De snelle ontwikkeling van technologie en sociale media heeft ertoe geleid dat we in het lopende tweede decennium van de 21e eeuw constant worden overspoeld met allerlei gegevens (informatie) van alle kanten, en we vaak belangrijke beslissingen (professioneel of persoonlijk) op basis daarvan nemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bedrijfsleven ook zijn zinnen heeft gezet op het gebruik ervan. Het onderwerp van data-analyse binnen verschillende gebieden van het bedrijfsleven wordt al jaren besproken, maar recentelijk is dit gebied een steeds belangrijkere rol gaan spelen in marketing of verkoop, vooral binnen storytelling. Wat is data en visuele storytelling en waarom zou je geïnteresseerd moeten zijn in deze presentatievorm als je nadenkt over de toekomst van jouw bedrijf?

Data en visuele storytelling – inhoudsopgave:

  1. Wat is data storytelling
  2. Visuele data storytelling – waarom is het zo belangrijk?
  3. Data verhalen – de toekomst van het bedrijfsleven

Wat is data storytelling?

Heb je ooit nagedacht over hoe data een verhaal kan overbrengen? Echter, cijfers en feiten alleen zijn niet genoeg – voor data storytelling te laten plaatsvinden, is het noodzakelijk om belangrijke conclusies te trekken uit de ontvangen informatie, en deze vervolgens op een manier te visualiseren die boeiend is voor de doelgroep. De toepassing ervan in de dagelijkse operaties vereist dus vaardigheden in verschillende gebieden, zoals data-analyse (in termen van het uitvoeren van de juiste verificatie en het overbrengen van betrouwbare conclusies), visualisatie (grafisch gevoel en gevoel voor esthetiek), en storytelling (goede storytelling, d.w.z. het vinden van verbindingen tussen data om de ontvanger met woorden te bereiken), onder anderen.

3 redenen waarom data en visuele storytelling de toekomst zijn

Visuele data storytelling – waarom is het zo belangrijk?

Data storytelling hanteert een narratief concept (betreffende het verleden, heden of de toekomst van een specifiek domein) dat natuurlijk is voor elk publiek – vanwege het luisteren naar verhalen sinds de kindertijd. Om deze reden is het begrijpelijk voor iedereen: een bedrijf werknemer, eindklant, zakenpartner of bestuurslid. Hiermee kun je een verhaal vertellen over elk aspect van de bedrijfsvoering. Echter, het zijn niet zulke kwaliteiten die het belang ervan in de bedrijfsvoering constant doen groeien. Om welke reden zullen data- en visuele storytellers binnenkort onmisbaar worden op de arbeidsmarkt?

  1. Omdat we ons richten op minimalisme en de juiste selectie van informatie
  2. Een grafiek, een afbeelding of infographic, en een verhaal voorbereid met data – dat is alles wat nodig is om de interesse van een potentiële doelgroep te wekken tijdens een presentatie of bij het creëren van berichten op sociale media. Met de juiste visualisatie en storytelling, kun je presentaties vergeten die tientallen dia’s lang zijn, die, ondanks dat ze zijn uitgerust met talrijke specifics, niet in staat zijn om interesse te wekken, en wat nog erger is, kunnen worden verward met inhoud die door anderen is voorbereid.

    Tegenwoordig wil elke ontvanger het belangrijkste en interessantste in de eenvoudigste vorm en in korte tijd krijgen, en effectieve storytelling over cijfers, resultaten, indicatoren of feiten verhoogt aanzienlijk de overtuigingskracht van de boodschap. Dit is precies het soort kans dat zowel voor beide partijen (merk en klant) interessant is dat data storytelling biedt.

  3. Omdat ze invloed hebben op besluitvorming
  4. Het is duidelijk dat de menselijke hersenen zijn verdeeld in de rechter- en linkerhersenhelft, die elkaar aanvullen. De rechter is verantwoordelijk voor het creëren en ervaren van emoties, terwijl de linker verantwoordelijk is voor logisch denken, analyse of het opmerken van details. Het is dan ook niet verwonderlijk dat data storytelling, dat via data de linkerhersenhelft aanspreekt, en via een verhaal dat emotie oproept en creativiteit stimuleert in de rechterhersenhelft, steeds beter presteert. Voor succes bestaat de een niet zonder de ander – om deze reden benadrukken we de overtuigingskracht van een boodschap die is gecreëerd door middel van data storytelling.

  5. Omdat data vergeten wordt en verhalen niet
  6. Gedetailleerd, specifiek, en een basis biedend voor verdere actie – het kan worden betoogd dat deze 3 belangrijkste kenmerken data beschrijven die op verschillende manieren zijn verkregen en beschikbaar zijn gesteld in rapporten, publicaties of sociale media. Echter, het valt niet te ontkennen dat tegenwoordig, wanneer we op zoek zijn naar verschillende soorten informatie, we alleen de website of sociale media met onze ogen scrollen, op zoek naar iets dat onze blik vasthoudt. Zo’n element kan ongetwijfeld een goed ontworpen (qua kleurkeuze, lettertypen, indeling van de inhoud, enz.) grafische creatie zijn die data en conclusies overbrengt die interessant zijn voor de ontvanger.

    Als we willen dat cijfers of feiten niet ontsnappen in de stortvloed van alle prikkels, moeten we ongetwijfeld inzetten op een ongebruikelijke (toch) combinatie: verhalen over data samen met uitzonderlijk vervaardigde visualisatie.

Data verhalen – de toekomst van het bedrijfsleven

We weten al enige tijd dat storytelling de sleutel is die elke klantengroep kan bereiken. In een tijd waarin het steeds moeilijker wordt om te concurreren op prijs, kwaliteit of hoeveelheid reclamecreaties in verschillende kanalen, is het noodzakelijk om tools toe te passen die je in staat stellen om “dieper” in de klant door te dringen. Om deze reden is storytelling, gebaseerd op goed gevisualiseerde data, het startpunt van de acties die worden ondernomen voor elke entiteit die strijdt om zijn positie op de markt. Ga jij dit soort acties ook in jouw bedrijf of organisatie implementeren?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →