Verkopen via sociale media is de laatste tijd een populair fenomeen geworden. Een van de meest populaire platforms van dat soort is Instagram. Waarom zou je deze verkoopkanaal overwegen? Hoe verkoop je op Instagram? Als je deze soort platform wilt uitproberen om je verkoopactiviteiten uit te breiden en je wilt de kneepjes van het vak leren, lees dan verder.
Momenteel zijn er 1 miljard maandelijkse actieve Instagram-gebruikers wereldwijd. De betrokkenheidsgraad is 2,2% — vergeleken met 0,22% op Facebook. De meest actieve leeftijdsgroep is 18-34 jaar oud. Wat betreft geslacht is het percentage meer of minder gelijk verdeeld — 52% van de gebruikers zijn vrouwen, 48% mannen.
Een winkel op Instagram werkt op een vergelijkbaar principe als een winkel op Facebook. Het hele proces omvat het creëren van een geschikte tab voor het bedrijfsprofiel. Gebruikers die zo’n profiel binnenkomen, zullen een extra knop zien “Bekijk winkel“. Dit zal hen doorverwijzen naar de winkel, waar ze kennis kunnen maken met het assortiment. Wanneer je een bepaald product binnenkomt, zie je een knop “Bekijk op site“, die je naar de productkaart in de online winkel brengt.
Een winkel op Instagram opzetten is gratis. Om dit te doen, moet je echter aan het volgende voldoen:
Je kunt producten taggen in je berichten en InstaStories. Door op zo’n tag te klikken, worden je klanten direct naar de producttab in de winkel geleid.
Om een product in een bericht te taggen, moet je:
Als je een aankoopsticker wilt toevoegen, selecteer dan een afbeelding, maar voor publicatie:
Instagram — als een volwaardig onderdeel van het advertentie-ecosysteem van Facebook — gebruikt dezelfde geavanceerde advertentietools. Dit betekent dat campagnes kunnen worden geconfigureerd, weergegeven en gemonitord via de Facebook Ads Manager (dus om advertenties op Instagram uit te zenden, heb je een Facebook-pagina nodig).
Alles is trouwens vergelijkbaar: stel gewoon je advertentiedoel, doelgroep en advertentieformaat in de Ads Manager in, stel een budget in en geef een impressietijd op. Wanneer je advertentie is goedgekeurd, is deze klaar voor uitzending, het systeem zal een automatische melding sturen.
Instagram biedt veel advertentieopties:
De lijst van verboden materialen om te verkopen is dezelfde als voor Facebook. Onder andere mag je geen: dieren, alcohol, wapens, medische producten, enz. verkopen. De volledige lijst is beschikbaar via deze link.
Bekijk hoe je op Facebook kunt verkopen en hoe je op Pinterest kunt verkopen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…