Het GROW-model is een van de vele methoden die een manager of een individu kan gebruiken om de efficiëntie en motivatie te verhogen. Het is een eenvoudige maar zeer veelbelovende methode voor het stellen van doelen en het oplossen van problemen. Het vormt ook de basis voor verschillende andere coachingsmethoden. Wat het model doet, is iemand laten nadenken over zijn huidige situatie, de gewenste toekomst en hoe ze de kloof tussen de twee kunnen overbruggen.

Groei met het GROW-model

Achtergrond

Wat interessant is, is dat het GROW-model beïnvloed is door de Inner Game-methode van Timothy Gallwey. Als tenniscoach merkte Gallwey op dat hij vaak kon zien wat spelers verkeerd deden, maar simpelweg vertellen wat ze zouden moeten doen, bracht geen blijvende verandering teweeg. Hij merkte op dat spelers zijn advies kortstondig konden opvolgen, maar het op de lange termijn niet konden onthouden. Het GROW-model helpt bij het opbouwen van de fundamenten van je doelen en het verkrijgen van een diep begrip van wat, hoe en waarom je iets wilt bereiken.

Hoe het GROW-model werkt

De nomenclatuur verwijst naar de eerste letters die samen het betekenisvolle woord – grow – vormen. Het is een oplossingsgericht model en de letters staan voor: Doelen, Realiteit, Opties en Wil. De veronderstelling van het model is om het potentieel, de efficiëntie en de betrokkenheid van werknemers te vergroten.

4 aspecten

In elke fase van een gegeven probleem (doel) moet je vragen stellen die relevant zijn voor het doel. De volgorde is belangrijk.

De aspecten die het model opbouwen zijn:

Doel

Het eerste aspect van het GROW-model is het goed definiëren van de doelen die we alleen of als team willen bereiken. Daarom moeten in deze fase de volgende vragen worden gesteld:

  • Wat wil je bereiken?
  • Wat is je doel?
  • Wanneer wil je het bereiken?
  • Wat is de reden dat je het doel wilt bereiken?
  • Hoe weet je dat het doel is bereikt?

Realiteit

Een ander aspect is het bepalen van de staat van de huidige situatie. Vraag jezelf: waar begin je vandaan? Waardevolle vragen in deze fase zijn:

  • Wat is de huidige situatie?
  • Wat heb je al geprobeerd om het doel te bereiken?
  • Welke acties heb je nog niet ondernomen?
  • Wat houdt je tegen om je doel te bereiken?
  • Welke obstakels moet je overwinnen?

Opties

Dit aspect gaat over het beschrijven van de opties en alternatieve strategieën die we hebben. In deze fase definieer je een goed actieplan dat je zal helpen om het einddoel te bereiken. Handige vragen zijn:

  • Wat kun je doen om het doel te bereiken?
  • Wat zijn je opties?
  • Wat is de volgende stap?
  • Welke acties zorgen voor de beste resultaten?
  • Wat gebeurt er als je niets doet?

Wil

Nu is het tijd om een beslissing te nemen. Je moet een van de eerder voorgestelde opties kiezen. Dankzij dit is het mogelijk om te bepalen wanneer en door wie de taak moet worden uitgevoerd en of de geselecteerde persoon deze wil uitvoeren. Stel in deze fase de volgende vragen:

  • Wat ga je doen?
  • Welke optie kies je?
  • Wil je deze acties ondernemen?
  • Wat is de deadline voor het bereiken van je doel?
  • Wat voor soort ondersteuning heb je nodig?

Tijd om je doelen te stellen!

Lees ook: Wat is growth hacking en hoe kan het je bedrijf verbeteren?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

Agnieszka Markowska-Szmaj

View all posts →

Agnieszka Markowska-Szmaj

Share
Published by
Agnieszka Markowska-Szmaj

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago