Categories: BlogStart je startup

5 ongelooflijke bedrijven die in een garage zijn begonnen

Wie heeft er nog nooit gehoord van beroemde startups die uit garages zijn gekomen en vandaag de dag enorme bedrijven zijn? Een garage is zelfs een archetype geworden, een mythe van zakelijk succes en innovatie. Wat is de garage mentaliteit? Lees over 5 bedrijven die in een garage zijn begonnen en ontdek het.

5 ongelooflijke bedrijven die in een garage zijn begonnen – inhoudsopgave:

  1. Het is een garage ding
  2. 5 bedrijven die in een garage zijn begonnen
  3. Waarom worden startups in garages opgericht?
  4. Is een garage genoeg?
  5. Samenvatting

Het is een garage ding

Waar associëren mensen een startup mee? Sommigen zullen het koppelen aan een buitengewoon idee, anderen zullen het relateren aan risico en innovatie. Dat is echter niet het einde van het verhaal. We associëren startups waarschijnlijk allemaal met garage ruimtes. Verschillende bedrijven benadrukken graag hun garage oorsprong, alsof het een soort veredeling voor hen is.

Het is zelfs gebruikelijk om te praten over de garage mentaliteit die startups zouden moeten hebben. De garage is eigenlijk een archetype van opklimmen van armoede naar rijkdom. Het is een inspiratie. Een garage belichaamt de geest van innovatie, maar uiteindelijk hoeft het niet echt te zijn, het kan symbolisch zijn.

5 bedrijven die in een garage zijn begonnen

Het is geen toeval dat startups vaak worden geassocieerd met garages. Verschillende tech-giganten zijn begonnen hun bedrijven in dergelijke ruimtes te laten groeien:

  • Hewlett Packard. Het was 1938 toen Bill Hewlett en Dave Packard naar Palo Alto, Californië verhuisden. Ze huurden een kleine garage nabij de campus van de Stanford Universiteit. Interessant is dat in 2007 het huis waar de garage bij hoorde op de Nationale Register van Historische Plaatsen werd vermeld door de National Park Service. Eerder, in 1989, werd de genoemde garage erkend als de officiële geboorteplaats van Silicon Valley.
  • Google. In 1998 huurden Larry Page en Sergey Brin, twee Stanford PhD-studenten, een garage van hun vrienden. Kort daarna kwamen ze met het idee voor een nieuwe zoekmachine. Tegenwoordig is hun bedrijf 420 miljard USD waard.
  • Dell. Het was 1984 toen de 19-jarige Michael Dell stopte met zijn studie en een garage buiten de campus in Austin, Texas huurde, en besloot de computerbusiness te rocken. Momenteel is Dell Computers een van de grootste en belangrijkste computerbedrijven ter wereld.
  • Amazon. Jeff Bezos besloot iets soortgelijks te doen. In 1994 begon hij boeken online te verkopen vanuit zijn eigen garage in Washington. Tegenwoordig verkoopt hij bijna alles en is hij een van de rijkste mensen op de planeet.
  • Microsoft. Deze tech-gigant begon ook in een garage, en die garage bevond zich in Albuquerque, New Mexico. Bill Gates en Paul Allen schreven daar de eerste versie van BASIC voor de Altar computer, en in 1985 lanceerden ze Windows.

Het is duidelijk dat dit slechts enkele voorbeelden zijn van succesvolle bedrijven die in een garage zijn begonnen. Ze geven echter hoop aan degenen die vandaag de dag hun bedrijven starten.

Waarom worden startups in garages opgericht?

Waarom wordt de garage ruimte zo vaak gekozen door startup bedrijven? Waarom heeft het idee om een bedrijf in een garage te starten een mythische status gekregen? In feite zijn er verschillende argumenten voor de garage als een plek om een nieuw bedrijf te starten.

Ten eerste is het een inspirerende ruimte die je veel vrijheid geeft om te werken. Het is niet zo rigide als het traditionele kantoor, aangezien het geen interne muren heeft. Ten tweede betekent beginnen in een garage financiële besparingen. Het huren van een elegante kantoorruimte kan zwaar op de portemonnee drukken. Het laag houden van de uitgaven en het investeren van middelen, in plaats van uitgeven, is essentieel bij het opbouwen van een bedrijf.

Ten slotte is de garage een teken van onafhankelijkheid, omdat het je in staat stelt alleen op jezelf te vertrouwen. Het wordt ook geassocieerd met nabijheid tot huis, en dus veiligheid.

Is de garage genoeg?

Het moet worden toegevoegd dat de garage een beetje een mythe is. Er is slechts een deel van de waarheid in de verhalen van bedrijven die uit de garage zijn gekomen en vandaag de dag de nieuwe technologie markt beheersen.

In grote mate is het gewoon een creatie en een goed verteld verhaal. De oprichters van HP hebben misschien in een garage gewerkt, maar tegelijkertijd had Bill Hewlett toegang tot geavanceerde technologie aan de Stanford Universiteit. De oprichters van Apple werkten ook in een garage, maar konden gebruikmaken van universitaire computer- en ingenieursfaciliteiten.

Bedrijven die in een garage zijn begonnen – samenvatting

Werken vanuit de garage is een geweldige manier om geld te besparen. Het geeft je ook veel vrijheid, maar het is misschien niet altijd genoeg. De oprichters van de grootste technologiebedrijven zijn misschien in hun garages begonnen, maar tegelijkertijd hadden ze toegang tot de nieuwste technologieën, wat het voor hen gemakkelijker maakte om hun ideeën te implementeren.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago