KPI, als een set indicatoren om de prestaties van werknemers te bestuderen en te analyseren, is populair in het bedrijfsleven en maakt het mogelijk om verschillende setwaarden te evalueren. In het geval van meetbare metrics is de studie veel eenvoudiger, maar het is veel moeilijker wanneer het gaat om het evalueren van factoren die moeilijk te kwantificeren zijn. De productiviteit van een persoon die aan een lopende band werkt, meten is eenvoudig; het is voldoende om het aantal geproduceerde items te tellen. Ook in het geval van chauffeurs is het aantal gereden kilometers telbaar. Wat betreft mentale arbeid? Moeten we het aantal geschreven stukken, projecten, ideeën in overweging nemen? Het is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, maar het is mogelijk. Laten we leren hoe en het in de praktijk brengen.
KPI – key performance indicators. Het is een vrij eenvoudig hulpmiddel dat bijzonder nuttig is voor managers om vrijwel elk gebied van de organisatie te onderzoeken. Het is een samenstelling van verschillende soorten metrics voor het beoordelen van het niveau van efficiëntie van de operaties, in termen van alle tastbare en ontastbare middelen, inclusief menselijk kapitaal.
KPI’s stellen je in staat om de factoren te identificeren die bijdragen aan het succes van de organisatie en diegene die de zwakke schakel vormen. De essentie van het juiste gebruik van indicatoren is de definitie van een geschikte set, die overeenkomt met de doelen en behoeften van de organisatie. Incompetent gebruik van KPI’s zal niet vertalen naar de werkelijke toestand van de onderneming en zal de resultaten vervalsen.
Voordat we ons bezighouden met het meten van de productiviteit van uitgevoerde taken, moeten we eerst overwegen wat werkproductiviteit is. In de bedrijfspraktijk definiëren we het als de som van producten of diensten die door één werknemer in een bepaalde tijdseenheid zijn geproduceerd. Productiviteit wordt beïnvloed door veel interne factoren zoals materiële middelen (apparatuur, faciliteiten), nieuwe technologieën, vaardigheidsniveau en kennis van personeel, en externe factoren zoals marktfluctuaties. We kunnen de arbeidsproductiviteit berekenen op basis van een eenvoudige wiskundige formule:
Productiviteit = output/input
Dit betekent dat productiviteit de quotiënt is van output (goederen of diensten) en arbeidsinvoer. Met deze formule kun je ook het individuele tarief per werknemer berekenen.
De keuze van geschikte KPI’s hangt af van het model en de structuur van de sector. Ken elke meter een numerieke waarde toe die directe analyse van het verkregen resultaat mogelijk maakt.
Het definiëren van geschikte prestatie-indicatoren is slechts de eerste fase van de studie; de volgende stappen zijn gerelateerd aan het monitoren en evalueren ervan. Een nuttig hulpmiddel voor het monitoren van prestaties is een computerprogramma voor het beheer van werknemersprestaties, dat rapportage per werknemer mogelijk maakt. Bovendien kunnen we de verkregen resultaten koppelen aan de hoogte van de beloning.
Het belangrijkste doel van het monitoren van KPI’s is om de effectiviteit van de planning te beoordelen. In het geval dat werknemers de gestelde doelen niet bereiken, is het noodzakelijk om het incentivesysteem, de realiteit van de gestelde doelen en onvoorziene gebeurtenissen (ziekteverlof, stilstand) te evalueren.
De eerste fundamentele fout die door organisaties wordt gemaakt, is de onjuiste selectie van indicatoren. Bij het onderwerpen van verschillende gebieden van de onderneming aan een analyse van arbeidsproductiviteit, moeten verschillende indicatoren worden gebruikt. Er zijn geen universele indicatoren die geschikt zijn voor elk type werk.
Het is ook belangrijk om realistische doelen te stellen om uitdagingen beheersbaar te maken. Het stellen van buitensporige normen is contraproductief, verlaagt de moraal, de werktevredenheid en beïnvloedt dus de productiviteit negatief. De invoering van indicatoren moet in overleg met het hele personeel gebeuren. Werknemers moeten weten hoeveel en hoe ze worden verwacht te werken en hoeveel ze als resultaat zullen verdienen. Doelen moeten duidelijk gedefinieerd en door iedereen begrepen worden, zodat er een zichtbare link is tussen prestaties en beloning.
Bij het evalueren van de resultaten moeten alle factoren in overweging worden genomen. Bijvoorbeeld, een tekort aan onderdelen of componenten voor productie zal de tijd en hoeveelheid geproduceerde goederen verlengen. Het is ook een veelgemaakte fout om te veel indicatoren op te geven, wat het veel moeilijker maakt om de verkregen resultaten objectief te beoordelen.
Bij het invoeren van KPI’s in een bedrijf, moet dit op een doordachte manier en tot in de kleinste details gepland worden. Communiceer aan alle werknemers hoe je werk meet, wijs op de positieve aspecten. Evalueer resultaten objectief, rekening houdend met de invloed van verschillende factoren buiten de controle van het personeel. Dit is zeer belangrijk, omdat onrealistische doelen samen met subjectieve evaluatie kunnen leiden tot destructief gedrag van werknemers en frequente vervalsing van werkresultaten.
Lees ook: Beste manieren om werknemers in 2022 te motiveren
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…