Welke kwaliteiten kenmerken een professionele recruiter? Wat maakt een goede recruiter? Bekijk onze beoordeling en ontdek of dat de juiste carrière voor jou is.
In de eerste plaats moeten we erkennen dat deze baan niet voor iedereen is. Sommigen hebben de verkeerde overtuiging dat het een makkelijke baan is en kiezen voor die carrière. Anderen belanden per ongeluk als recruiter zonder het juiste idee van de vaardigheden en taken die bij het beroep horen. Het combineert marketing, PR en analytische vaardigheden en vereist vele jaren van leren en ontwikkeling.
Recruiters zijn verantwoordelijk voor het samenstellen van teams van medewerkers, het aannemen van managers of supervisors – met een directe impact op de financiële resultaten en de marktpositie van het bedrijf. Ze worden geconfronteerd met talrijke uitdagingen – de alomtegenwoordige automatisering van veel processen, digitalisering, remote recruitment door de pandemie en de steeds toenemende eisen van kandidaten – zowel financieel als ontwikkelingsgericht, om maar een paar te noemen.
Er zijn geen specifieke vereisten als het gaat om opleiding, maar een diploma in psychologie, sociologie, human resource management, management of administratie is een krachtig voordeel. Ook een basiskennis van arbeidsrecht zal zeker van pas komen.
Het model van een recruiter moet aanzienlijke technische kennis en een aanzienlijk niveau van vertrouwdheid met de specialisatie-industrie aantonen. Inderdaad, ze zijn geen specialist in een bepaald vakgebied, maar ze hebben een goed begrip van de positie waarvoor ze human resources zoeken, zoals de voorwaarden of dagelijkse taken. Een standaard is ook de vertrouwdheid met industrie terminologie (vooral als hij bijvoorbeeld in IT werft).
Het combineren van de harde vaardigheden van know-how met zachte vaardigheden zoals nieuwsgierigheid, een verlangen om te ontwikkelen en de horizon te verbreden, is kenmerkend voor succesvolle arbeidsagenten. De HR-industrie evolueert voortdurend door nieuwe technologieën die nieuwe tools bieden, dus de recruiters moeten zichzelf niet alleen onderwijzen over headhunting, maar ook binnen de industrie waarin ze opereren. Het is aan te raden om over de industrie te lezen, evenementen bij te wonen, deel te nemen aan verschillende workshops en trainingen, en vooral te praten met medewerkers in verschillende posities binnen het bedrijf.
Hoog ontwikkelde interpersoonlijke vaardigheden zoals coherentie, openheid, empathie samen met het vermogen om goede, duurzame relaties op te bouwen, kenmerken goede recruiters. Het grootste deel van het werk bestaat uit constante gesprekken, daarom moeten ze voldoening halen uit contact en praten met mensen.
Zij zijn degenen die het gesprek leiden tijdens het wervingsproces, correct vragen formuleren aan de kandidaat, en in het geval van een verlegen en teruggetrokken kandidaat, aanmoedigen om het ijs te breken, zich uit te spreken en zich te laten zien. Om deze en andere redenen moeten de zoekagenten ook goede luisteraars zijn – weten en gebruik maken van de technieken van actief luisteren, wat communicatie fouten zal voorkomen.
Als het gaat om het wervingsproces, moet de arbeidsagent nieuwsgierigheid tonen, een verlangen om de kandidaten te leren kennen en zoveel mogelijk over hen te leren. Ze moeten ook beschikbaar blijven en in contact blijven met de kandidaat gedurende het hele wervingsproces. Hij moet openstaan voor vragen van kandidaten en behulpzaam zijn. Een goede recruiter neemt de telefoon op, beantwoordt asap e-mails en stelt automatische berichten in wanneer hij op vakantie of ziek is om ervoor te zorgen dat er geen communicatiebreuk of onprofessionele stilte is.
Er gebeurt veel in het beroep van een executive search agent. Weerstand tegen stress, werken onder druk in combinatie met multi-tasking maken de baan ongeschikt voor velen. Geduld is ook essentieel, aangezien het werven van de juiste persoon vaak een lang en ingewikkeld proces is.
Goede headhunters hebben goede analytische vaardigheden omdat hun dagelijkse taken vereisen dat ze met veel gegevens werken. Een analytische geest vergemakkelijkt de efficiënte selectie van kandidaten en het kiezen van de beste voor een bepaalde positie.
Nauwkeurigheid, ijver en nauwgezetheid zijn ook onmisbaar in dit beroep, omdat naast de interviews hun werk ook veel papierwerk en het invullen van documentatie omvat. Het vermogen om te plannen, doelen te stellen en tijd te beheren is ook nuttig – een goede organisatie van het eigen werk en focus op het doel kan cruciaal blijken te zijn in de veelheid van taken en dagelijkse verplichtingen.
Een goede recruiter is ook een goede onderhandelaar. Het vinden van de juiste kandidaat is slechts de helft van het succes, even cruciaal is het onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. De recruiter moet de gulden middenweg vinden tussen de tevredenheid van de kandidaat met de voorwaarden van het contract en de werkelijke mogelijkheden van het bedrijf.
Professionele recruiters met deze kenmerken en vaardigheden spelen een onmisbare rol in het leven van het bedrijf. Hun wervingsbeslissingen vertalen zich rechtstreeks in de financiële prestaties van het bedrijf, het niveau van de kandidatenervaring en het algehele imago van het bedrijf.
Bekijk onze wervingssoftware voor HR en beheer je wervingsprocessen en aanwervings teams met één tool. Wervings meer medewerkers met minder moeite.
Dit kan je interesseren: Hoe freelancers te beheren?.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…