda je in staat om te integreren met andere applicaties, waaronder Google Calendar, om alle relevante informatie op één locatie te verzamelen. Met dit programma kun je meldingen verzenden, offline werken en invoer verrijken met het element van locatie met de optie van integratie met GPS-applicaties. Alles wordt aangeboden in een duidelijke en gebruiksvriendelijke interface. TinyCalendar wordt ondersteund door iOS- en Android-systemen.
Dit is een oplossing voor mensen die aanpassing waarderen. Je hebt de keuze uit veel parameters zoals kleuren, thema’s, achtergronden en widgetgrootte. Maar dat is nog niet alles. Er is een winkel om extra functionaliteiten aan te schaffen. Een optie die door velen wordt gewaardeerd, is de integratie met navigatie-applicaties en de mogelijkheid om het schema te exporteren. Jorte is voor zowel Android- als Apple-fans.
Deze agenda-applicatie zal voldoen aan de verwachtingen van mensen die houden van een overvloed aan functionaliteiten. De overvloed aan widgets en kleuren, intuïtieve navigatie, maandelijkse agenda-optie. Bovendien zijn er een maand-, week- en dagplanner, adresboekintegratie en NFC-functie – en dat alles binnen één agenda. De applicatie is beschikbaar voor Android-apparaten.
Samenvatting
De bovenstaande online agenda’s hebben vergelijkbare functies. Hoe kies je de beste? Natuurlijk is dit een individuele vraag, afhankelijk van de verwachtingen en voorkeuren van de gebruiker. Gebruiksgemak binnen de tool en de intuïtiviteit kunnen ook bepalend zijn voor je beslissing.
Als je echter op zoek bent naar een oplossing voor je organisatie die je helpt om niet alleen je werk, maar ook de projecten en teams van je bedrijf effectiever te beheren, kijk dan naar Firmbee. De tool wordt geleverd met veel functies, waaronder een ATS-systeem, CRM-tool, financieel module en meer. Probeer Firmbee gratis!
Wil je andere nuttige tools weten? Lees ook: 5 Beste Hotel Boek Apps!
Als je in contact wilt blijven, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap!
Mira Bodhi
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
The most important questions
-
Wat is een kalenderapplicatie?
Zo'n applicatie biedt zijn gebruikers een ingebouwde kalenderfunctie die binnen handbereik beschikbaar is. Je kunt informatie opnemen over aankomende evenementen, plannen om uit te voeren, projecten en taken.
-
Welke extra functies zijn er in kalenderapplicaties?
Onder de extra functies van dit type applicatie vinden we opties om de lay-out te personaliseren, een notificatiesysteem, integratie met andere applicaties (agenda's, navigatie), aantrekkelijke vormen van visuele weergave, de mogelijkheid om de agenda te exporteren, offline werking, het aanmaken van een takenlijst, het volgen van de voortgang of de optie om rechtstreeks vanuit de applicatie te boeken.