4 soorten guerrillamarketing – geweldige tactieken voor uw bedrijf.

4 soorten guerillamarketing – weet je er iets van? Guerillamarketing staat bekend om atypische en onconventionele tactieken. Alles is gedaan om indruk te maken en de aandacht van het publiek te trekken. Guerillamarketing is een alternatief voor traditionele marketingtechnieken, die door visuele overprikkeling niet langer opvallen en effectief zijn. De guerillamarketing biedt gevarieerde technieken, daarom is het goed om kennis te maken met de basissoorten om meer te leren over de werkwijzen.

4 soorten guerillamarketing – inhoudsopgave:

  1. Soorten guerillamarketing
  2. Soorten guerillamarketing – ambient marketing
  3. Soorten guerillamarketing – ambush marketing
  4. Soorten guerillamarketing – buzz marketing
  5. Soorten guerillamarketing – virale marketing
  6. Samenvatting

Soorten guerillamarketing

Verschillende informatiebronnen over guerillamarketing gebruiken verschillende terminologie. Sommige materialen beschrijven technieken van guerillamarketing, andere spreken over soorten marketing. In onze post gaan we ervan uit dat er onderscheidende soorten guerillamarketing zijn die gekenmerkt worden door een gevarieerde aard van werking. Laten we er meer over ontdekken.

Soorten guerillamarketing – ambient marketing

Ambient marketing is een effectieve vorm van reclame die wordt gebruikt in de stedelijke ruimte. Atypische locaties en unieke objecten worden gebruikt om het publiek te schokken. Creativiteit en uniciteit zijn zeer belangrijk in dit type reclame. Elementen die in de ambient marketingcampagne worden gebruikt, kunnen niet twee keer worden gebruikt, omdat ze hun schokkende kwaliteiten verliezen. Onder de andere vormen van buitenreclame is ambient marketing het meest opvallend en zichtbaarder dan standaard billboards.

Bushokjes of andere componenten van de stadsruimte worden het vaakst gebruikt in ambient marketing campagnes. Andere, standaard reclame-middelen kunnen voor dergelijke operaties worden gebruikt, maar ze worden op een niet-typische manier gebruikt.

Een interessante, onconventionele ambient marketingcampagne die in de stadsruimte is geplaatst, kan naar het internet worden overgebracht en deel uitmaken van de volgende sociale media marketingcampagne. Mensen delen graag inhoud die ongebruikelijk is en hen interesseert. Door dergelijke processen kan het merkimago zowel lokaal als globaal worden gepromoot.

Het vermogen om buiten de gebaande paden te treden en creatieve inhoud over te brengen zijn de grootste voordelen van dit type marketing. Dit voordeel kan ook een nadeel worden van dit type marketing, omdat elke campagne constante inzet van niet-typische ideeën, innovativiteit en zorgvuldige voorbereiding vereist. Soms is zelfs één vindingrijk idee genoeg om het enthousiasme van het publiek te wekken, maar niets is gegarandeerd. Ambient marketing heeft een hoog potentieel voor interactie met het publiek, maar de uniciteit van de toepassing maakt het uitdagender. Ambient marketingacties moeten zichtbaar, niet-typisch, uniek en opvallend zijn.

Een van de interessante voorbeelden van ambient marketing is de reclame gemaakt door Fitness First in Nederland – de weegschaal die het gewicht van een persoon toonde, was ingebouwd in een van de bushokjes. Evenzo succesvolle campagnes werden gecreëerd door Ikea – bushokjes worden omgevormd tot gezellige kamers, lantaarnpalen krijgen lampenkappen – al deze elementen trekken de aandacht van voetgangers. Het motto Maak het jezelf thuis is goed afgestemd op de hele campagne.

Soorten guerillamarketing – ambush marketing

Ambush marketing is een type marketing dat gebruikmaakt van plotselinge kansen en opereert op de rand van de legaliteit, hoewel het niet illegaal is. Ambush marketing maakt gebruik van luidruchtige, beruchte evenementen of zelfs promotionele activiteiten van een ander merk om effectiever te zijn. Er is één motto voor dergelijke acties: alles kan. De doelen worden bereikt door gebruik te maken van het werk van anderen. De strategie van ambush marketing kan enorme voordelen opleveren, maar is onderhevig aan aanzienlijke risico’s.

Het is belangrijk om te onthouden dat dergelijke marketingoperaties soms het andere bedrijf kunnen blootstellen aan financiële en imagoverliezen. Ambush marketing strategieën kunnen verwarring veroorzaken bij het publiek. De beste voorbeelden van ambush marketing zijn gerelateerd aan grote sport- en culturele evenementen. Merken voeren campagnes die het publiek ervan overtuigen dat hun bedrijf de sponsor van het evenement is, terwijl het evenement in werkelijkheid alleen voor promotionele doeleinden wordt gebruikt, terwijl andere bedrijven het evenement financieren en onopgemerkt blijven.

De beste evenementen om te gebruiken in ambush marketing zijn die van internationale, wereldwijde format. Het perfecte voorbeeld van een dergelijke operatie is de campagne die de concurrentie tussen de bedrijven Adidas en Nike tijdens het Wereldkampioenschap in Zuid-Afrika in 2010 toonde. Adidas was de officiële sponsor van het kampioenschap, maar de enquête die na het evenement werd gehouden, onthulde dat het publiek ervan overtuigd was dat Nike de belangrijkste sponsor was. Dit werd bereikt dankzij de enorme promotiecampagne met het motto “Write the future” die de grootste sterren van het voetbal zoals Cristiano Ronaldo en Wayne Rooney in de schijnwerpers zette.

Er is een officiële wet die alle bedrijven die geen officiële sponsors zijn van grote sportevenementen verbiedt om enige verwijzing naar dergelijke evenementen in hun reclame te gebruiken. Nike heeft de wet niet overtreden en heeft zelfs het Wereldkampioenschap niet genoemd, maar in plaats daarvan een verwijzing naar voetbal in het algemeen als sportdiscipline gemaakt.

Soorten guerillamarketing – buzz marketing

Buzz marketing maakt gebruik van het potentieel van aanbevelingen die op het internet worden gedaan. Veel mensen lezen de meningen van anderen, controleren de beoordelingen op het internet voordat ze een beslissing nemen over de aankoop. Buzz marketingtechnieken worden gebruikt om natuurlijk ogende discussies over het betreffende product of merk op gang te brengen.

In vergelijking met andere marketingtechnieken probeert buzz marketing niemand te overtuigen om het product aan te schaffen. Een goed uitgevoerde buzz marketingoperatie lijkt op een typische forumdiscussie tussen gebruikers over het betreffende product. Het moet met tact en gevoeligheid worden uitgevoerd. Veel internetgebruikers weten van buzz marketing, maar de meesten van hen vertrouwen nog steeds de aanbevelingen die op het web te vinden zijn.

Onder de methoden die door buzz marketing worden gebruikt, zijn campagnes die gericht zijn op het creëren van ruis (buzz) rond het betreffende product of merk. Buzz marketing lijkt op virale marketing, maar de fundamenten van beide soorten marketing zijn diametraal verschillend. Ze hebben hetzelfde doel, maar gebruiken verschillende soorten methoden.

Robert Wang, de maker en oprichter van het Instant Pot merk, gebruikte buzz marketing om zijn bedrijf te promoten. Hij heeft 200 stuks van zijn keukenapparaat naar food bloggers en beroemdheden gestuurd die met koken en cuisine te maken hebben. Dankzij deze activiteit werd het apparaat op het internet gepresenteerd zonder dat er extra middelen aan andere marketinginspanningen hoefden te worden besteed.

Robert Wang ging een stap verder en gebruikte het moment waarop zijn merk populair was op het web. Zijn medewerkers hebben sociale groepen gecreëerd, waar ze ideeën over koken en nieuwe informatie over de Instant Pot deelden met details over de functies en mogelijkheden ervan. Dit was een geweldige manier om contact te maken met de klanten, het product van de beste kant te laten zien en alle twijfels over het product weg te nemen.

Soorten guerillamarketing – virale marketing

Virale marketing – de naam beschrijft dit type guerillamarketing. Viraal is een object dat van de ene internetgebruiker naar de andere beweegt. Als gevolg hiervan kan het sneeuwbaleffect het resultaat zijn van een dergelijke operatie. Een van de belangrijkste kenmerken van virale marketing is het wereldwijde bereik.

Virale marketing is gebaseerd op een kettingreactie, die een reactie moet zijn op een goed uitgevoerde campagne met betrekking tot het product of merk. Materialen worden van de ene gebruiker naar de andere doorgegeven op sociale portals. Virale marketing wordt graag gebruikt vanwege de lage kosten en het potentieel voor brede dekking. De informatie wordt verspreid door mensen die de inhoud uit eigen vrije wil delen. Algoritmen van sociale platforms herkennen de beweging met betrekking tot de inhoud en beginnen deze automatisch te promoten.

Voor een onervaren gebruiker lijkt virale marketing een spontane actie, maar het moet goed doordacht zijn om effectief te zijn. Dankzij goede planning en onderzoek met betrekking tot de betreffende sociale groep heeft de inhoud de kans om potentiële klanten te bereiken en viraal te worden, zodat het zich zelf op het web verspreidt.

De meest bekende virale van de laatste tijd was het materiaal van de campagne van het Old Spice merk. Het merk is sinds 1934 op de markt, maar momenteel is de man die op het paard zit en zegt “Ruik als een man, man” wereldwijd bekend.

Samenvatting

Een goed uitgevoerde guerillamarketing campagne van welk type dan ook zou het bedrijf moeten helpen om een nieuw klantenbestand te verwerven en hun merk vanuit een nieuw, fris perspectief te tonen. Een brede kijk op de markt en innovatieve, onconventionele en schokkende ideeën zijn noodzakelijk om een goede marketingcampagne te creëren. Het grootste voordeel van guerillamarketingactiviteiten is het feit dat ze niet erg kostbaar hoeven te zijn, maar een groot rendement op de investering kunnen opleveren – atypische inhoud verspreidt zich vaak snel over het internet, waardoor het resultaat de verwachtingen kan overtreffen.

Bekijk De beginnersgids voor influencer marketing

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago