Iedereen ervaart af en toe een gevoel van een lege geest. Het kan zijn gebeurd tijdens een beslissende situatie en het zou een verschil hebben gemaakt als je een idee had van wat te zeggen. Wat te doen in dergelijke situaties wanneer er geen ideeën zijn om het probleem op te lossen? Ideation komt in dergelijke omstandigheden te hulp – een fase in het proces dat design thinking wordt genoemd. Dit is niet alleen de meest verwachte fase door onderzoekers, maar ook de meest creatieve. Niet alleen in het professionele leven, maar ook in het dagelijks leven.
De fasen van empathie en het definiëren van het probleem zijn al besproken in eerdere artikelen. Zodra het probleem goed is gedefinieerd, is het tijd voor het meest creatieve deel van het hele proces, namelijk ideation. Houd er rekening mee dat deze fase net zo tijdrovend is als de vorige, maar het stelt het onderzoeksteam in staat om vrijelijk hun ideeën te uiten en te delen. Hoewel het een zeer dynamisch en snel veranderend deel van het project is, probeer de hiërarchie vast te stellen door je te concentreren op de prioriteiten om de workflow van het team te verbeteren. Maak ook kennis met de regels die tijdens deze fase moeten gelden:
Tijdens deze fase moeten we ons richten op het oproepen van creatieve, spontane en levendige suggesties van de deelnemers. Om dit te bereiken, moeten we de reacties van ons onderzoeksteam met een open geest benaderen, ons verfijnen van kritiek terwijl we positieve feedback geven om iedereen aan te moedigen om zich uit te spreken. Bovendien moeten we de groep een ongestoorde ruimte bieden, zodat er geen obstakels in de weg staan.
Net als veel ideeën, zijn er evenveel creatieve tools. De meest populaire tool is “brainstorming”, terwijl er veel variaties op zijn. De meest populaire is de zogenaamde “Stille brainstorm”.
We moeten de tools voor het genereren van ideeën aanpassen afhankelijk van het probleem dat voorhanden is. Het is dus de moeite waard om dieper in te gaan op het doel van het idee en vervolgens inspiratie te putten uit de beschikbare onderzoeksmethoden.
Wanneer alle ideeën op één plek zijn georganiseerd, is het tijd om ze te categoriseren. Idealiter zouden ze in vier categorieën moeten worden verdeeld:
Bij het selecteren van ideeën moeten onderzoekers zich vooral richten op ideeën met potentieel en die inspirerend maar gek zijn. Dit zijn de meest waardevolle, en als ze de ideation fase doorstaan, zal het team ze verder ontwikkelen in de volgende fasen van het design thinking proces. Wat ook kan helpen bij het selecteren van geschikte ideeën als er te veel zijn om uit te kiezen, of als het team niet eenduidig is, is een beslissingsmatrix. Hierin kun je ideeën rangschikken op relevantie voor de gebruiker en de haalbaarheid van implementatie en objectief beslissen welke innovaties het waard zijn om na te streven.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…