In tegenstelling tot reguliere winkels is “winkelwagentje verlaten” een veelvoorkomende praktijk in e-commerce. Het is dus de moeite waard om de Winkelwagentje Verlaten Ratio bij te houden om te proberen de redenen achter dit fenomeen te begrijpen en op te lossen.
Winkelwagentje Verlaten Ratio – inhoudsopgave:
- Wat is de Winkelwagentje Verlaten Ratio?
- Redenen voor onbetaalde winkelwagentjes
- Redenen waarom klanten hun winkelwagentjes verlaten
- Hoe verlaten winkelwagentjes te herstellen?
Wat is de Winkelwagentje Verlaten Ratio?
Een verlaten winkelwagentje is een situatie waarin een gebruiker een online winkel bezoekt, producten aan het winkelwagentje toevoegt, maar het aankoopproces niet voltooit omdat hij of zij besluit de site te verlaten.
De winkelwagentje verlaten ratio wordt berekend volgens de formule:

Eigenaren van online winkels kunnen gebruikmaken van Google Analytics rapporten waarin ze informatie kunnen vinden over de waarde van de winkelwagentje verlaten ratio binnen hun geschiedenis op hun site.
Redenen voor onbetaalde winkelwagentjes
Waarom laten klanten hun winkelwagentjes onbetaald? De belangrijkste redenen zijn:
- klanten die hun rekening/budget controleren
- meer informatie over een product zoeken
- op zoek naar mogelijke kortingen/kortingen
- de aankoop met een andere persoon overleggen
- de uiteindelijke aankoop uitstellen
De eigenaar van een online winkel moet ook onthouden dat niet elke internetgebruiker die hun site bezoekt, de intentie heeft om een aankoop te doen. Vaak willen zulke mensen gewoon kijken wat er nieuw is en wat er in de aanbieding is, de prijs vergelijken met een concurrerende winkel of gewoon inspiratie opdoen.

Redenen waarom klanten hun winkelwagentjes verlaten
Waarom verlaten klanten hun winkelwagentjes? De belangrijkste redenen zijn:
- Gebrek aan voorkeursbetaalmethode – elke klant heeft zijn voorkeur voor hoe te betalen voor aankopen. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk opties voor te bereiden om uit te kiezen. Het is ook de moeite waard om in te zetten op oplossingen die snel zijn, zodat de klant de aankoop kan voltooien, ongeacht waar hij zich bevindt en hoeveel tijd hij tot zijn beschikking heeft.
- Betaalde productretouren en hoge verzendkosten – verkopers zijn niet altijd in staat om een betere deal met vervoerders te onderhandelen. Ze kunnen echter van tijd tot tijd alternatieve opties controleren om de goedkoopste te vinden. Ook, net als het vorige punt, is het een goed idee om te zorgen voor verschillende verzendmethoden om klanten keuzes te bieden.
- Niet in staat om de totale kosten van de bestelling te controleren voordat deze wordt afgerond – klanten geven de voorkeur aan duidelijke en transparante informatie over de kosten en waar ze voor moeten betalen. Het is niet de moeite waard om extra kosten te verbergen, aangezien het weergeven ervan net voordat de aankoop wordt afgerond, kopers kan ontmoedigen. Het is het beste om informatie over extra kosten al in de productkaartfase op te nemen.
- Te ingewikkeld aankoopproces – een lang en ingewikkeld aankoopproces kan klanten effectief ontmoedigen om de aankoop te voltooien. Kopers houden er niet van om tijd te verspillen aan te tijdrovende activiteiten. Veel winkels beginnen zich te distantiëren van het meerstapsproces dat om deze reden vereiste dat er naar meer tabbladen werd gegaan. In plaats daarvan wordt de zogenaamde one-pagers checkout gebruikt, wat betekent dat alle stappen op één pagina van de website worden geplaatst. Dit stelt de klant in staat om op elk moment wijzigingen aan te brengen zonder naar een andere pagina te hoeven gaan.
Wat andere redenen beïnvloeden het verlaten van winkelwagentjes?
- een product vinden voor een goedkopere prijs in de winkel van een concurrent
- onduidelijke en ingewikkelde retourpolicy
- gebrek aan beoordelingen over de winkel/producten
- gebrek aan mogelijkheid om contact op te nemen met het winkelpersoneel
- te lange levertijd
- slechte kwaliteit productfoto’s
- gebrek aan mogelijkheid om producten snel te zoeken
- langzame laadtijd van de pagina
- vage productbeschrijvingen
- onaangenaam om de website te gebruiken
- de noodzaak om een account aan te maken om een bestelling te plaatsen
- winkel niet aangepast aan mobiele apparaten
Hoe verlaten winkelwagentjes te herstellen?
Consumenten keren vaak op eigen houtje terug naar de website van een winkel om een aankoop te voltooien. Ze kunnen echter ontmoedigd worden door het feit dat het winkelwagentje is leeggemaakt. Het opnieuw moeten zoeken naar producten kan frustratie bij klanten veroorzaken. De tijd waarvoor winkels het winkelwagentje van de gebruiker actief moeten houden, hangt af van de sector. In categorieën zoals elektronica hebben klanten vaak meer tijd nodig om een definitieve aankoopbeslissing te nemen.
Een andere manier om verlaten winkelwagentjes te herstellen zijn meldingen die naar klanten worden gestuurd. De effectiviteit van dergelijke acties wordt geschat op ongeveer 40% en hangt niet af van de sector en categorie. De meest verwachte vorm van melding door consumenten zijn e-mails. Andere oplossingen zijn sms-berichten, in-app meldingen, telefoonnummers, op de website van de winkel en sociale media.
De consument overtuigen om terug te keren naar de website van de winkel en de transactie te voltooien, kan worden gedaan door gebruik te maken van incentives. Volgens statistieken is de meest verwachte vorm het ontvangen van een gratis product. Andere incentives kunnen zijn: gratis of snellere levering, gratis retour, korting of korting op de huidige of volgende bestelling en de mogelijkheid van uitgestelde betaling.
Lees andere artikelen over e-commerce analytics:
- E-commerce analytics – waarom het belangrijk is?
- Wat is Bounce Rate – 7 manieren om te verbeteren
- SWOT-analyse van online winkels
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
The most important questions
-
Wat is het percentage winkelwagentjes die worden verlaten?
Winkelwagentje-abandonmentpercentage is wanneer een gebruiker de website van een online winkel bezoekt, een product aan het winkelwagentje toevoegt maar de site verlaat zonder de transactie te voltooien.
-
Hoe de winkelwagentjes-abandonmentratio te berekenen?
Je kunt de Cart Abandonment Rate berekenen door het aantal voltooide transacties te delen door het aantal alle transacties. Het resultaat wordt vervolgens vermenigvuldigd met 100%.
-
Wat zijn de oorzaken van het verlaten van winkelwagentjes?
De meest voorkomende oorzaken van het verlaten van winkelwagentjes zijn: het ontbreken van een voorkeursbetaalmethode, betaalde productretour, hoge verzendkosten, het onvermogen om de totale kosten van een bestelling te controleren en een te ingewikkeld aankoopproces.