Categories: AndersBlogHR

ROI van werknemersopleiding – 1 geweldige manier om het te meten?

Opleiding van werknemers is het meest gebruikte hulpmiddel in het personeelsbeheer dat in organisaties wordt gerealiseerd om werknemers nieuwe competenties te bieden. Elke opleiding, ongeacht de vorm, brengt bepaalde kosten met zich mee. Daarom beschouwen de managers op hogere niveaus opleiding als een investering en verwachten zij meetbare voordelen. Een van de methoden om de effectiviteit van coachingactiviteiten te evalueren is de ROI-indicator. Het is echter belangrijk om te overwegen dat deze indicator niet is gebaseerd op harde cijfers en niet alle factoren omvat die een beslissende impact kunnen hebben op de winstgevendheid van het bedrijf.

ROI van werknemersopleiding – inhoudsopgave:

  1. Werknemersopleiding – kost of voordeel
  2. ROI-meting
  3. 7 manieren om de productiviteit te verhogen
  4. Samenvatting

Werknemersopleiding – kost of voordeel

Een van de methoden voor de professionele ontwikkeling van de werknemer is opleiding. Deze methoden zijn bedoeld om de werknemers te helpen nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven. In de zakelijke praktijk worden verschillende onderwijsvormen gebruikt die kunnen worden aangeboden door hun organisatorische middelen of door gespecialiseerde externe coachingbedrijven.

Het opleidingsproces, ongeacht de manier of vorm van uitvoering, is altijd gericht op het optimaal benutten van de middelen van het bedrijf en het ontwikkelen van nieuwe mechanismen voor creativiteit. De bedrijven die besluiten de kosten verbonden aan de organisatie van de opleiding te verhogen, verwachten een rendement op de investering. De impact van nieuw verworven kennis op de directe inkomsten van het bedrijf is moeilijk te meten.

Bedrijven die hun leidende positie op de markt willen behouden, besluiten hun uitgaven voor opleiding en professionele ontwikkeling van werknemers te verhogen. De opleiding is een kost, maar aan de andere kant, ondanks het uiteindelijke financiële resultaat, kan het worden gezien als een winst voor het bedrijf.

Het versterken van het merkimago, de verandering van organisatorische cultuur en de verbetering van de loyaliteit van werknemers zijn factoren die moeilijk te meten zijn en die cruciaal zijn voor het behalen van succes op de markt. Daarom is het de moeite waard om in menselijk kapitaal te investeren, zelfs als de winstgevendheid van de opleiding niet hoog lijkt te zijn.

ROI-meting

Return On Investment (ROI) is de indicator van de winstgevendheid van de investering die wordt gebruikt om de effectiviteit van het bedrijf in cijfers uit te drukken. ROI meet het bedrag van de opbrengst op een investering in verhouding tot de kosten. De waarde van de indicator kan worden gepresenteerd als een percentage of een getal. ROI is een van de eenvoudige methoden, die veronderstelt dat de nettowinst wordt gemeten aan de hand van werkelijke winsten, terwijl de waarde van het geld op dat moment constant is.

De indicator kan negatieve en positieve waarden aannemen. Het negatieve resultaat van de ROI betekent dat de investering onrendabel is en verlies oplevert. Hoe hoger de ROI-indicator, hoe hoger de winstgevendheid van de transactie. Herhaalde meting van de ROI-indicator is noodzakelijk voor de belangrijke beslissingen van het bedrijf met betrekking tot ontwikkeling en kapitaalverplichtingen.

ROI als indicator van de effectiviteit van de opleiding

Als we ROI willen gebruiken om de effectiviteit van de opleiding te meten, moeten we de zakelijke behoeften definiëren en het doel van ontwikkelingsactiviteiten bepalen. Het bedrijf moet weten wat er verbeterd moet worden en hoe de effectiviteit van die processen kan worden gemeten.

Voordat er met enige coaching wordt begonnen, moet het bedrijf de huidige staat van de specifieke factoren (het niveau van de verkoop, tijd, kosten) die moeten worden veranderd, controleren. De methode voor het meten van de resultaten van de opleiding moet vóór de opleiding worden vastgesteld. Het is geen gemakkelijke taak, het is moeilijk om de impact van de opleiding op de resultaten te controleren, meestal zijn de schattingen meer of minder subjectief, en men kan geen definitieve waarden verkrijgen.

Bijvoorbeeld, een van de bedrijven heeft verkooptechnieken en klantenserviceopleiding voor de verkopers aangeboden. Na 6 maanden opleiding werd de verkoopwinst gemeten met een ROI-indicator. De winst was net iets groter dan daarvoor en steeg met enkele procenten. Hoe kunnen we beoordelen of de stijging van de winst een direct resultaat van de opleiding was?

Er waren andere factoren betrokken. Er waren veranderingen in leidinggevende, managementposities, het belangrijkste product werd aangepast en de prijs van het product werd verlaagd. Bovendien had de concurrentie problemen met de levering van hun product. In dit geval is het onmogelijk om de impact van de opleiding op de stijging van de verkoop te beoordelen.

In een ander bedrijf heeft het management besloten een nieuw programma voor online klantenservice aan te schaffen en te implementeren. Een deel van het project omvatte training in de functionaliteiten en werking van het systeem. In dit geval kan de ROI voor de investering worden gemeten – de winst moet worden verminderd met de implementatiekosten. De ROI zal worden berekend voor de gehele investering, niet alleen voor de opleiding. Een dergelijke benadering van het berekenen van ROI heeft een solide rechtvaardiging in boekhouding en financiële analyse.

Samenvatting

Bij de meting van de winstgevendheid van de opleiding in het bedrijf moeten alle beïnvloedende factoren in overweging worden genomen. Als er een snelle stijging van de belangrijkste bedrijfsindicatoren was na de implementatie van het project, moet de vraag worden gesteld: werd de juiste techniek gebruikt om de resultaten van de opleiding te isoleren? Daarom is het in het geval van grote projecten goed om een voorlopige studie uit te voeren, en pas na de beoordeling van de effectiviteit te beslissen over de verdere voortzetting van een loopbaanontwikkelingsprogramma.

Lees ook: Wereldwijde leiderschapstrends in het bedrijfsleven voor 2022 en 2023

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago