Categories: BlogE-commerce

7 kanalen voor online winkelmarketing

Naarmate de online verkoop groeit, groeit ook de concurrentie. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun winkel online te exploiteren. Hoe trek je klanten aan? Hoe val je op in de menigte? Wat is online winkelmarketing? Als deze vragen dagelijks door je hoofd spoken, lees dan ons artikel om de antwoorden en meer te ontdekken.

Online winkelmarketing – inhoudsopgave:

  1. Strategie voor online winkelmarketing
  2. Marketingkanalen voor een online winkel
  3. Het budget

Strategie voor online winkelmarketing

Een marketingstrategie voor je online winkel hebben is cruciaal, maar wat is zo’n strategie precies? Het is een zorgvuldig ontwikkeld plan dat zich richt op het definiëren van langetermijndoelen en manieren om deze te bereiken. Eerst moeten marketingdoelen worden opgenomen, maar ook een analyse van eerdere activiteiten, een analyse van de doelgroep, de visie en missie van het bedrijf, en een concurrentieanalyse.

Marketingkanalen voor een online winkel

  1. SEO
  2. SEO biedt geweldige mogelijkheden voor de ontwikkeling van online winkels. Het stelt je in staat om verkeer rechtstreeks van de zoekmachine te verkrijgen, omdat dit is waar klanten de zoekwoorden intypen waarin ze geïnteresseerd zijn. Ze verwachten dus dat de zoekmachine hen daarheen leidt.

    Elementen die SEO beïnvloeden:

  • Zoekwoorden – Het is duidelijk dat alle eigenaren willen dat hun winkel in de eerste zoekresultaten verschijnt, eerst grondig de juiste zoekwoorden moeten analyseren en kiezen.
  • URLs – URLs moeten correct worden gerangschikt volgens de zoekwoorden en zichzelf. De structuur van de winkel moet daarom logisch zijn en de ingevoerde zinnen en hun bedoelingen bevatten. Elke URL moet een unieke titel, beschrijving en H1, H2-koppen hebben.
  • Interne links – Een ander element van SEO is interne linking. In deze activiteit linken individuele secties naar andere secties in de winkel, bijvoorbeeld, het hoofdmenu linkt naar categorieën.
  • Microformats – Vanuit SEO-oogpunt is het ook een goede praktijk om microformats of gestructureerde gegevens te gebruiken. Dergelijke informatie, geplaatst in de HTML-code, toont robots wat een bepaald element is. Vanuit een e-commerce perspectief kunnen ze worden gebruikt om elementen zoals productprijs, merk, gebruikersbeoordeling, enz. weer te geven.
  • Pagina-laadsnelheid – Dit heeft een grote impact op conversies, aangezien klanten de voorkeur geven aan een concurrerende site in plaats van te wachten. Een van de elementen die de laadsnelheid van de pagina kan vertragen, is het gebruik van afbeeldingen met een te hoge definitie.
  • Contentmarketing
  • Contentmarketing is het creëren en publiceren van waardevolle inhoud. Ze zijn bedoeld om het merk te helpen promoten en zijn imago op te bouwen, evenals om te reageren op de behoeften van de gebruiker. Deze vorm van marketing werkt zeer goed om betrokkenheid en langdurige relaties met klanten op te bouwen.

    Contentmarketing bestaat uit verschillende elementen. Onder de meest populaire zijn:

    • foto’s,
    • video’s,
    • artikelen,
    • e-books,
    • infographics,
    • tutorials,
    • webinars.

    Kies de juiste vorm op basis van je bedrijfsprofiel en doelgroep.

  • Advertentiecampagnes
  • De meest populaire in termen van zoekmachines is Google. Om deze reden lijkt investeren in advertenties op Google de juiste keuze. Tekstadvertenties zijn een klassieke en populaire vorm van adverteren op Google. Het bestaat uit het selecteren van de belangrijkste zoekwoorden, die zullen worden gebruikt om advertenties voor te bereiden. Deze oplossing werkt goed in de vroege stadia van de verkoop, wanneer gebruikers niet op zoek zijn naar een specifiek productmodel, maar gewoon wat voorlopige onderzoeken doen.

    DSA-campagnes, dat wil zeggen, dynamische zoekadvertenties, zijn ook een interessante aanvulling. Deze oplossing vereist niet dat specifieke zoekwoorden worden opgegeven. Wanneer een gebruiker een bepaald zoekwoord in de zoekmachine typt, toont Google automatisch de juiste subpagina op de website en genereert advertentie-inhoud. Dit is een ideale oplossing, vooral voor ontwikkelde winkels, die het moeilijk vinden om met alle sleutelzinnen te adverteren.

    Productadvertenties worden aan de gebruiker weergegeven in de vorm van een carrousel van productfoto’s, samen met hun beschrijvingen, prijzen en directe links naar productkaarten. De winkel eigenaar heeft geen directe invloed op welke zoekwoordzinnen het product wordt weergegeven.

  • Social media marketing
  • Social media marketing zijn alle activiteiten die, met behulp van sociale media, gericht zijn op het genereren van verkeer naar de website. Marketing via dergelijke platforms stelt je in staat om je merkimago op te bouwen en te communiceren tussen het merk en je klanten.

    Social media biedt ook betaalde advertentiecampagnes. Mensen die geïnteresseerd zijn in het maken van advertenties op Facebook, Instagram of Messenger kunnen een tool zoals de Ads Manager gebruiken. Hiermee kun je collectief campagnes maken, beheren en volgen.

  • Influencer marketing
  • Influencers zijn online makers die actief zijn op sociale media. Een merk kan de populariteit van zo’n persoon benutten om een specifieke doelgroep te bereiken. Op deze manier bloeit de band en het vertrouwen van de gemeenschap met de influencer.

    Samenwerking met influencers richt zich op hun goedkeuring en andere marketingactiviteiten die zich concentreren op specifieke geselecteerde producten. Dergelijke advertenties zijn opgenomen in het materiaal dat door de maker is voorbereid, zoals een speciale post op Instagram of een video op YouTube. Op deze manier worden het merk en zijn producten aan het publiek gepresenteerd.

    Influencer marketing is een effectieve vorm van adverteren omdat gebruikers vertrouwen op hun vertrouwen in de maker. Ze beschouwen hem als een vriend wiens aanbeveling hen waarschijnlijker maakt om een bepaald item te kopen. Internetgebruikers gebruiken ook graag wat al door een andere persoon is getest.

  • E-mail marketing
  • E-mail marketing is een vorm van directe marketing, waarvan het doel kan zijn om te verkopen, het assortiment van een winkel te promoten, merkbekendheid en imago op te bouwen, of relaties met klanten te onderhouden. Volgens Knista1-statistieken gebruiken 4,03 miljard mensen wereldwijd al e-mail in 2021.

    De effectiviteit van e-mailmarketing wordt ondersteund door gegevens die zeggen dat het gemiddelde openpercentage 18% is, terwijl het gemiddelde doorklikpercentage 2,6% is. Afhankelijk van het type industrie variëren deze percentages.

  • Remarketing
  • Remarketing is een manier voor een bedrijf om opnieuw contact op te nemen met een klant die al een keer met hun website heeft gecommuniceerd. Dergelijke advertenties worden aan de gebruiker weergegeven wanneer ze andere sites gebruiken.

    Om gebruik te maken van remarketing, moet een bedrijf een geschikt script op hun website hebben, bekend als “Cookies”. Bovendien moet elke subpagina zijn eigen code hebben. Dergelijke scripts maken het mogelijk om gegevens over de activiteit van de gebruiker te verzamelen: welke pagina’s de gebruiker op de website heeft bekeken, welke keuzes hij of zij heeft gemaakt, hoe lang het heeft geduurd. De analyse van dergelijke informatie maakt het mogelijk om op een later moment de advertentie nauwkeurig aan de klant aan te passen.

    Het budget

    Het is moeilijk om een definitief antwoord te geven op welk budget moet worden besteed aan de marketingactiviteiten van een online winkel. Het zal onder andere afhangen van de sector waarin het bedrijf opereert en de concurrentie. Je kunt je avontuur met marketing beginnen door slechts een paar kanalen te kiezen, waarvan het aantal geleidelijk zal toenemen samen met het juiste budget voor dit doel.

    Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    View all posts →

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    Share
    Published by
    Andy Nichols

    Recent Posts

    De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

    Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

    3 weeks ago

    Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

    In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

    3 weeks ago

    Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

    Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

    3 weeks ago

    AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

    Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

    3 weeks ago

    LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

    Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

    3 weeks ago

    Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

    In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

    3 weeks ago