Pinterest, dat tien jaar geleden zijn debuut maakte op het sociale media-toneel, heeft nooit een zo breed publiek vergaard als Facebook of Instagram. Maar vandaag – langzaam en stilletjes – bewijst het dat de e-commerce-industrie zijn potentieel niet moet onderschatten. Hoe gebruik je het in marketing en laat je de verkopen op Pinterest werken?

Pinterest heeft in 2019 aangekondigd dat het 322 miljoen maandelijkse actieve gebruikers wereldwijd heeft. Terwijl bijna een derde van hen uit de Verenigde Staten komt, groeit het aantal gebruikers in het buitenland snel. In 2019 steeg het met ongeveer 51 miljoen in vergelijking met vijf miljoen in de VS. Nog steeds geen statistieken om de spelers aan de top van de stapel te imponeren, maar – iets wat niet zo voor de hand liggend is in de wereld van sociale media – het groeit nog steeds. Volgens Statista Research Department stond Pinterest in 2021 in de top 15 van populaire sociale netwerken ter wereld op basis van het aantal actieve gebruikers.

Verkopen op Pinterest – inhoudsopgave:

  1. Wat is Pinterest?
  2. Wie gebruikt Pinterest?
  3. Verkopen op Pinterest
  4. Hoe Pinterest gebruiken om verkopen te verhogen?
  5. Winkelen op Pinterest?

Wat is Pinterest?

Het stelt je in staat om je ideeën te delen en die van anderen “voor later” op te slaan. Elk idee is een “pin” die bestaat uit een afbeelding, een korte beschrijving en een link die je naar de bron leidt, wat een blog, website of e-commerce site kan zijn.

Wie gebruikt Pinterest?

Het is zeker een favoriet onder vrouwen, die het voornamelijk gebruiken om informatie over de laatste trends in mode, woningdecoratie en koken te bekijken en “te pinnen”. Maar net als bij Instagram, zijn mannen in toenemende aantallen op het platform aanwezig. Zij vormden 40 procent van de nieuwe gebruikers in 2019.

Verkopen op Pinterest

Het is geen geheim dat sociale media het verkeer naar verkoopwebsites aanzienlijk kunnen verhogen. Maar waarom – wanneer zowel Facebook als Instagram, en zelfs TikTok en Snapchat grotere gebruikersbases hebben – zou e-commerce geïnteresseerd moeten zijn in Pinterest?

Ten eerste adverteert het platform zichzelf als een hulpmiddel voor het vinden van inspiratie, wat betekent dat het, zo beweert men, rechtstreeks invloed heeft op aankoopbeslissingen. Ten tweede “leeft” de inhoud die op dit platform wordt gepubliceerd veel, veel langer dan op andere platforms. Het kan worden bijgewerkt en nieuwe ontvangers krijgen, zelfs maanden na publicatie.

Bovenal maakt Pinterest winkelen gewoon gemakkelijker, omdat het werkt als een zeer geavanceerde zoekmachine. Wanneer je de zin “hardloopschoenen” in de zoekbalk typt, stelt het platform woorden voor zoals “Nike”, “Dames”, “Adidas” en biedt resultaten die aan de criteria voldoen.

pinterest_search_bar

Wanneer je op een geselecteerd resultaat klikt, toont het informatie over de bron van de afbeelding en meer aanwijzingen.

pinterest_shoes

De gebruiker kan enerzijds eindeloos scrollen op zoek naar het product van zijn dromen, waarbij de resultaten die door het algoritme worden geleverd steeds nauwkeuriger worden, maar anderzijds – zeer snel overgaan tot het uitvoeren van de bestelling zodra het product in de winkel is.

En dit is nog niet alles. Een zeer interessante, maar nog steeds onderschatte functie van Pinterest is visuele zoekopdracht. Dankzij dit mechanisme is het mogelijk om producten te vinden die vergelijkbaar zijn met het geselecteerde op de afbeelding (je kunt een bestaande gebruiken of je eigen foto maken). Zo gebruiken we geen zoekwoorden, maar graphics.

Pinterest heeft geen geheim gemaakt van het feit dat visuele zoekopdracht bedoeld is om – naast het gemakkelijker maken van het leven van gebruikers – bedrijven te helpen verkopen. We kunnen bijvoorbeeld gesponsorde pins gebruiken, die werken als advertenties in de Google-zoekmachine. Ze worden – tegen betaling – weergegeven op plaatsen waar ze het gemakkelijkst door de ontvangers worden opgemerkt. Zo verschijnen ze op de Nieuws- en Categoriepagina’s en in de zoekresultaten van de doelgroep.

Hoe Pinterest gebruiken om verkopen te verhogen?

Je kunt Pinterest succesvol gebruiken om je eigen merk te promoten en op deze manier indirect invloed uitoefenen op de verkopen. Om dit te doen, moet je echter zorgen voor de visuele inhoud (niet alleen foto’s, maar ook video’s), het gebruik van geschikte hashtags in de pinbeschrijvingen en de opname van relevante zoekwoorden zodat onze inhoud geïndexeerd kan worden.

Vergeet niet de links die gebruikers naar verkoopwebsites zullen doorverwijzen. Dankzij hen kan de gebruiker rechtstreeks van de pin naar een specifiek product in de e-shop gaan. Dat zal de aankooproute verkorten.

Winkelen op Pinterest?

De acties van het platform laten geen twijfel bestaan dat e-commerce een gebied is dat het van plan is te ontwikkelen. Voorafgaand aan het vakantiewinkelseizoen (alleen de Amerikaanse markt) werd de Pinterest Shop-functie gelanceerd, waarmee kleine en middelgrote bedrijven hun unieke producten kunnen tonen. Vervolgens worden de producten automatisch omgezet in productpins, wat bedoeld is om kleine bedrijven te helpen hun verkopen te verhogen. Klinkt bekend? Ja, bijna alle sociale mediaplatforms hebben soortgelijke initiatieven gelanceerd – Facebook (Facebook Shops), Instagram (Instagram Checkouts) en Snapchat (een samenwerking met Shopify om in-app betalingsopties naar Amerikaanse gebruikers te brengen) en alle tekenen wijzen erop dat sociale commerce net van de grond komt.

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →