Persuatie is de kunst van een niet-intrusieve, subtiele presentatie van de voordelen van een specifieke oplossing die nuttig is voor de ontvanger. In marketing wordt dit probleem vaak aangeduid als voordelen taal. Hoe gebruik je woorden effectief om de consument te overtuigen het geadverteerde product of de dienst aan te schaffen?
Leer hoe je de taal van voordelen in je advertenties kunt gebruiken en leer de 3 regels van op voordelen gebaseerde inhoud.
Taal van voordelen – behandelde onderwerpen:
- Taal van voordelen in advertenties. Waarom is het zo belangrijk?
- Regel nummer 1: Ken je doelgroep
- Regel nummer 2: Rauwe informatie en voordeel
- Regel nummer 3: Gebruik betrouwbare patronen om je aantrekkingskracht op te bouwen
- Taal van voordelen – voorbeelden
Taal van voordelen in advertenties. Waarom is het zo belangrijk?
Voordelen taal in verkoop wordt beschouwd als een van de krachtigste hulpmiddelen om de wens te intensiveren om de aankoop van een product of dienst te finaliseren. De zin zelf verwijst direct naar de manier waarop communicatie stroomt. Zoals in elke taal, moet in de taal van voordelen de boodschap perfect en coherent georganiseerd zijn. Het efficiënt kiezen van woorden is gericht op het creëren van een verlangen: dit duwt op zijn beurt de potentiële klant om gebruik te maken van een aantrekkelijk aanbod.
Taal van voordelen bestaat uit het formuleren van een verwelkomende boodschap en deze efficiënt aan de consument over te brengen. De boodschap moet noch intrusief, noch overweldigend zijn. Het moet het product of de dienst op een begrijpelijke, aantrekkelijke en verleidelijke manier weergeven.
Slechts een klein aantal bedrijven heeft de taal van voordelen meester gemaakt. Dit kan worden vergeleken met het spreken van een andere taal. Je kunt in één oogopslag zien of iemand het correct spreekt of dat hij/zij voortdurend kardinale fouten maakt. Deze zijn op hun beurt schadelijk en gemakkelijk op te merken door de ontvanger.

Regel nummer 1: Ken je doelgroep
Boodschappen die zijn opgebouwd volgens de principes van de taal van voordelen moeten strikt gericht zijn op de ontvanger. Dit betekent dat de specificiteit van de boodschap moet worden afgestemd op de interesses, temperament of behoeften van de mensen aan wie de boodschap is gericht.
Het zal dienovereenkomstig verschillen; bijvoorbeeld, het adverteren van een medisch product voor ouderen zal een andere toon hebben dan het aanbieden van modieuze kleding voor jongeren. De boodschap moet geprofileerd, duidelijk en nuttig zijn voor de ontvanger.
Bij het formuleren van de boodschap voor jongeren is het de moeite waard om in te zetten op energie, vreugde of vermaak. De boodschap voor ouderen moet warm, veilig en kalm zijn. Met andere woorden, het moet zijn afgestemd op de algemene kenmerken die door de doelgroep worden vertegenwoordigd.
Regel nummer 2: Rauwe informatie en voordeel
Er is een significant verschil tussen het communiceren van de kale kenmerken van een product en het opsommen van de voordelen van het gebruik van het item. Taal van voordelen moet zich richten op het presenteren van de positieve effecten van het gebruik van het product in de praktijk.
Echter, dit betekent niet dat we moeten afzien van het presenteren van rauwe informatie. Zowel voordelen als basiskenmerken hebben een vergelijkbare waarde. De truc is om ze op een elegante en vaardige manier in de beste verhoudingen te combineren.
Taal van voordelen is een mengeling van objectieve kenmerken en het gewenste voordeel.
Regel nummer 3: Gebruik betrouwbare patronen om je aantrekkingskracht op te bouwen
Zelfs de technisch perfecte advertentietekst zal niet slagen zonder aanvullende, complementaire grafische elementen.
Ruwe inhoud, zelfs als deze interessant is, zal de aandacht van de potentiële ontvanger niet trekken. Daarom moet de boodschap, met behulp van de taal van voordelen, worden aangevuld met allerlei grafieken, tabellen, figuren, lijsten, verschillende koppen, hashtags, vetgedrukte of onderstreepte tekst.
De belangrijkste reden voor het gebruik van deze componenten is om je aantrekkingskracht van de visuele boodschap te versterken. Een kleurrijke, gestructureerde boodschap is aantrekkelijker voor de ontvanger.
Taal van voordelen – voorbeelden
Hieronder staan enkele voorbeelden van inhoud die is geformuleerd volgens de principes van de taal van voordelen. Het is de moeite waard op te merken dat hun structuur vaak schematisch is: het opsommen van één positief kenmerk opent de weg naar het presenteren van andere voordelen van het gebruik van een product of een bepaalde dienst. Dit is een van de gemakkelijkste manieren om een interessante en aantrekkelijke boodschap voor de consument op te bouwen.
Laten we aannemen dat het geadverteerde product een draagbare tuintafel is.

- Lichte constructie – de plastic onderdelen van de tafel zijn comfortabel en lichtgewicht, zodat het verplaatsen ervan geen problemen oplevert.
- Compacte constructie – de tafel kan in een paar seconden worden opgevouwen en uitgeklapt: een ideale oplossing voor spontane feesten met vrienden.
- Betrouwbare stabiliteit – extra constructieve veiligheidskenmerken verhogen de stabiliteit van de tafel, zodat deze altijd veilig te gebruiken is.
- Snelle reiniging – hou je niet van het schrobben van het tafelblad? Geen probleem. Spoel gewoon het tafeloppervlak af met water, veeg het af met een droge doek en je bent klaar.
Heb je ervaring met het schrijven in de taal van voordelen? Of misschien wil je je mening delen? Laat het ons weten in de reacties.
Zie ook: Webschrijversprincipes – hoe te schrijven voor het internet?
Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap
Mira Bodhi
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.