Traditioneel voeren bedrijven onboardingprocessen uit (volgens ontwikkelde praktijken, afhankelijk van de specifieke functie) om ervoor te zorgen dat de nieuwe werknemer een goede introductie krijgt tot het bedrijf, het team en hun verantwoordelijkheden. Ze duren meestal een paar dagen (hoewel ze zich kunnen uitstrekken tot een paar weken of zelfs maanden) en zouden moeten leiden tot de nieuwe werknemer die goed op de hoogte is van alle processen.
Maar hoe meet je of zo’n resultaat is behaald? Een instapgesprek dient precies dit doel. Dit type gesprek wordt meestal gevoerd in de vorm van een interview of vragenlijst aan het einde of na de onboardingperiode. Meestal is een vertegenwoordiger van de HR-afdeling verantwoordelijk hiervoor, hoewel soms ook een supervisor kan deelnemen.
Een goed uitgevoerd instapgesprek biedt beide partijen van het onboardingproces – zowel de werknemer als de hiring manager of HR-vertegenwoordiger – verschillende voordelen. De belangrijkste voordelen van zo’n actie zijn hieronder opgesomd.
Je wilt zeker een betrouwbare mening over de vraag of de uitgevoerde onboardingprocessen de verwachte resultaten opleveren. Tijdens een instapgesprek heb je de kans om te ontdekken hoe de nieuwe werknemer het onboardingproces heeft ervaren en of de eerste weken in het bedrijf hun introductie en vestiging bevorderen. Dit type feedback van werknemers is de beste kennisbron voor jou en zal richtingen aanwijzen voor zowel verbetering als versterking, waardoor de uitvoering nog responsiever wordt voor de verwachtingen van de werknemers.
Het instapgesprek vergemakkelijkt ook de beoordeling van de compatibiliteit van de verwachtingen van de nieuwe werknemer met de werkelijke arbeidsomstandigheden van de organisatie. Een manager of HR-vertegenwoordiger kan de nieuwe werknemer vragen naar hun visie op de functie na het instapgesprek en of hun voorspellingen zijn uitgekomen. Een dergelijke procedure maakt het mogelijk om snel eventuele inconsistenties te detecteren en actie te ondernemen om deze op te lossen.
Dit type gesprek biedt ook de kans om ervoor te zorgen dat beide partijen dezelfde opvatting hebben over de rol die de persoon in de organisatie wordt verwacht te vervullen. Tijdens het gesprek kan de manager of HR-vertegenwoordiger de nieuwe werknemer vragen welke taken ze tijdens het onboardingproces hebben uitgevoerd en of ze hun rol in de organisatie begrepen en zich passend kunnen gedragen voor het succes van het bedrijf. Het aanpakken van zorgen in deze fase zal helpen om mogelijke problemen in de toekomst te vermijden.
Bovendien kan de manager of HR-vertegenwoordiger tijdens het gesprek ook de nieuwe werknemer vragen naar hun ontwikkelingsbehoeften, functieverwachtingen en welke trainingen of ontwikkelingsprogramma’s hen zouden helpen om hun werk beter te doen. Dit maakt het mogelijk om individueel afgestemde plannen te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van de werknemer. Als resultaat kan men een grotere efficiëntie en motivatie op het werk verwachten.
Tijdens het instapgesprek kan de werknemer vragen tegenkomen die zowel betrekking hebben op het wervingsproces als op de eerste dagen of weken in het bedrijf en in ruil daarvoor eerlijke meningen over de processen geven. Het zal ook van vitaal belang zijn om te vragen naar toekomstige verwachtingen, vooral op het gebied van ontwikkelingsmogelijkheden. Hier zijn enkele voorbeelden van vragen die populair zijn bij recruiters tijdens instapgesprekken:
Het verwerven van de juiste werknemer voor een specifieke functie is altijd een kostbaar proces – om deze reden hechten bedrijven in verschillende sectoren veel belang aan het waarborgen dat het implementatieproces zo goed mogelijk wordt uitgevoerd. Dit wordt ongetwijfeld vergemakkelijkt door het opstellen van onboarding-schema’s waarbij zowel de HR-vertegenwoordiger als de hiring manager betrokken zijn. Een substantieel element hiervan zou het instapgesprek moeten omvatten, dat niet alleen toelaat om te onderzoeken of de verwachte resultaten zijn behaald, maar bovenal een soort samenvatting biedt van de eerste weken van een nieuwe persoon op het werk. Het biedt ook een kans voor nieuwe medewerkers om hun mening te geven, wat zeker op enthousiasme zal stuiten.
Lees ook: 4 essentiële HR-metrics om je offboardingproces te meten en te verbeteren
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…