Ideeëngeneratiefase – Volledige gids voor Design Thinking

Iedereen ervaart af en toe een gevoel van een lege geest. Het kan zijn gebeurd tijdens een beslissende situatie en het zou een verschil hebben gemaakt als je een idee had van wat te zeggen. Wat te doen in dergelijke situaties wanneer er geen ideeën zijn om het probleem op te lossen? Ideation komt in dergelijke omstandigheden te hulp – een fase in het proces dat design thinking wordt genoemd. Dit is niet alleen de meest verwachte fase door onderzoekers, maar ook de meest creatieve. Niet alleen in het professionele leven, maar ook in het dagelijks leven.

Ideation fase – inhoudsopgave:

  1. De 1e fase van ideation
  2. Tools voor het bedenken van ideeën
  3. Ideeën categoriseren in de ideation fase

De 1e fase van ideation

De fasen van empathie en het definiëren van het probleem zijn al besproken in eerdere artikelen. Zodra het probleem goed is gedefinieerd, is het tijd voor het meest creatieve deel van het hele proces, namelijk ideation. Houd er rekening mee dat deze fase net zo tijdrovend is als de vorige, maar het stelt het onderzoeksteam in staat om vrijelijk hun ideeën te uiten en te delen. Hoewel het een zeer dynamisch en snel veranderend deel van het project is, probeer de hiërarchie vast te stellen door je te concentreren op de prioriteiten om de workflow van het team te verbeteren. Maak ook kennis met de regels die tijdens deze fase moeten gelden:

  • Hoeveelheid telt bij het genereren van ideeën, niet kwaliteit – hoe meer, hoe beter
  • Het projectvraagstuk in het midden plaatsen – zodat elke onderzoeker zich herinnert waar hij of zij zich op moet concentreren
  • Teamleden moeten zich niet hechten aan hun ideeën
  • Het idee wordt eigendom van de groep – tenslotte werkt het team samen
  • Elk idee is goed genoeg om op te schrijven en aan anderen voor te stellen
  • Moedig aan om voort te bouwen op de ideeën van collega’s, ze verder te ontwikkelen en nieuwe te creëren
  • Elk teamlid is even belangrijk – dus elk idee is even waardevol
  • Focus niet alleen op de ideale oplossing
  • Ideeën kunnen gedurfd en irrationeel zijn

Tijdens deze fase moeten we ons richten op het oproepen van creatieve, spontane en levendige suggesties van de deelnemers. Om dit te bereiken, moeten we de reacties van ons onderzoeksteam met een open geest benaderen, ons verfijnen van kritiek terwijl we positieve feedback geven om iedereen aan te moedigen om zich uit te spreken. Bovendien moeten we de groep een ongestoorde ruimte bieden, zodat er geen obstakels in de weg staan.

Tools voor het bedenken van ideeën

Net als veel ideeën, zijn er evenveel creatieve tools. De meest populaire tool is “brainstorming”, terwijl er veel variaties op zijn. De meest populaire is de zogenaamde “Stille brainstorm”.

  • Stille brainstorming – een proces waarin elke onderzoeker ideeën individueel genereert, om ze aan de anderen voor te stellen. Het vereist dat er op een specifieke tijdsduur wordt gelet waarin zoveel mogelijk ideeën moeten worden gegenereerd. Bij het kiezen van een brainstormmethode moeten verschillende factoren in overweging worden genomen, zoals het aantal mensen in het team, of er dominante mensen in het team zijn of de plaats waar de studie wordt uitgevoerd.
  • SCAMPER – is een methode die het verbeteren van bestaande oplossingen inhoudt. De naam van de techniek is een acroniem dat verwijst naar de individuele technieken (S-substitueren, C-combineren, A-adapteren, M-modificeren, P-voor andere doeleinden gebruiken, E-elimineren, R-omkeren). Elke genoemde techniek verwijst naar een aparte set activiteiten, waardoor we de essentie van het probleem kunnen doorgronden en de huidige oplossingen kunnen aanpassen.
  • Bionica – een idee gebaseerd op het genereren van ideeën uit natuurlijke fenomenen. Een bron van inspiratie is het gebruik van bionica in technologie, architectuur, transport, enz. bij het creëren van nieuwe concepten en ideeën. Het meest bekende voorbeeld is de klittenbandsluiting gepatenteerd door George de Mestral, die zijn inspiratie kreeg tijdens een wandeling toen de zogenaamde “klittenband” (klitvrucht) aan zijn kleren bleef hangen (klitvrucht).
  • Brainwriting 635 – Dit is een alternatief voor brainstorming. In de studie wordt de groep verdeeld in 6 personen per team, elke persoon heeft 5 minuten om 3 ideeën op te schrijven die het antwoord zijn op de gegeven kwestie. Zodra de tijd om is, geeft de deelnemer zijn blad door aan de volgende persoon die dan zijn 3 ideeën schrijft op basis van de eerdere antwoorden. Dit kunnen volledig nieuwe oplossingen zijn of mogelijke verbeteringen van het vorige idee. Dit is een directe methode, omdat het ongeveer 30 minuten zou moeten duren en er in die tijd meer dan 100 ideeën worden gegenereerd.
  • Ideaal systeemconcept – dit is de methode van G. Nagler waarin het team in het begin een ideaal concept formuleert en vervolgens geleidelijk een systeem wordt opgebouwd om uiteindelijk het ideaal binnen een bepaalde beperking te bereiken. De functie van het systeem is in dit geval het doel en het hele systeem moet streven naar het bereiken van deze functie.

We moeten de tools voor het genereren van ideeën aanpassen afhankelijk van het probleem dat voorhanden is. Het is dus de moeite waard om dieper in te gaan op het doel van het idee en vervolgens inspiratie te putten uit de beschikbare onderzoeksmethoden.

Ideeën categoriseren in de ideation fase

Wanneer alle ideeën op één plek zijn georganiseerd, is het tijd om ze te categoriseren. Idealiter zouden ze in vier categorieën moeten worden verdeeld:

  • Ideeën om te laten vallen – deze wijken aanzienlijk af van de kern van het probleem of zijn al geprobeerd maar hebben geen bevredigende resultaten opgeleverd.
  • Inspirerend maar gek – lijken in eerste instantie onmogelijk te implementeren maar hebben verborgen potentieel, dus het is de moeite waard om ze voor de toekomst te bewaren.
  • Snelle schoten – ideeën die iets anders zijn dan de bestaande, maar een modificatie hebben die in het dagelijks leven als een innovatie kan functioneren.
  • Ideeën met potentieel – dit zijn de ideeën waar het onderzoeksteam het meest om moet geven. Dit zijn de ideeën die, met behulp van bestaande technologie en kennis, de onderzoekers in staat stellen om doelproducten te creëren die zijn afgestemd op de behoeften van het publiek.

Bij het selecteren van ideeën moeten onderzoekers zich vooral richten op ideeën met potentieel en die inspirerend maar gek zijn. Dit zijn de meest waardevolle, en als ze de ideation fase doorstaan, zal het team ze verder ontwikkelen in de volgende fasen van het design thinking proces. Wat ook kan helpen bij het selecteren van geschikte ideeën als er te veel zijn om uit te kiezen, of als het team niet eenduidig is, is een beslissingsmatrix. Hierin kun je ideeën rangschikken op relevantie voor de gebruiker en de haalbaarheid van implementatie en objectief beslissen welke innovaties het waard zijn om na te streven.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago