Een teveel aan taken is een veelvoorkomende overlast voor ondernemers. Het blijkt dat het afhandelen van formaliteiten, het regelen van vergaderingen met aannemers of het beantwoorden van telefoontjes en e-mails soms verrassend problematisch en buitensporig tijdrovend kan zijn. In dergelijke gevallen kan hulp in de vorm van een virtuele assistent een redelijke oplossing blijken. Wat doet een virtuele assistent? Wie is het precies en onder welke voorwaarden kun je met hem of haar samenwerken?
Wie is een virtuele assistent – inhoudsopgave:
- Virtuele assistenten – wat doen ze?
- Een remote assistent
- Vormen van tewerkstelling
- Voordelen van het inhuren van een virtuele assistent
- FAQ
Virtuele assistenten – wat doen ze?
Kantoorzaken waar je je werkgever mee kunt helpen – dat is wat een virtuele assistent doet. De werkzaamheden van een assistent bestaan echter niet alleen uit het afhandelen van organisatorische zaken. De specificiteit van elke sector bepaalt in principe het aantal taken dat op de virtuele assistent rust.
Voorbeelden van activiteiten die assistenten ondernemen zijn:
- technische ondersteuning bij elke stap van bijvoorbeeld het creëren van een website of landingspagina,
- standaard organisatorische taken: reageren op correspondentie, telefonische contacten met aannemers,
- het omgaan met het imago van het bedrijf op sociale media
Er kunnen natuurlijk nog veel meer taken zijn. Hun reikwijdte hangt af van de sector waarin je gespecialiseerd bent.
Een remote assistent
Er is een groot verschil tussen wat een traditionele assistent doet en wat een virtuele assistent doet. Op afstand werken is de belangrijkste factor die virtuele assistenten onderscheidt.
Ze worden het vaakst ingehuurd om in online winkels te werken. Natuurlijk is dit geen vaste regel. Het moet echter worden benadrukt dat in het werk van een virtuele assistent de belangrijkste zaken specifieke competenties zijn, zoals:
- basiskennis van boekhouding,
- vaardigheden in kantoorbeheer en projectmanagement,
- het vermogen om teksten efficiënt te schrijven
Vormen van tewerkstelling
Hoe kun je er een inhuren? De overgrote meerderheid van de assistenten is zelfstandig ondernemer en verstrekt btw-facturen aan werkgevers die geïnteresseerd zijn in hun diensten.
Het kantoor van een virtuele assistent is meestal hun huis of appartement. Een steeds populairder wordende vorm van werken als virtuele assistent is ook het huren van co-working spaces in de organisatie.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook en Twitter!
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
The most important questions
-
Wie is een virtuele assistent?
Dit is een persoon die technische ondersteuning organiseert en biedt aan hun klanten. Hun werk kan verschillende verantwoordelijkheden omvatten, afhankelijk van de sector waarin ze zich specialiseren.
-
Onder welke voorwaarden werkt hij/zij?
Meestal is het een freelancer of een zelfstandige. Natuurlijk zijn er gevallen waarin ze worden ingehuurd via een arbeidsovereenkomst.
-
Hoeveel verdienen ze?
De vraag naar salaris wordt bepaald door verschillende factoren. Assistenten met meer senioriteit op de markt, een reeks relevante kwalificaties en met een goede organisatie kunnen aantrekkelijke uurtarieven verwachten.