Projectmarketing | #46 Aan de slag met projectmanagement

Het doel van de marketing van het project is om vertrouwen op te bouwen, te informeren en de merkherkenning van het bedrijf uit te breiden, evenals om alle activiteiten van werknemers te integreren in een enkel samenhangend verhaal, dat op zijn beurt de brandstof wordt voor effectieve projectmarketing. Benieuwd hoe je het goed kunt doen? Lees verder om erachter te komen!

Projectmarketing – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Welke projecten vereisen marketing?
  3. Doelstellingen van projectmarketing
  4. Wie wordt gericht en beïnvloed door projectmarketing?
  5. Projectmarketingtools
  6. Samenvatting

Inleiding

Marketing is een integraal onderdeel van het proces van betrokkenheid van belanghebbenden en omvat verschillende soorten activiteiten om financiële, politieke en publieke steun te verwerven in elke fase van het project. Volgens een studie van Le Coeuvere en Turner (2014) moet een investeerder een project, het product en de uitkomst in alle fasen van de levenscyclus van het project op de markt brengen. In dit artikel zullen we ons richten op het tonen van welke soorten projecten marketing vereisen en wanneer. We zullen ook de doelstellingen van projectmarketing en de doelgroep definiëren, evenals enkele populaire projectmarketingtools laten zien.

Welke projecten vereisen marketing?

Projectmarketing is zeker voor grote infrastructuurprojecten zoals snelwegen, spoorwegen, havens en luchthavenconstructie. Tijdens de initiatieffase van het project moet er steun worden verworven voor het oorspronkelijke concept door verschillende partijen, evenals fondsen worden geworven voor haalbaarheidsstudies. Voor bouwprojecten hebben investeerders ook een politieke goedkeuring nodig om de overheid en het publiek te overtuigen van de noodzaak van het project.

Aan de andere kant betreft het doel van marketing voor kleinere projecten het informeren, onderwijzen en inspireren van doelgroepen, dat wil zeggen, het vergroten van de bewustwording van het project en de rol ervan in de organisatie en de lokale gemeenschap.

Doelstellingen van projectmarketing

Het belangrijkste doel van de marketing van het project is om bewustzijn te creëren over het bestaan ervan en steun te verwerven binnen en buiten de organisatie. De activiteiten die gericht zijn op het bereiken ervan vallen in deze categorieën:

  • Projectimago opbouwen – helpt om een positief imago van het project op te bouwen onder belanghebbenden en de gemeenschap.
  • Het projectdoel vaststellen – uitgevoerd tijdens de planningsfase van een project, helpt het om de doelen van het project te definiëren en uit te leggen waarom het project nodig is.
  • Verhogen van de betrokkenheid van belanghebbenden – een project kan helpen bij het creëren van de juiste sfeer binnen het projectteam en bij het vergroten van de bewustwording van de projectdoelen en -objectieven binnen en buiten de organisatie.
  • Vertrouwen opbouwen – projectdeelnemers zullen het gevoel hebben dat het project in goede handen is. Zorg ervoor dat je de voortgang van het project communiceert tijdens het marketingproces, laat plannen voor de toekomst zien en behandel eventuele zorgen of angsten snel.
  • Activiteiten integreren – met de juiste marketing hebben projectdeelnemers de kans om elkaar te leren kennen en hun rollen in het project te begrijpen.

Wie wordt gericht en beïnvloed door projectmarketing?

De marketing van het project is gericht op alle belanghebbenden van het project, waaronder:

  • investeerders,
  • leden van het projectteam,
  • klanten,
  • leveranciers,
  • zakenpartners,
  • lokale autoriteiten,
  • de lokale gemeenschap en andere groepen die op enige manier door het project worden beïnvloed.

De doelen zijn echter verschillend, afhankelijk van de groep belanghebbenden die wordt gericht. Bijvoorbeeld, investeerders hebben steun nodig voor een project om het financiële succes en de prestaties binnen het budget te waarborgen. Je kunt goedkeuring verkrijgen via effectieve marketingcampagnes en media-aandacht.

Klanten gerichte marketing heeft als doel de waarde van een project aan klanten te demonstreren, zodat ze er gebruik van willen maken of de diensten die het biedt. Door het project te marketen, kun je de voordelen van het product of de dienst laten zien en klanten overtuigen om te kopen, zelfs voordat het project is voltooid.

Projectmarketing kan ook projectteamleden motiveren en laten zien hoe hun werk de algehele project beïnvloedt. Dit zal medewerkers meer betrokken maken en meer bereid om extra activiteiten op zich te nemen om het doel te bereiken.

Projectmarketingtools

De Projectmanager moet al in de initiatieffase van het project nadenken over de marketing van het project, zowel in digitale als analoge vormen. De communicatiemiddelen vereisen dat elk wordt afgestemd om aantrekkelijk te zijn voor de belanghebbenden. Om het goed te doen, delegeren veel projectteams marketingverantwoordelijkheden aan externe bureaus of aannemers.

Hier is een lijst van de meest veelzijdige communicatiemiddelen voor projectmarketing:

  • Blog – een uitstekende manier om te communiceren met verschillende groepen belanghebbenden. Hiermee kun je de doelen van het project, de voortgang van het werk presenteren en vragen van lezers beantwoorden. Om dit kanaal effectief te gebruiken, moet je regelmatig waardevolle inhoud publiceren. Het runnen van een blog vereist ook kennis van tools zoals WordPress, Drupal of Wix.
  • Sociale media – diversifieer je boodschap naar verschillende doelgroepen en bied snel actuele informatie. Vergeet echter niet dat platforms verschillen in kenmerken en dominante gebruikersgroepen, dus elk vereist een iets andere, aangepaste aanpak. Doe altijd je onderzoek voordat je je inhoud bedenkt.
  • Informatiebrochures – denk aan gedrukte brochures voor het presenteren van het project tijdens vergaderingen met externe belanghebbenden. Ze kunnen korte beschrijvingen van het project, doelstellingen, voortgang van het werk en plannen bevatten. Zorg ervoor dat ze gemakkelijk te lezen zijn en projectcijfers in een aantrekkelijk formaat bevatten.
  • Projectevenementen – evenementen zijn een iets complexere en kostbare methode van promotie, maar een uitstekende manier om de interesse in een project te vergroten. Dit kunnen open dagen, tentoonstellingen, demonstraties, wedstrijden, enz. zijn. Vergeet echter niet dat je veel moeite moet doen om ze goed voor te bereiden en te promoten om zoveel mogelijk mensen aan te trekken.
  • Informatiebijeenkomsten voor medewerkers – interne bijeenkomsten zijn een geweldige manier om met medewerkers te communiceren. Dit omvat trainingssessies, webinars of presentaties. Zorg ervoor dat je voldoende informatie presenteert, zodat ook de medewerkers die niet betrokken zijn bij projectactiviteiten worden meegenomen.

Samenvatting

Projectmarketing is een integraal onderdeel van de uitvoering van elk project. Hoewel het soms over het hoofd wordt gezien, ligt de waarde ervan in het opbouwen van vertrouwen, het ten goede komen van de gemeenschap en het bijdragen aan de integratie van alle activiteiten. Om er het beste van te maken, definieer je de marketingdoelstellingen van het project, de doelgroepen van belanghebbenden en kies je zorgvuldig de juiste communicatiemiddelen en -kanalen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

Share
Published by
Caroline Becker

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago