Categories: BlogUX-onderzoek

Wat is evaluatief onderzoek? | UX-onderzoek #23

Ontdek de verschillen tussen evaluatieve, generatieve en verkennende onderzoek. Met dit artikel beginnen we een nieuwe serie berichten – specifiek gerelateerd aan evaluatieve methoden in UX-onderzoek. In de volgende artikelen leer je over de voordelen en nadelen van specifieke methoden die tot deze groep onderzoek behoren. We laten je zien hoe je je kunt voorbereiden op onderzoek en delen een paar tips met betrekking tot het uitvoeren van onderzoek. Vandaag richten we ons echter op evaluatieonderzoek. Lees verder om meer te leren over deze onderzoeksmethode.

Wat is evaluatief onderzoek? – inhoudsopgave

  1. Wat zijn evaluatiestudies?
  2. Generatief vs evaluatief onderzoek
  3. Waarom is UX-evaluatieonderzoek cruciaal?
  4. Soorten evaluatiestudies
  5. Samenvatting

Wat zijn evaluatiestudies?

Het doel van evaluatieonderzoek is om een concept of product te beoordelen en kennis te vergaren om een oplossing te verbeteren. We kunnen bepalen of een product functioneert zoals bedoeld en gebieden voor ontwikkeling en verbetering identificeren door evaluatieonderzoek uit te voeren als onderdeel van het UX-proces. Vroeg in de ontwerpfase vindt evaluatieonderzoek vaak plaats om nieuwe of bestaande oplossingen te onderzoeken, en wordt het routinematig gedaan – totdat het product zijn definitieve versie bereikt.

Generatief vs evaluatief onderzoek

Generatief onderzoek (ook wel ontdekkingsonderzoek genoemd), dat we al in een eerder bericht hebben besproken, helpt ons de motivaties, problemen en gedragingen van onze gebruikers te begrijpen. Hun doel is om het probleem dat we willen oplossen te definiëren en de best mogelijke oplossing te ontwerpen.

Aan de andere kant beoordeelt evaluatief onderzoek een bestaande productoplossing en helpt het UX-ontwerpers ervoor te zorgen dat deze gemakkelijk, intuïtief, functioneel is en voldoet aan de behoeften en verwachtingen van de gebruikers.

Zowel generatief als evaluatief onderzoek zijn zeer waardevol als besluitvormingsinstrumenten in het werk van een UX-onderzoeker en zouden gedurende het productplannings- en ontwerpproces moeten worden toegepast. Bij het opstellen van een onderzoeksplan, analyseer de concurrentie en bestaande oplossingen, en bepaal de doelgroep en hun behoeften. Afhankelijk van wat je zoekt en welke vragen je beantwoord wilt hebben, kun je vaststellen of je op dit moment generatief of evaluatief onderzoek moet uitvoeren. Houd echter in gedachten dat beide methoden van pas zullen komen gedurende het hele onderzoeksproces – om een verscheidenheid aan gegevens en informatie te verkrijgen.

Generatief onderzoek helpt je om gebruikers diepgaand te begrijpen en te leren over hun behoeften, wensen en uitdagingen. Evaluatieonderzoek helpt ons daarentegen te zien of de oplossingen die we hebben ontwikkeld als reactie op deze behoeften, wensen en uitdagingen effectief zijn.

Waarom is UX-evaluatieonderzoek cruciaal?

In het UX-ontwerpproces is evaluatieonderzoek cruciaal omdat het ons in staat stelt onze oplossing te testen en waardevolle gebruikersinput te verzamelen die de UX kan verbeteren en het product kan optimaliseren. De resultaten van evaluatiestudies zijn essentieel voor het beoordelen van wat al goed werkt en welke functionaliteiten nog verbetering behoeven.

Deze onderzoeksmethode moet altijd een onderdeel blijven van het ontwerpproces en verdere productontwikkeling. Door gebruikers vroeg en vaak met het product te laten interageren, leer je of de ontwikkelde oplossing geschikt is voor je doelgroep. De inzichten die je uit dit type onderzoek verwerft, kunnen een enorme impact hebben op je ontwerp. Je kunt deze gegevens aan je belanghebbenden tonen om hun steun te krijgen en je productdoelen te bereiken.

Soorten evaluatiestudies

Er zijn twee soorten evaluatiestudies: summatieve en formatieve. Hoewel summatieve evaluaties vaak kwantitatief zijn, kunnen ze ook deel uitmaken van kwalitatief onderzoek.

Een summatieve evaluatie helpt de algehele prestaties van een project te begrijpen. Het wordt meestal aan het einde van het ontwerpproces uitgevoerd om de bruikbaarheid te evalueren of om problemen te detecteren die eerder over het hoofd zijn gezien. Het stelt het projectteam in staat om hun oplossing te vergelijken met een eerdere of met een oplossing van een concurrent. Het doel is om de uiteindelijke waarde van de wijziging te bepalen.

Formatieve tests daarentegen vinden vroeg in het ontwerpproces of tijdens het ontwerpproces plaats om de oplossing te testen en te verbeteren, zelfs voordat de definitieve versie is goedgekeurd. Het uitvoeren van een formatieve evaluatie maakt het mogelijk om fouten in oplossingen tijdens de ontwikkeling te testen en deze voortdurend aan te passen op basis van feedback van klanten.

Een deel van het UX-ontwerpproces betreft het vinden van het type evaluatie dat het beste past bij de individuele behoeften van je project, en vervolgens het bepalen van de onderzoeksmethode die je moet aanpassen. Dit kan gebruikerstests, enquêtes, A/B-testen, card sorting of focusgroepen omvatten. We zullen al deze methoden in de volgende artikelen bespreken.

Samenvatting

De besproken evaluatiestudies zijn een zeer handige UX-onderzoeks methode. Ze stellen een onderzoeksteam in staat om voortdurend de meningen van echte gebruikers over het product te verkrijgen en indien nodig aanpassingen en verbeteringen door te voeren. Het is de moeite waard om het product zowel na de beëindiging van het project als tijdens of zelfs vóór het proces te onderzoeken. Testen in elke fase van het proces stelt je in staat om een product te ontwerpen dat het beste aansluit bij de behoeften van de doelgroep en ook de obstakels te vermijden die gepaard gaan met latere fouten (die hogere kosten en vertraging in de levering van de voltooide oplossing met zich meebrengen).

Natuurlijk, zoals bij elke andere enquête, zorg voor een goede voorbereiding en planning – van het bepalen van het doel van de enquête, het definiëren van onderzoeksvragen, het analyseren van de attitudes en het gedrag van onze potentiële gebruikers tot het creëren van een persona – die de kenmerken van de ideale klant weergeeft. Een adequate voorbereiding is de sleutel tot het efficiënt uitvoeren van elk type onderzoek en het verkrijgen van waardevolle informatie die zal leiden tot een betere, meer intuïtieve en geschikte oplossing.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago