Elke organisatie – of het nu een klein bedrijf, een middelgroot bedrijf of een multinationale onderneming is – streeft voortdurend naar de grootst mogelijke efficiëntie. Dit wordt vooral belangrijk in het huidige digitale tijdperk wanneer de concurrentie hevig is. Om deze reden zijn ondernemers op zoek naar manieren om de dagelijkse operaties van het bedrijf te stroomlijnen – een daarvan is het creëren van workflows. Waarom is het zo belangrijk voor organisaties om de manier waarop werk van de ene persoon naar de andere beweegt, grondig te ontwerpen?
In de afgelopen jaren is een workflow een soort modewoord geworden in de zakenwereld, waar je vaak over hoort (bijvoorbeeld tijdens sollicitatiegesprekken), maar dat je niet noodzakelijkerwijs in de praktijk ziet worden geïmplementeerd. Bedrijfsworkflows zijn repetitieve procedures die bestaan uit een reeks taken die routinematig in een specifieke en consistente volgorde moeten worden uitgevoerd. Ze kunnen worden ontworpen om te werken voor zowel een individuele persoon als een groep van afhankelijke individuen.
Goed ontworpen, stellen ze in staat om cyclische en repetitieve taken uit te voeren. Zo’n procedure vertaalt zich in een efficiënter werk van het hele team, en bijgevolg, betere productiviteit en efficiëntie van het hele bedrijf, evenals een lager risico op fouten. Workflows ondersteunen ook de samenwerking tussen afdelingen, waardoor het proces van het voltooien van individuele activiteiten wordt versneld. Wat belangrijk is, is dat het gebruik van geautomatiseerde oplossingen meer controle biedt over de huidige status van taken.
Goed gestructureerde workflows zorgen ervoor dat belangrijke processen elke keer op de juiste manier worden uitgevoerd. Ze stellen je in staat om een aantal voordelen te behalen die belangrijk zijn vanuit zakelijk perspectief, zoals:
Bovendien biedt de implementatie van een workflow werknemers meer inzicht in individuele bedrijfsprocessen, waardoor ze het volledige plaatje kunnen zien en ervoor kunnen zorgen dat de uitgevoerde taken hen in staat stellen de verwachte doelen te bereiken. Het elimineert ook het probleem van transparantie als het gaat om activiteiten die door individuele afdelingen worden uitgevoerd. Nauwkeurig documenteren en delen van alle noodzakelijke informatie op een gemeenschappelijk platform is de gemakkelijkste manier om het werk efficiënter te maken en het risico op fouten te minimaliseren.
Om een workflow in je organisatie te implementeren, kun je oplossingen zoals Firmbee gebruiken om je projecten beter te beheren.
Een goed geplande workflow kan de vorm aannemen van een kanban met zorgvuldig geselecteerde projectsecties, taken en taakstatussen.
Bron: kanban-bord van een gratis projectmanagementtool: www.firmbee.com
Zorg er echter voor dat de optie die je kiest is afgestemd op de behoeften van je bedrijf en je werknemers. Het kiezen van de juiste workflowautomatiseringstool kan in het begin een uitdaging zijn, maar een goede keuze maken zal je op de lange termijn een aantal voordelen opleveren.
Het automatiseren van het proces van het uitvoeren van bepaalde taken zal je aanzienlijke veranderingen laten zien in het werk van werknemers en hele afdelingen. Op de lange termijn zal dit zich vertalen in het behalen van hogere efficiëntie, wat op zijn beurt zal leiden tot meer kansen voor het bedrijf om te groeien, nieuwe oplossingen te implementeren en zijn innovatie op te bouwen. Dus als je aanzienlijke veranderingen wilt zien in de belangrijkste bedrijfsprocessen in je bedrijf, overweeg dan om workflows voor je werknemers te creëren.
Lees ook: Wat is asynchrone communicatie?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…