Categories: BlogStart je startup

Wat is marktonderzoek en waarom is het belangrijk?

Een goed startupidee is uiterst belangrijk, maar het is noodzakelijk om te bevestigen dat het een kans heeft om geïmplementeerd te worden. Dit moet echter zo vroeg mogelijk gebeuren om te voorkomen dat je tijd verspilt aan een onsuccesvolle onderneming. Marktonderzoek stelt toekomstige ondernemers in staat om de antwoorden te krijgen die ze nodig hebben om datagestuurde zakelijke beslissingen te nemen. Wat is marktonderzoek? Waarom is het belangrijk? Lees ons artikel om meer te ontdekken.

Wat is marktonderzoek? – inhoudsopgave:

  1. Wat is marktonderzoek?
  2. Waarom zou je marktonderzoek moeten doen?
  3. Hoe doe je marktonderzoek?
  4. Wat nu?
  5. Samenvatting

Wat is marktonderzoek?

Om te beginnen is het noodzakelijk uit te leggen wat marktonderzoek is. Het is niets meer dan een marktanalyse die observaties van recente markttrends, de dynamiek van de gekozen markt en de analyse van je doelgroep moet omvatten. Marktonderzoek omvat ook het verzamelen van gegevens over je directe en indirecte concurrenten en wat zij aanbieden.

Op basis van de verzamelde informatie kun je slimme zakelijke beslissingen nemen. Marktonderzoek wordt al jaren in het bedrijfsleven gebruikt, en de onderzoeksmethoden worden voortdurend verbeterd. Grondig marktonderzoek doen is de beste manier om je zakelijke idee te valideren. Als je je doelgroep in het begin niet analyseert, zul je je bedrijf zeker niet naar succes stuwen.

Waarom is het belangrijk om marktonderzoek te doen?

Het is moeilijk voor jou om je zakelijke idee objectief te evalueren. Voor jou zal het ontwikkelde concept altijd een goed idee zijn. Zo’n benadering is het beste recept voor een ramp. Marktonderzoek zou je een antwoord moeten geven op de vraag of je idee veelbelovend is of niet. Waarom tijd, energie en geld verspillen aan het aanbieden van een product of dienst die niemand nodig heeft?

Dankzij marktonderzoek leer je hoe je je product aan klanten kunt verkopen, ken je de koopgewoonten van de klanten en begrijp je de sterke en zwakke punten van je concurrenten.

Hoe doe je marktonderzoek?

Je kunt beginnen met het formuleren van een hypothese, die meestal wordt beschouwd als het belangrijkste instrument in onderzoek. Zodra deze is gedefinieerd, kun je verder gaan met het kiezen van de juiste onderzoeksmethode. Er zijn verschillende beschikbare onderzoeksmethoden, en de gekozen methode moet worden afgestemd op de behoeften van je bedrijf. Op dit punt moet er een onderscheid worden gemaakt tussen primair en secundair onderzoek:

  • Primair onderzoek. Primair onderzoek is het proces dat je zelf uitvoert of waarvoor je iemand inhuurt om het voor je te doen. Het omvat het verzamelen van gegevens rechtstreeks van vertegenwoordigers van de aangewezen doelgroep. Voorbeelden van primair onderzoek zijn: online enquêtes, focusgroepinterviews, observaties, experimenten en bezoeken aan de locaties van concurrenten.
  • Secundair onderzoek. In een notendop gaat secundair onderzoek over het gebruik van bestaande gegevens, zoals rapporten en marktstatistieken. Het is meestal sneller en betaalbaarder dan primair onderzoek. Een geweldige bron van informatie kan hier het internet zijn.

Zowel primair onderzoek als secundair onderzoek kunnen kwalitatief of kwantitatief zijn.

Wat nu?

Als je je marktonderzoek hebt voltooid, is het tijd om de resultaten te evalueren. Als de eerste resultaten niet bevredigend zijn, raak dan niet in paniek. Vergeet niet dat te veel gegevens je kunnen verwarren en tot onnauwkeurige conclusies kunnen leiden. Organiseer alle informatie goed en analyseer deze grondig. Om je eerdere inspanningen aan te vullen, maak je een samenvatting van de bevindingen op basis van je onderzoek en een uitgebreide uitleg ervan.

Samenvatting

Marktonderzoek biedt essentiële informatie over je markt en potentiële klanten. Het kan je helpen hun behoeften en motivaties te begrijpen. Het stelt je in staat om te beslissen of je zakelijke concept zal slagen of niet. Voor de meeste bedrijven is marktonderzoek een sleutelelement in het ontwikkelen van een succesvolle marketingstrategie.

We hebben net de vraag beantwoord: Wat is marktonderzoek? Wil je meer advies? Lees ook: 5 creatieve ideeën voor een bedrijf dat weinig of geen startkapitaal vereist.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago