Een goede werkgever beseft dat het behalen van de verwachte prestaties en resultaten van hun werknemers afhangt van hun motivatie, betrokkenheid en het nemen van het succes van het bedrijf als hun eigen. Om een dergelijke situatie te laten gebeuren, moeten werkgevers hen de best mogelijke werkomstandigheden bieden en ervoor zorgen dat ze een gevoel van doelgerichtheid ervaren in de taken die ze uitvoeren. Een dergelijke behoefte wordt goed vervuld door een proces dat bekend staat als job crafting, dat in 2001 werd ontwikkeld door twee psychologen, Amy Wrzesniewski (Universiteit van Yale) en Jane E. Dutton (Universiteit van Michigan). Vandaag zullen we job crafting definiëren en de voordelen ervan voor zowel werkgever als werknemer laten zien.
Job crafting verwijst naar het modelleren van werk – dat wil zeggen, de aanpassing van het werk door de werknemer (inclusief vaardigheden) om het gevoel van controle over de baan te vergroten en de werktevredenheid te verbeteren of om betere resultaten te helpen behalen. Je kunt het in verschillende gebieden implementeren, waarvan de belangrijkste zijn:
Waar zou job crafting toe moeten leiden? Allereerst tot een verandering in de manier van denken over werk. Onderzoek van Wrzesniewski en Dutton heeft aangetoond dat werknemers die hun werk beschouwen als een kans om hun waarden en doelen uit te oefenen of om zich persoonlijk te ontwikkelen – en niet alleen als een plicht die verbonden is aan de noodzaak om geld te verdienen – meer betrokken en gemotiveerd zijn, wat resulteert in betere werkprestaties. Om deze reden hebben ze een hulpmiddel voor werkmodellering gecreëerd om te leiden tot meer controle over de uitgevoerde taken en het gebruik van het maximale van iemands vaardigheden.
Tenslotte zou de aanpassing van de uitgevoerde taken en manieren van werken de betrokkenheid bij de taken moeten vergroten en de werktevredenheid verbeteren – vooral voor mensen in onafhankelijke of creatieve functies.
Er wordt aangenomen dat de voordelen van arbeidsmodellering zichtbaar zijn voor zowel werknemers als bedrijven of organisaties. Hoe vormen de voordelen zich voor beide groepen?
Job crafting wordt meestal gezien als een gunstige strategie voor organisaties, omdat het helpt de betrokkenheid van werknemers te versterken en hun werktevredenheid en prestaties te verbeteren, wat hun waarde voor de organisatie positief vergroot. Bovendien kan het leiden tot meer innovatie en creativiteit, aangezien werknemers de vrijheid krijgen om te experimenteren met verschillende manieren van werken. Om dergelijke voordelen te behalen, kan een ondersteunende werkgever werknemers flexibiliteit bieden in hoe ze hun werk doen en toegang tot hulpmiddelen die hen helpen hun werk beter af te stemmen op hun individuele behoeften en doelen.
Voor werknemers wordt opgemerkt dat job crafting hen in staat stelt hun vaardigheden en talenten op een manier te gebruiken die het beste aansluit bij hun werkstijl en voorkeuren, wat de tevredenheid over hun taken vergroot, het welzijn op de werkplek verbetert of de samenwerking vergemakkelijkt.
Tegelijkertijd zijn werknemers die meer controle over hun werk hebben meer betrokken en gemotiveerd om de doelen van de organisatie te bereiken – wat leidt tot betere resultaten. Dit operationele model kan dus bijdragen aan het verminderen van het personeelsverloop en de bijbehorende wervingskosten, evenals het maken van de werknemer waardevoller voor de organisatie.
Er moet worden gezegd dat job crafting een manier vertegenwoordigt om het meeste uit het potentieel van elke werknemer te halen. Daarom wordt het steeds meer een onderdeel van de organisatiecultuur van bedrijven in verschillende sectoren. Toch vereist de invoering van dit proces de selectie van mensen in het team die gekenmerkt worden door een hoge mate van zelfbewustzijn op het gebied van hun eigen behoeften, voorkeuren en vaardigheden, en die in staat zullen zijn om de kansen die hen worden geboden goed te benutten.
Dus voordat je besluit om werkmodellering in je organisatie in te voeren, zorg ervoor dat dit het soort mensen zijn dat je hebt – niet werknemers die zich meer op hun gemak voelen bij het traditionele operationele model.
Lees ook: Hoe zelfdiscipline leren? Adviezen van top leiders
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…