Elke gebruiker die bekend is met het aanbod van Amazon heeft misschien gehoord van Amazon FBA. In dit artikel zullen we deze programma nader bekijken, welke kosten het genereert en welke voordelen een verkoper kan verwachten. We zullen ook een andere manier presenteren om goederen aan klanten te leveren.
Levering van goederen, gekocht door een klant op Amazon, kan op twee manieren gebeuren:
De eerste optie is geschikt voor mensen die: een eigen logistiek netwerk hebben, gevaarlijke goederen verkopen (geschikt voor verkoop op het platform maar niet voldoen aan de vereisten van het FBA-programma) of seizoensgebonden producten die zouden bijdragen aan buitensporige opslagkosten. Door deze vorm van levering te gebruiken, kan de verkoper rekenen op gemakkelijke toegang tot voorraad, heeft hij de mogelijkheid om zijn labels en verpakkingen te gebruiken, en verkoopt hij tegen een lagere marge.
De keuze of de verkoper het product zelf verzendt of via het FBA-programma kan worden bepaald in de aanbiedingsfase. Alles wat je hoeft te doen is naar “Voorraad“→ “Product Toevoegen” te gaan, de productdetails in te vullen en in de sectie “Fulfilmentkanaal” de juiste optie te selecteren.
Op elk moment kun je overschakelen van het zelf verzenden van producten naar het FBA-systeem. Om dit te doen, ga je naar “Voorraad” → “Beheer Voorraad“. → “Beheer Voorraad“, selecteer vervolgens het juiste product(en) en klik op “Bewerken” → “Verander naar [Fulfilment by Amazon]“.
Fulfilment by Amazon is een programma dat aanbiedt om producten namens de verkoper naar klanten te verzenden. De service biedt opslag van het assortiment, verpakking en levering aan de handen van de koper. Dit is een groot gemak voor de verkoper, omdat hij zich geen zorgen hoeft te maken over opslag en logistiek, of het afhandelen van retouren en klachten. In plaats daarvan is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om de producten naar een van de 175 beschikbare fulfilmentcentra te verzenden.
Verkopers die gebruik maken van het FBA-programma kunnen hun aanbiedingen op elk moment beheren. Deze mogelijkheden zijn toegankelijk via het pad “Voorraad” → “Beheer FBA Voorraad“.
Het gebruik van het FBA-programma biedt verkopers veel voordelen. Daaronder zijn:
Het verzenden van voorraad naar Amazon is mogelijk door een verzendplan te maken en vervolgens de producten in te pakken en naar een bepaald logistiek centrum te sturen. Deze locatie wordt bepaald door het platform, dat rekening houdt met de kortst mogelijke afstand van klanten. Er zijn vier manieren om zendingen te creëren: Stuur naar Amazon, Stuur/Aanvullen Voorraad, Verzendplan Bestandsupload Tool, en Amazon Marketplace Web Service (Amazon MWS).
Niet alleen zijn er voordelen aan het FBA-programma, maar er zijn ook bepaalde regels en vereisten die van toepassing zijn op verkopers die voor het programma kiezen. De belangrijkste regels zijn:
Het FBA-programma heeft ook bepaalde vereisten:
FBA-gerelateerde kosten zijn verdeeld in standaardkosten (voor opslag en fulfilment) en incidentele kosten (zoals voor een verwijderingsorder of langdurige opslag).
Kosten gerelateerd aan opslag worden in rekening gebracht op basis van de gebruikte maand, kubieke meters opslagruimte en het land waarin het logistiek centrum zich bevindt. Amazon rekent een extra langdurige opslagvergoeding voor elke keer dat voorraad langer dan 365 dagen wordt vastgehouden.
De fulfilmentvergoeding is een vast bedrag per eenheid dat wordt berekend op basis van het gewicht en de afmetingen. De exacte kostentabel is hieronder te vinden.
Extra servicekosten omvatten bijvoorbeeld lokale en grensoverschrijdende retouren, verwijdering. Prijs varieert per zone:
Klein en Licht is een programma dat specifiek is ontworpen voor kleine en lichte producten die snel bewegen. Het biedt lagere fulfilmentkosten, gratis verzending naar Prime-klanten en inspireert meer vertrouwen. Producten die in aanmerking komen voor het programma zijn:
De kosten voor dergelijke zendingen worden gepresenteerd in de onderstaande tabel.
Verkopen op Amazon met behulp van FBA brengt veel voordelen met zich mee, maar ook verantwoordelijkheden. Door de regels en vereisten te leren, kun je veilig beginnen met verkopen op dit platform.
Lees ons vorige Amazon-artikel: Hoeveel kost het om op Amazon te verkopen
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter!
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…