Een succesvolle startup opbouwen is een lange reis, dus je moet het pad kennen dat je zult volgen. Elke fase van de levenscyclus van de startup staat voor veel uitdagingen die een nieuw bedrijf kunnen bevorderen of ruïneren. Lees ons artikel en ontdek meer over 6 essentiële ontwikkelingsfasen van startups.
De essentie van elke startup is om te groeien en de fase te bereiken waarin je het kunt omzetten in een beursgenoteerd bedrijf, klaar voor wereldwijde expansie. Helaas komt 90% van de startups niet in de laatste fase van ontwikkeling, en 10% van hen komt zelfs niet verder dan de eerste of tweede fase.
De meest voorkomende reden waarom startups falen is het verkeerd inschatten van de marktvraag (42%), gevolgd door een gebrek aan financiering (29%). Die projecten die erin slagen te overleven, doorlopen zes fasen van ontwikkeling. Facebook, Airbnb, Twitter, LinkedIn of Uber zijn voorbeelden van zulke succesvolle bedrijven. Wat zijn de 6 essentiële ontwikkelingsfasen van startups?
Het begint allemaal met de pre-seed fase, die ook wel de idee fase wordt genoemd. Op dit moment analyseer je de markt, zoek je naar een niche waarin je je product wilt ontwikkelen, en geef je je idee vorm. Dit is ook het moment waarop je jezelf een paar vragen moet stellen:
In de pre-seed fase definieer je de visie en missie van het bedrijf, stel je kritieke mijlpalen vast, ontwikkel je een actieplan om je zakelijke doelen te bereiken, en concentreer je je op de werkelijke behoeften van klanten.
In de seed fase wordt je bedrijf meer georganiseerd en heb je meestal een team van experts aan boord. Een van de belangrijkste doelstellingen is om het initiële zakelijke idee te valideren. Je taak is nu om een vroege productprototype te ontwikkelen zodat je het aan potentiële investeerders kunt presenteren en gebruikersinteresses kunt definiëren. Het hoeft nog niet zo functioneel en levensvatbaar te zijn als een MVP (Minimum Viable Product). Je bent nog steeds bezig met ontwikkelen en testen om de haalbaarheid te bepalen.
Bootstrapping is een ongelooflijk populaire methode voor het financieren van een nieuw bedrijf in de seed fase van zijn ontwikkeling. Om het kort te zeggen, het betekent dat je je persoonlijke middelen gebruikt om je startup op te schalen. Je kunt echter ook overwegen om fondsen te verwerven van angel-investeerders, crowdfunding en subsidies.Nu bezit je een legaal bedrijf met een basisorganisatie structuur. Op dit punt ben je nog steeds je MVP’s aan het verbeteren en voer je doorlopende marktonderzoeken uit.
Aangezien je waarschijnlijk zonder geld komt te zitten terwijl je bootstrapt, is het tijd om voor externe financiering te kiezen om je bedrijf op te starten. Daarom moet je een gedetailleerd businessplan opstellen en proberen investeerders te identificeren die bereid zijn om je fondsen te geven. Dit is een ideale kans die startups in staat stelt om op te schalen in verschillende markten.
De groeifase wordt beschouwd als een van de moeilijkste fasen van de ontwikkeling van startups. De meeste jonge bedrijven bereiken dit punt zelfs niet. Je bedrijf heeft nu een groot aantal klanten aangetrokken en een stabiele inkomstenbron bereikt. Dit is het moment waarop je de controle over het hele avontuur verliest, omdat je gedwongen bent om geschikte managementprofessionals aan te nemen.
Externe financiering is hier nog steeds behoorlijk belangrijk, aangezien het moeilijk is om over snelle ontwikkeling te praten zonder het. Aan het einde van de groeifase zou je bedrijf een goed doordachte marketingstrategie, een budget en een team moeten hebben om aan de huidige behoeften te voldoen.
In deze fase begint je bedrijf uit te breiden naar nieuwe markten en sectoren. Het kan nu gemakkelijker zijn om investeerders te vinden, omdat ze vertrouwen hebben in het succes van de startup. Tijdens deze fase kan je startup andere bedrijven overnemen, nieuwe technologieën ontwikkelen en complementaire producten creëren.
Nieuwe mensen voegen zich bij de raad van bestuur, en met hen komt de verse know-how. Het is sterk aanbevolen om risico’s te meten en realistische doelen te stellen, aangezien veel bedrijven hier hun capaciteiten overschatten en uiteindelijk falen.
Dit is de laatste fase van het ontwikkelingsproces van de startup. Men zou kunnen zeggen dat het de culminatie van je harde werk is. Ook kunnen investeerders eindelijk winst maken. De exit fase kan eindigen met de verkoop van je startup of de IPO (Initial Public Offering). Dit is de fase waarin je bedrijf bekend wordt in verschillende markten en vaak een wereldwijde reikwijdte verwerft.
Een startup lanceren vergt veel werk en planning. De meeste projecten halen de initiële ontwikkelingsfasen niet, of zelfs niet verder dan de idee fase. Maar als je een zelfgemotiveerd, gepassioneerd en creatief persoon bent met een innovatief idee, ben je al op de goede weg.
Lees ook: Succesvolle startup door freelancers in te huren.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…