Werving is ongetwijfeld een van de meest uitdagende gebieden van het dagelijkse werk van de HR-afdeling. Gezien de veranderde verwachtingen van werknemers als gevolg van de COVID-19-pandemie, de extreem dynamische concurrentie op de markt (elkaar overtreffen in het bieden van steeds betere voordelen en extraatjes voor de werknemers) en de snel veranderende zakelijke realiteit (technologische en technische vooruitgangen), is het verwerven van mensen met het grootste potentieel een echte uitdaging geworden. De directeur van werving is verantwoordelijk voor het dagelijks aanpakken van deze uitdaging met de verwachtingen en behoeften van de organisatie in gedachten. Wat zijn de andere verantwoordelijkheden van een persoon?
De belangrijkste taak van de directeuren van werving is het diagnosticeren van de behoeften van de organisatie op het gebied van het aantrekken van nieuwe werknemers. Een dergelijke evaluatie is gebaseerd op hun observatie en op verzoeken van managers van individuele afdelingen/teams om nieuwe mensen aan te nemen of om een werknemer voor een vrijgekomen positie te vinden. Ze zijn verantwoordelijk voor het uitvoeren van wervingsprocessen op een manier die bijdraagt aan de groei van het bedrijf, maar tegelijkertijd geen negatieve veranderingen in de organisatiecultuur of de manier waarop het bedrijf opereert veroorzaakt (het nastreven van het hoofddoel).
De directeuren werken nauw samen met de HR-afdeling en de talent acquisition specialisten of HR-specialisten die verantwoordelijk zijn voor het screenen van ontvangen cv’s, het contacteren van potentiële kandidaten of het regelen van wervingsgesprekken. In sommige bedrijven hebben ze zelfs een team dat uitsluitend aan werving is gewijd en hun dagelijkse werk beheert. Ze kunnen ook in contact blijven met het uitzendbureau dat is ingehuurd om een persoon voor een specifieke functie te vinden.
We moeten echter opmerken dat de directeuren van werving niet alleen toezicht houden op de processen die door de HR-afdeling of een extern bureau voor het werven van nieuwe werknemers worden uitgevoerd. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een wervingsbeleid, waarin ze de meest effectieve methoden en kanalen bepalen om het beste talent op de markt te bereiken. Het opstellen van een dergelijk document vereist dat ze een uitstekend begrip hebben van de belangrijkste trends op de arbeidsmarkt, de potentiële verwachtingen van kandidaten (met betrekking tot salarissen, ontwikkelingsvoordelen, enz.) en de dagelijkse arbeidsomstandigheden die door de concurrentie worden aangeboden.
Alleen een grote kennis van deze kwesties, samen met de duidelijke vaardigheid om de behoeften van werknemers te anticiperen (zelfs wanneer ze uit verschillende generaties komen), zal je in staat stellen om wervingsprocessen te ontwerpen op een manier die het gewenste effect garandeert – het aantrekken van mensen met het grootste potentieel voor het bedrijf.
Als onderdeel van de ontwikkeling en implementatie van het wervingsbeleid moet de directeur die verantwoordelijk is voor dit gebied ook zorgen dat de manier van uitvoeren van werving binnen de visie, missie en waarden van het bedrijf blijft, en de organisatiecultuur die het kenmerkt, weerspiegelt.
De voorbereiding van normen, methoden en kanalen voor het aantrekken van kandidaten eindigt echter niet daar – de taken van de directeur omvatten ook de constante evaluatie van de behaalde resultaten op dit gebied, samen met het zoeken naar verbeterpunten. Een persoon in deze functie kan ook betrokken raken bij employer branding-activiteiten (bijvoorbeeld deelnemen aan de ontwikkeling van een wervingscampagne, met zorg voor een consistente uitstraling van het bedrijf als werkgever in de ogen van potentiële kandidaten).
Een persoon die directeur van werving wil worden, moet ongetwijfeld worden gekenmerkt door eerdere ervaring in het actief zoeken naar kandidaten (sourcing) en het uitvoeren van wervingsprocessen binnen de volledige levenscyclus van een werknemer (van cv-screening tot onboarding tot beëindiging). Dit komt omdat kennis van de kwesties en uitdagingen die hiermee gepaard gaan, noodzakelijk is om de juiste strategie voor de werking te ontwikkelen.
Een directeur van werving moet ook zeer ontwikkelde interpersoonlijke vaardigheden hebben, het vermogen om empathie te tonen en gemakkelijk te kunnen werken in een snel veranderende omgeving. Ook moet een directeur van werving analytisch kunnen denken, conclusies kunnen trekken, bestaande processen kunnen evalueren en beslissen over de invoering van mogelijke corrigerende maatregelen.
Wat ook van pas komt in deze rol, is de vaardigheid om ATS-systemen te bedienen die het werk van HR-afdelingen, inclusief de directeur van werving, sterk automatiseren. Dit komt omdat informatie over actuele wervingen, gegevens van kandidaten, collega’s en zakenpartners, evenals alle documentatie (cv’s, sollicitatiebrieven, enz.) op één plek zijn opgeslagen. Het ATS Frimbee-systeem heeft ook kanban-borden om HR-projecten te beheren. Het stelt je in staat om: taken te verdelen, ze aan individuele teamleden toe te wijzen, statussen en prioriteiten in te stellen en het wervingsbudget te monitoren.
Het staat buiten kijf dat de directeur van werving nu een van de meest cruciale rollen in een bedrijf speelt door ervoor te zorgen dat de zoek- en acquisitieprocessen die worden uitgevoerd voor nieuwe werknemers de verwachte resultaten opleveren. Het besef van het belang van deze rol in de organisatie is het resultaat van het beschouwen van werknemers (hun ervaring, vaardigheden, persoonlijkheidskenmerken, enz.) als een drijvende kracht die leidt tot het succes van het bedrijf, evenals het geloof in de noodzaak van voortdurende verbetering van wervingsprocessen. Immers, alleen goed uitgevoerde sourcing, selectie of het interviewen van een kandidaat zal het mogelijk maken om mensen met bovenmatige vaardigheden aan te trekken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…