Wat is sociale luistering? Dat is een goede vraag! Laten we zo beginnen. Als je een bedrijf hebt, zou je sociale media moeten gebruiken om relaties op te bouwen met je klanten en je reputatie te laten groeien. Er is geen ontkomen aan – in 2021 is het ronduit onverantwoord om dat niet te doen. Zodra je bent opgezet op sociale media, is een sociale luisterplan essentieel om ervoor te zorgen dat je sociale media daadwerkelijk gebruikt om contact te maken met je publiek en je bedrijf te laten groeien.
Sociale luistering is de handeling van het doorzoeken van alle sociale mediakanalen op zoek naar vermeldingen die verband houden met jouw bedrijf, merk, producten, zoekwoorden en concurrenten. Het belangrijkste aspect van sociale luistering is leren – het analyseren van de gegevens die je hebt verzameld en bepalen welke acties kunnen worden ondernomen. Dat kan zijn het reageren op berichten of het volledig herzien van je strategie, of iets daartussenin.
Het is belangrijk op te merken dat sociale luistering en sociale media monitoring twee verschillende dingen zijn. Terwijl sociale media monitoring metrics bijhoudt, richt sociale luistering zich op wat er wordt gezegd. Denk aan kwantitatieve versus kwalitatieve gegevens. Sociale media monitoring geeft je gegevens, of de “wat,” terwijl luisteren je de “waarom” geeft.
De term “sociale luistering” kan ontmoedigend klinken, maar in werkelijkheid is het luisteren naar wat je klanten te zeggen hebben en je aanpassen aan hun behoeften.
Zie het zo: als je een bed and breakfast bezat en een gast je vertelde dat het bed niet comfortabel was, zou je luisteren, toch? Als je meerdere klanten hetzelfde gevoel hoorde uiten, zou je misschien overwegen om een verandering aan te brengen. Zodra je nieuwe bedden hebt gekocht, zou je luisteren naar feedback om te zien of je klanten beter slapen.
Sociale luistering is een manier om dit op grotere schaal te doen. Je kunt feedback ontvangen van allerlei mensen, je concurrenten in de gaten houden en zoekwoorden volgen. Wanneer alles samenkomt, creëert het een groter geheel waar je van kunt leren en op kunt handelen.
Met sociale luistering kun je in contact komen met klanten wanneer ze positieve of negatieve opmerkingen achterlaten. Door te reageren op positieve opmerkingen, bouw je die positieve relatie verder op. Bijvoorbeeld, als iemand postte over hoe geweldig hun verblijf in jouw bed and breakfast was en jouw bedrijfs pagina tagde, zou je reageren met dat het een genoegen was om hen te ontvangen.
Aan de andere kant, door te reageren op negatieve opmerkingen, kun je de situatie redden voordat deze escaleert. Als iemand tweet dat jouw website hen niet toestond om een verblijf in jouw bed and breakfast te boeken, zou je meteen kunnen ingrijpen en het probleem corrigeren.
Dit werkt ook op grotere schaal. Wanneer er een crisis of schandaal is dat verband houdt met jouw bedrijf, zullen mensen kijken en luisteren naar een reactie van jou. Ze willen zien dat je het aanpakt en eventuele fouten rechtzet. Het negeren ervan zal alleen maar een negatieve impact op je reputatie hebben.
Wanneer je klaar bent met het bekijken van je eigen sociale media, moet je de concurrentie en de industrie in de gaten houden. Volg je belangrijkste concurrenten om te zien welke nieuwe producten ze uitbrengen en wat het publiek te zeggen heeft. Zoom vervolgens uit en kijk naar je gehele industrie. Wat zeggen mensen dat ze nodig hebben? Wat werkt niet voor hen? Kijk tenslotte naar je eigen aanbod en zie of je een van die lege plekken kunt invullen.
Nu je weet wat sociale luistering is en je klaar bent om te beginnen, kun je overwegen een tool te gebruiken om je te helpen. Sociale luistertools kunnen gegevens voor je verzamelen, zodat je niet zelf op zoek hoeft te gaan naar vermeldingen en zoekwoorden hoeft te bestuderen. Hier zijn onze top 4 tools die je zou moeten overwegen:
Verbeter interacties en vereenvoudig je ervaring met Sprout Social. Hun sociale media managementsoftware brengt alles voor je samen.
Prioriteer interacties en mis nooit een kans om te verbinden met dit sociale media product.
Combineer sociale media monitoring en luisteren op één plek. Vereenvoudig sociale media door alle platforms naar één dashboard te brengen.
Deze gratis Hootsuite-app helpt bedrijven om te luisteren, te communiceren en gesprekken te analyseren op alle sociale mediaplatforms, evenals mainstream media.
Nu steeds meer zaken online worden gedaan, heeft sociale media zich gevestigd als een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf. In contact blijven met wat mensen zeggen over jouw bedrijf, producten, concurrenten en industrie is belangrijker dan ooit. Met sociale luistering kun je meer feedback krijgen en sneller reageren dan ooit tevoren. Of je nu kiest om een tool te gebruiken om je daarbij te helpen of niet, je moet sociale luistering in je strategie opnemen om concurrerend te blijven.
Lees ook: Sociale bewijskracht in marketing – beste praktijken en voorbeelden
Vind je onze content leuk? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…