Colloquiaal gesproken is de Delphi-techniek gebaseerd op het populaire gezegde “twee hoofden zijn beter dan één”. Het verwijst naar de oude stad Delphi, waar de priesteres Pythia van de tempel van Apollo de toekomst voorspelde. Weet je hoe je het kunt gebruiken bij het creëren van de strategie van jouw bedrijf? Laten we het ontdekken!
Het is een onderzoekstechniek die uitgevoerd wordt in de vorm van een panel, bestaande uit een groep specialisten op een specifiek gebied (meestal moet dit 10-18 mensen zijn). Het doel is om informatie en meningen te verkrijgen over een fenomeen dat waarschijnlijk in de toekomst zal optreden.
De observaties van de experts worden verzameld door de moderator via vragen (met behulp van een vragenlijst). De ontvangen antwoorden worden vervolgens samengevat in een eindrapport. Het proces wordt herhaald totdat er consistente feedback is van alle groepsleden.
Het voorspellen van mogelijke gebeurtenissen, economische crises, trends of groeikansen is van groot belang in het bedrijfsmanagement. Echter, kwantitatieve analyse van beschikbare gegevens biedt niet altijd uitgebreide informatie.
Vooral in het geval van innovatieve ideeën en volledig nieuwe producten, die geen historische gegevens kunnen bieden om te vergelijken met de huidige situatie. Dan blijft er alleen kwalitatief onderzoek over, dat de Delphi-methode omvat.
De individuele fasen van het onderzoek kunnen als volgt worden uiteengezet:
Definieer welk probleem je wilt aanpakken, wees specifiek en duidelijk.
Dit is een belangrijke stap, en het goed voorbereiden ervan zal ervoor zorgen dat het hele proces soepel verloopt. Kies in eerste instantie de experts met wie je wilt samenwerken. De groep moet divers zijn om objectief te blijven en toegang te hebben tot verschillende perspectieven.
Afhankelijk van het onderwerp van het onderzoek, kunnen ze universitaire docenten, zakenlieden met jarenlange ervaring of zelfs mensen zijn die net hun eerste stappen in het gekozen vakgebied zetten. Het combineren van kennis, praktijk en een frisse kijk kan je interessante resultaten opleveren.
Vervolgens beslis wie de facilitator van het proces zal zijn. Zo’n persoon moet bekend zijn met het onderwerp om de denkwijze van de deelnemers te begrijpen, en tegelijkertijd moet hij of zij onpartijdig en neutraal zijn. Bereid een hulpmiddel voor om de meningen van de deelnemers te verzamelen. Dit kan een enquêtevragenlijst zijn met relevante vragen.
Voer een enquête uit onder de panelleden, verzamel hun antwoorden.
Combineer en contrasteer de verzamelde informatie. Ontdek of de gepresenteerde meningen consistent zijn met elkaar. Dit zal waarschijnlijk niet gebeuren in de eerste ronde. Maak een rapport waarin de resultaten worden samengevat, dat je aan de panelleden ter beoordeling geeft, samen met een andere enquêtevragenlijst (de vragen moeten hetzelfde onderwerp dekken, hoewel je ze kunt verfijnen). Experts kunnen het rapport bekijken en anoniem hun mening geven over de opvattingen van de andere deelnemers.
Het enquête- en analyseproces moet doorgaan totdat de experts een algemeen gevoel van consensus bereiken.
Wanneer je een overeenkomst hebt bereikt, analyseer dan de verkregen resultaten en bereid een actieplan voor.
De Delphi-techniek kan in veel gebieden worden gebruikt, ook in het bedrijfsleven, bijvoorbeeld om sleutel succesfactoren (KSF) in de e-commerce-industrie te ontwikkelen.
E-commerce is een snelgroeiende industrie die internationale transacties mogelijk maakt. Er wordt verwacht dat tegen 2040 95% van de winkeltransacties online zal plaatsvinden. Om deze reden is het logisch om in dit gebied te investeren, terwijl je rekening houdt met de groeiende concurrentie. Het selecteren van KSF zal je helpen beslissen waar je je op moet concentreren bij het ontwikkelen van je managementstrategie. Je onderzoeksproblemen kunnen als volgt zijn:
Kies experts en de facilitator die gekwalificeerd zijn om deel te nemen aan het proces. Bereid de enquêtevragenlijst voor die je zal helpen de genoemde factoren te identificeren, ze te selecteren en ze gewichten toe te kennen met behulp van een Likert-schaal (van 1 tot 5, waarbij 1 geen/lage impact van de factor aangeeft en 5 hoge/zeer hoge impact aangeeft).
Kies sleutel succesfactoren (KSF) voor de e-commerce-industrie.
Verzamel de resultaten van de enquête. Controleer of de gepresenteerde sleutel succesfactoren relevant zijn voor het onderzoek. Verwijder irrelevante factoren of diegene die het minst vaak werden genoemd. Bereid een samenvattend rapport voor.
Geef een rapport aan de deelnemers en voeren een nieuwe ronde van enquêtes uit om meningen aan te passen.
Het proces moet worden herhaald totdat sleutel succesfactoren uit de antwoorden naar voren komen, samen met hun gewichten.
Bereid een samenvattend rapport en een actieplan voor een e-commerce-entiteit voor.
De methode die in het artikel wordt gepresenteerd, is gebaseerd op de subjectieve meningen en overtuigingen van mensen. Ondanks de vermindering van de groepsinvloed door anonieme en individuele antwoorden, blijft er een risico bestaan van het projecteren van de oordelen van anderen.
Het is de moeite waard om dit in gedachten te houden bij het gebruik van deze techniek om strategische oplossingen te zoeken, en ook andere soorten analyses uit te voeren (vooral kwantitatieve) om een compleet beeld van het probleem dat wordt bestudeerd te krijgen.
Lees ook: Alles over business process mapping. Kan het worden gebruikt in e-commerce?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…