Categories: BlogUX-onderzoek

UX-onderzoek met kinderen | UX-onderzoek #14

UX-onderzoek met kinderen als respondenten brengt onmiskenbaar een verscheidenheid aan logistieke, juridische en ethische uitdagingen met zich mee. Toch is het de moeite waard. De conclusies die onderzoekers trekken uit de feedback van de jeugd kunnen fascinerend zijn vanuit het perspectief van UX-onderzoek en de menswetenschappen in het algemeen. Bovendien is UX-onderzoek een noodzaak bij het ontwikkelen van een product gericht op jongeren. Lees ons artikel om te leren hoe je je goed kunt voorbereiden op UX-onderzoek met kinderen en hoe je dit op een stressvrije manier voor beide partijen kunt uitvoeren.

UX-onderzoek met kinderen – inhoudsopgave:

  1. Wanneer UX-onderzoek met kinderen uitvoeren?
  2. Hoe UX-onderzoek met kinderen uitvoeren?
  3. Samenvatting

Wanneer UX-onderzoek met kinderen uitvoeren?

Iedereen die met kinderen (professioneel of privé) heeft gewerkt, weet dat kinderen niet gewoon “kleinere” mensen zijn. Ze denken, reageren op situaties, nemen de wereld waar en worden anders gemotiveerd dan volwassenen. De verwachtingen van kinderen over de uitstraling van producten verschillen ook. Tot het punt dat ze sommige processen die voor volwassenen vanzelfsprekend lijken, uitdagend of zelfs onbegrijpelijk vinden.

Daarom is het een ernstige fout om een product voor kinderen te ontwerpen en dit te testen met volwassen respondenten – zij zullen het product op een unieke manier benaderen en aandacht besteden aan andere dingen en functionaliteiten. Het resultaat van een dergelijke studie is dus per definitie gebrekkig. Om te controleren of onze doelgebruikers (in dit geval, kinderen) de oplossing die we hebben ontwikkeld bevredigend zullen vinden, moeten zij deelnemen aan het onderzoeksproces.

Hoe UX-onderzoek met kinderen uitvoeren?

Planning en voorbereiding voor het UX-onderzoek met kinderen moet vergelijkbaar verlopen als bij onderzoek met volwassenen. We moeten bepalen of we de studie op afstand op een gedefinieerde locatie willen uitvoeren. Op afstand werven kan eenvoudig lijken en stelt je in staat om deelnemers uit een bredere geografische of sociaaleconomische demografische groep te bereiken. Onderzoek in desktopformaat, bij de woning van de respondent, stelt je in staat om de ware context van de productfunctionaliteit te zien.

Test de deelnemer het product in een kamer met slechte Wi-Fi-dekking? Zijn broers of zussen afleidend wanneer de onderwerpen proberen het volgende niveau in een spel te voltooien, bijvoorbeeld? Moet de oude familie-iPad constant worden opgeladen vanwege een lege batterij? Dit soort observaties kan echte implicaties hebben voor hoe je een product ontwerpt.

In de meeste gevallen is het bij het uitvoeren van persoonlijke enquêtes dat je rijkere gegevens verzamelt. Het is dan gemakkelijker om de deelnemers betrokken te houden, zodat de onderzoekers hun gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en andere talrijke gedragsaspecten tijdens gebruikerstests kunnen volgen. Bij het uitvoeren van UX-onderzoek met kinderen onder de 10 jaar is het het beste om desktoptesten te gebruiken. Op afstand testen met jongere kinderen maakt het proces vaak problematischer omdat ze moeilijk te controleren zijn, vooral als ze zich vervelen of afgeleid worden door iets. Op afstand testen met tieners kan daarentegen behoorlijk succesvol zijn.

De volgende stap betreft het werven van deelnemers voor de studie. We hebben al geschreven over de werving van deelnemers en beschikbare wervingskanalen. Bij het werven van kinderen, kies voor lokale wervingsopties – je kunt vrienden om hulp vragen, berichten delen in familie Facebook-groepen en flyers verspreiden op scholen, kinderdagverblijven, gemeenschapscentra, voetbalclubs of theatergroepen, enz.

Gericht werven in kinderdagverblijven, scholen en kampen biedt een enorme basis van potentiële deelnemers die geïnformeerd worden door informatie door te geven aan ouders. Ongeacht de wervingsmethode die je kiest, zorg ervoor dat een dergelijke flyer/poster een korte beschrijving van de onderzoeksdoelen, verwachtingen van de deelnemers, de locatie en duur van de studie, en een voorgestelde incentive voor deelname (zoals cadeaubonnen of contant geld) bevat.

Wanneer de onderzoeksgroep is geselecteerd, is het tijd om de vragen die we willen stellen te plannen. Net als bij standaardonderzoek met volwassenen, test het scenario door een pilotstudie uit te voeren. Dit helpt om “fouten” in ons scenario (onduidelijke, problematische vragen) te ontdekken, evenals om een generale repetitie te ondergaan voordat de daadwerkelijke enquête plaatsvindt – wat vooral waardevol is als we nog geen ervaring hebben met het uitvoeren van de studie met de jongste deelnemers. Het is belangrijk om niet te algemene vragen te stellen – in onderzoek met volwassenen maken zeer algemene, open vragen hen ontspannen en open voor de onderzoeker.

Echter, bij kinderen kunnen te brede vragen hen verwarren, waardoor de antwoorden onsamenhangend worden. Daarom zou een openingsvraag in een enquête bijvoorbeeld moeten gaan over een favoriete game, computerspel of schoolvak.

In de onderzoeksfase, zorg voor de “opwarming” – een kort spel om het kind in beweging te krijgen en zich zelfverzekerder en comfortabeler te laten voelen. Soms is de aanwezigheid van een ouder noodzakelijk tijdens de sessie (omdat het kind bijvoorbeeld bang kan worden als het alleen is). In zo’n situatie, waarschuw de ouder dat hij/zij stil moet blijven op de onderzoekslocatie. Als stille waarnemers mogen ouders hun kinderen niet aanmoedigen, afleiden of commentaar geven. Echter, zodra de studie voorbij is, kun je de ouders om feedback vragen – zodat ze zich betrokken voelen bij het hele proces.

Wat onderscheidt verder volwassen enquêtes van enquêtes met kinderen? Het is de moeite waard om de vorm van de vraag aan te passen aan de leeftijd – bijvoorbeeld, voor een volwassene is het beoordelen van iets op een schaal van 1 tot 5 vrij begrijpelijk, maar voor een kind kan het verwarrend zijn. In het geval van schalen, kies bijvoorbeeld voor emoticons – van verdrietig tot onverschillig tot blij – om de schaal weer te geven. Vergeet niet om eenvoudige en begrijpelijke taal te gebruiken – kinderen begrijpen mogelijk specifieke vaktaal niet. Zeg daarom in plaats van “prototype” “voorbeeldsite”, en in plaats van “nuttig” zeg “gemakkelijk voor kinderen om te gebruiken”.

Kinderen zijn ook vaak meer “verkennend” – misschien klikken ze en ontdekken ze nieuwe dingen (vaak onbedoeld) tijdens gebruikerstests. Dit heeft zijn voor- en nadelen – ze kunnen een nieuwe bug in het prototype vinden die we niet wisten, maar dit zal de tijd van de hele test verlengen en ons dwingen om verder onderzoek te doen, om nog maar te zwijgen van de afleiding van het hoofdonderzoeksprobleem. Zorg voor de mogelijkheid om het prototype snel opnieuw in te stellen en terug te keren naar de onderzoekslocatie.

Natuurlijk, na de enquête, geef positieve feedback – bedank de kinderen voor hun tijd, en laat ze beseffen dat ze je enorm hebben geholpen met hun deelname en dat ze geweldig werk hebben geleverd. Je kunt ze ook belonen met bijvoorbeeld een sticker, een kleurboek of een klein speelgoed. Vergeet niet dat de geldprijs – alleen naar een volwassene (in dit geval, de ouder of voogd van het onderzochte kind) moet gaan.

Wanneer je een studie uitvoert met de deelname van kinderen, verwacht het onverwachte. Natuurlijk kun je je nooit op elke eventualiteit voorbereiden bij het plannen van een studie. Aan de andere kant zijn er een paar dingen om op te letten om de screening soepel te laten verlopen. Vrijheid tijdens het uitvoeren van UX-onderzoek met kinderen geldt niet alleen voor de manier waarop je je gedraagt, maar ook voor de manier waarop je je kleedt – bereid je voor om op de vloer te zitten of vies te worden. Casual kleding zal ook helpen om je kind op zijn gemak te stellen (en niet alsof ze een schooltest doen).

Neem een paar stille afleidingen mee, zoals kleurboeken of cake pops, om nieuwsgierige broers of zussen bezig te houden indien nodig zonder de sessie te verstoren. Vergeet ook niet om een buffer van tijd tussen geplande afspraken te hebben (onderzoek met kinderen kan aanzienlijk langer duren). Aan de andere kant, als je kind zich verveelt, gefrustreerd of moe wordt, wees dan niet bang om de studie te onderbreken en deze eerder te beëindigen.

Samenvatting

UX-onderzoek met kinderen is vaak niet alleen essentieel (als je een product voor kinderen ontwerpt), maar ook uiterst waardevol! Een van de beste onderdelen betreft het observeren van hun enthousiasme voor items – luisteren naar hun opmerkingen over het product of het bekijken van hun gezichtsuitdrukkingen wanneer iets hen verrast of van streek maakt. Bovendien beïnvloeden de onvoorwaardelijke oprechtheid en levendigheid van kinderen hun eerlijke mening. De grappige opmerkingen en uitspraken die we tijdens de onderzoekssessie horen, zullen zeker nog lang in ons geheugen blijven en een amusante anekdote onder onze collega’s blijven. Vergeet ten slotte niet dat kinderen geweldige inspiratiebronnen zijn! Observeer ze en breng hun passie, energie en openheid over naar je werk.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago