De USP, of unieke verkooppropositie, is zo belangrijk omdat het bepaalt of een klant voor jouw aanbod zal kiezen. Het is een unieke voordelen, de sterke punten die je aan je publiek garandeert. Het kan een solide basis worden voor je gehele merkmarketingstrategie.
Houd er rekening mee dat dit geen universele kenmerken van je dienst zijn zoals gratis levering, retourbeleid, enz., die de basis zijn die elk bedrijf tegenwoordig biedt.
Welke kenmerken moet een goed voorbereide unieke verkooppropositie hebben? Dit zijn:
In een paar stappen vertellen we je waar je op moet letten tijdens het proces van het creëren van een unieke verkooppropositie, en vervolgens zullen we enkele voorbeelden van toepassingen aanhalen.
De koffieproducent biedt de sterkste koffie ter wereld aan, die alleen online kan worden gekocht. Het richt zich op een specifieke doelgroep die op zoek is naar “extreme” koffie, die de hoogste cafeïne-inhoud garandeert – 200% meer dan concurrerende merken. Bovendien, als je na het proeven besluit dat het niet de sterkste koffie ter wereld is – krijg je je geld terug.
De USP van autoverhuurbedrijf Avis is een pakkende slogan. Wij zijn nummer twee. We doen harder ons best. Dit verwijst naar het feit dat Avis het op één na grootste bedrijf in de sector is. Een schijnbaar nadeel is omgevormd tot een voordeel, iets positiefs dat de aandacht van de ontvanger trekt.
Het is een bedrijf dat buiten- en wandelkleding verkoopt. De USP gaat niet zozeer over voordelen, maar over waarden waarmee veel mensen zich kunnen identificeren – We zijn in business om onze thuisplaneet te redden. Het merk presenteert een bepaalde levensstijl en een proactieve benadering van milieubescherming. De unieke kenmerken van de producten van Patagonia zijn in de eerste plaats het aanbieden van kleding gemaakt van organische textielmaterialen die voldoen aan de normen van Fair Trade-certificering. Bovendien wordt 1% van de winst uit de verkoop van producten gedoneerd aan milieucharities. Patagonia heeft een groene benadering aangenomen die volgt om zijn unieke merkvisie te creëren.
De boodschap is De wereld in staat stellen om te ontwerpen en stelt zijn gebruikers in staat te voelen dat elke persoon die de website van Canva bezoekt en een account aanmaakt, veel mogelijkheden krijgt voor praktische ervaring, het voorbereiden van lessen voor studenten, het implementeren van een project, deelnemen aan trainingen, verschillende oplossingen testen, deelnemen aan een affiliate programma.
De USP (Unieke Verkooppropositie) die Canva nog aantrekkelijker maakt voor consumenten is dat het bijna al zijn diensten gratis aanbiedt. De marketingstrategieën van het bedrijf, zoals het affiliate programma van Canva, gratis ontwerpcursussen en een gratis proefperiode van 30 dagen, fungeren als aanvullingen en helpen het bedrijf te groeien en aan populariteit te winnen.
Helpt het definiëren van je USP je om je bedrijf te laten groeien? Ja, op veel niveaus.
Een unieke verkooppropositie is de basis voor het opbouwen van een strategie voor elk bedrijf dat het succes van het bedrijf kan bepalen. Het vergemakkelijkt de betrokkenheid van je gekozen doelgroep, en het is ook de moeite waard om SEO uit te voeren (indien mogelijk). Vergeet echter niet dat je product niet uniek hoeft te zijn in zijn vorm, de sleutel is om waarde en voordelen over te brengen aan de potentiële gebruiker.
Lees ook: Hoe schrijf je een perfecte marketingbrief in 4 eenvoudige stappen
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…